Hoppa till huvudinnehåll

Från Borgå å är staden vackrast

Vy över Borgå å och domkyrkan
En underbar vy över gamla Borgå öppnar sig från ån. Vy över Borgå å och domkyrkan Bild: Yle/Fredrika Sundén Borgå,fsbilder

Under sommaren åker m/s Fredrika fram och tillbaka längs Borgå å med ivriga passagerare ombord. Yle Östnyland följde med på en av åkryssningarna som blir mer och mer populära.

Landgången gungar till under mina fötter då jag tar mig ombord på m/s Fredrika, som står förtöjd i hamnen på östra åstranden i Borgå. Väl ombord möts jag av doften av terpentin – skrovet har nämligen nyss målats.

Jag ställer mig på däck i väntan på att kryssningen på Borgå å ska börja. Strax ljuder skeppare Ari Kauttos röst i högtalarna, och m/s Fredrikas motor puttrar i gång.

– Vi väntar några minuter ännu så kanske någon ännu hinner ombord och sedan beger vi oss ut på det stora äventyret.

M/s Fredrika i Borgå
M/s Fredrika väntar på passagerare. M/s Fredrika i Borgå Bild: Yle/Fredrika Sundén m/s fredrika

Kryssningens första anhalt är Sakta farten där m/s Fredrika sedan vänder om och kör samma rutt tillbaka.

Hon glider förbi välbekanta vyer, som ändå ser lite annorlunda ut från ån: Kokonbacken, Wilenius varv, restaurangskeppet Glückauf, de kända strandbodarna, gamla stan, Borgbacken och den gamla järnvägsstationen.

Båtförare och paddlare rör sig också på ån, och vinkar glatt åt m/s Fredrikas passagerare då hon åker förbi. Skepparens guidning hörs i högtalarna och ett mjukt skvalpande av vågor särskiljs under bruset från motorn.

Vid de ruttnande bryggresterna intill den gamla sågen i Hornhattula vänder båten och beger sig sakta men säkert tillbaka mot hamnen.

Gammal bogserbåt som blev arbetslös

M/s Fredrika byggdes i Nyslott 1930 och inledde sin karriär som bogserbåt i norra Karelen. År 1968 gjordes hon om till passagerarfartyg och trafikerade i Pielis älv och Pyhäselkä. Verksamheten var ändå inte lönsam och ägaren valde att sälja båten.

År 1975 köpte Ari Kautto, den nuvarande skepparen, m/s Fredrika. I Östnyland började hon trafikera följande år.

– Det här är det 39:e året som jag trafikerar här. Men åkryssningar började vi med 1984, säger Kautto.

Skeppare Ari Kautto på m/s Fredrika
Skeppare Ari Kautto. Skeppare Ari Kautto på m/s Fredrika Bild: Yle/Fredrika Sundén m/s fredrika

Först kryssade Kautto med en liten barkass på Borgå å, men numera är det m/s Fredrika som syns till längs dess stränder. Under sommarmånaderna kan man åka ut på åkryssning varje hel timme mellan klockan 12 och 17.

– Åkryssningarna har blivit mer och mer populära, säger Kautto. Då det är vackert väder är det fullt vid så gått som varje start.

Regnet sätter käppar i rodret

Vädret påverkar ändå verksamheten väldigt mycket. När det regnar är det bara att sätta lapp på luckan eftersom inga passagerare syns till.

– Vad gäller charterkryssningar är det helt annorlunda. Det är mycket sällan som folk avbokar dem på grund av vädret. Det kan hända att vi byter till Sandra om det är mycket folk, eftersom där finns mer plats under tak.

Då jag frågar vilken respons passagerarna brukar ge efter åkryssningarna säger Kautto skämtsamt att han inte har blivit utskälld en enda gång.

Passagerarna brukar nog tycka om guidningarna.

– De säger att man hör, ser och lär sig så mycket på en kort tid, säger Kautto.

Plastfisk i nät ombord m/s Fredrika
Inredningsdetaljer. Plastfisk i nät ombord m/s Fredrika Bild: Yle/Fredrika Sundén plastfisk

Planer på att utveckla

Oftast guidar Kautto på finska och svenska under kryssningarna. Då utländska turister är med förkortar han guidningen på de inhemska språken och pratar också på engelska.

Han har ändå en dröm om att skaffa hörlurar som tillåter att passagerarna kan välja ett lämpligt språk för guidningen då de kommer ombord i stället för att alla hör samma guidning i högtalarna. Men ett sådant system är ganska dyrt.

– Vi har planer på att skaffa en kanalbåt i stil med dem som finns i Europa. En sådan båt skulle rymma lite mer folk, kring åttio personer, och så kunde man ha lite servering och så. Om det blir av får hörlurarna ingå i samma investering.

Högtalar ombord m/s Fredrika
Skepparens guidning ekar i högtalarna. Högtalar ombord m/s Fredrika Bild: Yle/Fredrika Sundén m/s fredrika

Turister har inte tid för långa kryssningar

Kautto berättar att de flesta kryssningspassagerarna är Borgåbor, eller besökare från till exempel Mäntsälä, Mörskom och andra närliggande områden.

Många upplever att de 45 minuter långa kryssningarna är lämpligt långa.

– Folk har inte längre tid att åka på en fyra timmars kryssning. De har ofta väldigt kort tid på sig då de besöker Borgå och ska hinna med mycket. Ofta får vi tack för att den korta kryssningen rymmer mycket information.

Ombord på m/s Fredrika i Borgå
Ombord på m/s Fredrika i Borgå Bild: Yle/Fredrika Sundén m/s fredrika

Måste satsa på ett turistskepp

M/s Fredrika kräver regelbundet underhåll. Samma dag som jag åker med på åkryssningen har den ena sidan av skrovet precis målats.

Sjöklimatet är ganska hårt, och båten rostar lätt om allting inte är målat och omskött.

– Turistskepp kan inte se ut som ryska trålare förr i tiden, då de inte hade någon service och var alldeles förskräckliga, säger Kautto.

Han menar att en båt som m/s Fredrika måste se vacker ut, eftersom det förmedlar pålitlighet åt kunderna. Om kunderna ser rost så ger det kanske bilden av att maskineriet också är dåligt skött och att man inte vågar ta sig ombord.

Ombord på m/s Fredrika i Borgå
Lampor dekorerar akterdäck. Ombord på m/s Fredrika i Borgå Bild: Yle/Fredrika Sundén m/s fredrika

Det är också viktigt för Borgås image. Om de enheter som erbjuder service åt turisterna är i dåligt skick ger det ingen bra bild av staden.

– Jag tycker att allt som har att göra med kundservice och turism ska vara välskött. Personalen ska också vara artig och kunnig, säger skeppare Ari Kautto.

Kryssningen öppnar nya vyer

Arja Mauravaara från Esbo är en av passagerarna på samma kryssning jag deltar i. Hennes sällskap hade redan beslutat att tillbringa dagen i Borgå då hon började leta efter program i staden.

– Jag kollade på webben i morse och hittade de här kryssningarna. De lät som en trevlig sak, säger Mauravaara.

Efteråt är hon väldigt nöjd med kryssningen. Tidigare har hon bara upplevt Borgå centrum, men nu fick hon se staden ur en lite annorlunda vinkel.

– Jag fick höra en hel del om Borgås historia som jag inte kände till från förr. Jag visste inte att här har funnits en såg och en gammal järnvägsstation. Dessutom fick jag se omgivningarna och de gamla strandbodarna, säger Mauravaara.