Hoppa till huvudinnehåll

Hangöbo erövrade Island på gammal skoter

Lambretta-skoter från 1969.
Lambretta-skoter från 1969. Lambretta-skoter från 1969. Bild: Yle / Jonas Sundström lambretta sx 150

På din semester kan du åka till stugan, bila i Finland eller ta flyget till värmen på Kanarieöarna. Hangöbon Jan Sandberg tankade sin skoter och erövrade det karga landskapet på Island. Där lärde han sig att inte köra med färska ägg.

I maj sparkade Sandberg igång sin Lambretta SX 150 och körde från Hangö till Sverige och ner till Danmark.

Därifrån tog han färjan till Island och körde norra vägen till Reykjavik på västra sidan och vidare till Seyðisfjörður på den östra sidan.

Jan Sandberg med sin Lambretta SX 150 utanför klubblokalen i Hangö.
Jan Sandberg utanför Hangö Scooter Klubbs garage i Hangö. Jan Sandberg med sin Lambretta SX 150 utanför klubblokalen i Hangö. Bild: Yle / Jonas Sundström hanko scooter club

Besöker du Island kan du lika bra besöka Färöarna, tänkte Sandberg och stannade på Färöarna på vägen hem.
Då insåg jag att jag är på den här förgätna holmen.

Här skulle Sandberg har en bra chans att skryta med körda kilometrar. Han behöver inte skryta. Dessutom vet han inte hur långt han körde.

- På grund av ett haveri fungerar mätaren inte, så jag har ingen aning om hur många kilometrar jag körde.

Uppskattningsvis körde han 3 000 till 4 000 kilometer på sitt fordon från år 1969, som går upp till en hastighet på 80 kilometer i timmen.

Reservdäck och olja på en Lambretta-skoter.
Reservdäck och olja på en Lambretta-skoter. Bild: Yle / Jonas Sundström lambretta sx 150

Sandberg har bra koll på antalet dagar han körde. Att köra från Hangö och tillbaka till Finlands sydligaste stad tog 41 dagar.

Praktisk och snygg skoter bättre än Harley Davidson

Det finns bekvämare sätt att resa än att sitta på en italiensktillverkad skoter från 60-talet. Men det handlar om så mycket mera än bekvämlighet. Sandberg börjar med det praktiska.

- Det är en enkel tvåtaktsmotor. Den är praktisk. Jag klarar av att ta isär motorn och underhålla den själv.

Efter det hade jag ägg över hela packningen bakom mig.

Den andra orsaken är estetiken. Designen är viktig.

- Valet av fordonet är till en stor del estetiskt. Men jag tänker inte på det när jag kör. Då handlar det nog om det praktiska. Du kommer inte så långt bara med runda former.

Sandberg är en renodlad 60-talist. Förutom den vitgröna Lambrettan är han klädd i bruna manchesterbyxor och en vit ylletröja med krage.

- Det finns ju olika stilar med olika motorfordon. Jag kunde väl också köra en Harley Davidson och gå i en Ed Hardy t-skjorta, småskrattar han.

Island är ett exotiskt land för de flesta. Naturen är annorlunda, något Sandberg njöt av.

- På Island finns det ingen grönska, utan det är svart och beige.

Punktering i öknen

När Sandberg beskriver sin resa verkar hans tankar åka tillbaka till de öppna landskapen på Island.

- Det var en bra upplevelse, ingenting jag kan ångra. Till och med den sämsta dagen är bra när du är på resa.

Huvudsaken är att du reser. Men hur bekvämt vill du ha det?

Är man ändå på en längre resa stöter man på motgångar. Det är oundvikligt, också för Sandberg. Det finns stunder då kroppen sköljs av en våg av hemlängtan. Sandberg fick aldrig hemlängtan, men en punktering var jobbig.

- Jag fick en punktering utanför Vik som jag kunde ha undvikit om jag lappat innerdäcket tidigare.

Men det är just på resor med motgångar som du ser de goda sidorna av människan.

- Jag skulle just lifta till Vik när en vänlig cyklist hjälpte mig med sin handpump. Det var tur för jag hade hört historier om hur hårt det kan blåsa på de svarta sandstränderna.

Asketiskt och lugnt

Sandberg kör bokstavligen i motvind. Det finns bekvämare sätt än att skurra på en nästan 50 år gammal skoter på Island. Filosofen i Sandberg vaknar.

- Huvudsaken är att du reser. Men hur bekvämt vill du ha det? Vill du sitta på en bekväm motorcykel? Vad är nästa steg? Du kan också sitta i en bil eller på ett flyg. Eller så kan du sitta hemma.

En Lambretta klarar inte av en alltför stor packning. Sandberg hade med sig tält, sovsäck, kläder, mat och verktyg. Sandberg lärde sig fort att inte köra med färska ägg.

Jan Sandberg bakom sin Lambretta SX 150.
Jan Sandberg bakom sin Lambretta SX 150. Bild: Yle / Jonas Sundström jan sandberg

- Jag gjorde ett misstag och hade med mig färska ägg. Jag körde på lite gropigare vägar. Efter det hade jag ägg över hela packningen bakom mig.

Sandberg övernattade ändå endast två dagar i tält. Oftast sov han på vandrarhem och hostel.

- Det är ingen poäng att vara ute hela dagen och sätta upp tält i ostadigt väder när du vet att du har många dagar framför dig.

Ensam är stark

Sandberg är Hangös lonely rider, landsvägarnas ensamma varg. Orsaken till det är praktisk.

- Det går bra att göra kortare utflykter i grupp. Gör jag längre resor vill jag ha möjlighet att sätta min egen tidtabell. Om det händer något vill jag inte att någon behöver vänta på mig, eller tvärtom.

På kvällarna kan alkohol vara inblandat och då kan nästa dags program ändras. Eller som Sandberg uttrycker sig, skita på sig.

- Reser jag så här får jag göra och se vad jag vill inom den tidsram jag har.

Jan Sandberg
Jan Sandberg Bild: Yle/Peter Lüttge lambretta

Och njuta, det gjorde Sandberg. Timme efter timme passerar i det karga landskapet. Då har man tid att tänka. Sandberg tänker inte alltför mycket, han bara njuter.

- Jag tänker inte på något annat än hur fint det är. Jag tar ingen stress. Det är bara att ta in allt.

Sandberg minns väl hur det kändes efter det första bergspasset och landskapet öppnades.

- Då insåg jag att jag är på den här förgätna holmen.