Hoppa till huvudinnehåll

VR är redo - är vi det?

virtual reality
virtual reality Bild: World Skin - Maurice Benayoun virtual reality

Den nya VR-tekniken står för dörren, och den är bättre än någonsin, men kommer den att nå andra än entusiasterna?

VR, Virtual Reality, virtuell verklighet, är på tapeten igen. Och det är inte något litet. De flesta snackar om VR, och intresserar sig friskt för vad jättarna på marknaden, Microsoft och Facebook, ska komma med.

Utvecklingen har gått framåt

Jag provade VR för första gången närmare sjutton år sedan. Det funkade sådär… Men redan då såg man potentialen i tekniken - att det skulle kunna vara väldigt häftigt om inte grafiken såg ut som en interaktiv gråskala och gränssnittet inte var så fruktansvärt dåligt när man ska sikta och röra sig omkring.

Med åren har teknologin gått mycket framåt. Huvudvärken börjar allt senare, och upplevelsen påminner allt mindre om att sitta riktigt, riktigt nära en stor tv.

Spelens motorer har också blivit bättre. Med den nya detaljnivån slipper man känslan av att ha sitt huvud inlindat i en vattenfärgsmålning när man tittar på något på nära håll.

Upplevelser som lurar din hjärna

Oculus Rift är namnet på mångas läppar. Det har redan släppts två utvecklarversioner och den första konsumentversionen planerar utvecklarna att släppa i början av nästa år.

Sommarens Assembly erbjöd besökarna möjligheten att prova VR. Man blir ombedd att hålla fast i bordet, vilket kanske känns lite löjligt först - men hjärnan köper upplevelsen. Redan i första kurvan försöker ens hjärna kompensera för rörelsen så det är inte alls konstigt att tappa balansen.

Det är bra, och det blir bara bättre

VR är här, igen. Den här gången fungerar det. Konsumentversionen kommer dessutom att ha ännu bättre bild och upplevelse, men redan utvecklarversionen är nog för att ge ett rejält habegär.

VR är redo, och jag talar inte om versionerna där du bygger in din mobiltelefon i ett par kartongglasögon, utan den riktiga upplevelsen. Men är vi det?

Kommer andra att förstå?

Tack vare min väldigt förstående fästmö har jag som spelentusiast inga problem med att sitta längre stunder åt gången med ett svettigt headset och hörlurar.

Men för andra människor som just vant sig vid att spela på sin mobiltelefon, eller har en konsol i vardagsrummet som även används som mediamaskin, kan den avskärmande VR-tekniken te sig aningen asocial och kanske lite konstig. Med tanke på hur ovilliga många verkade vara att använda ett relativt “sexigt” tillbehör som Google Glass, så är det sannolikt att ett stort VR-headset som Oculus förpassas mer till datorrummet än vardagsrummet.

Oculus Rift Wikimedia
Oculus Rift Wikimedia Bild: http://galyonkin.com united states

Inte den mest ergonomiska upplevelsen

Utöver det så kräver linserna i Oculus Rift att man har på sig sin synkorrigering. Jag måste således in med mina stora glasögon i en redan trång och svettig miljö. Obekvämt så det förslår.

Som tur har jag möjligheten att ha kontaktlinser eller mina andra mindre glasögon, men det är ändå möjligt att många får en sämre upplevelse på grund av det här.

Dyr hårdvara krävs

Det som också talar emot en snabb etablering i hemmen är hårdvarukraven. För att få en bra upplevelse krävs det mer eller mindre en entusiastdator för spel som klarar av en hög upplösning och en bilduppdatering på stadiga 60 bilder per sekund.

Det här är mycket mer än vad dagens konsoler klarar av. Den senaste generationens konsoler var allt annat än kraftiga och tekniskt sett efter redan vid lansering.

Kanske nästa generation tar det till vardagsrummmet?

Kanske nästa generations konsoler kommer att vara tillräckligt kraftiga, men det innebär att VR-tekniken borde stanna på samma nivå den är idag. Den här frågan är utvecklarna helt öppna med - de vill inte begränsa sig ner till den minsta gemensamma nämnaren, utan utvecklar öppet vidare istället.

Men kommer marknaden att få den drivkraft den behöver utan konsolspelarna? Det är en stor marknad och en köpkraft.

Öppen plattform

Det positiva är att det krävs inga licenser eller speciella teknologier för utvecklare att göra sitt spel redo för Oculus. Det enda som krävs är att spelen anpassas för att skicka ut upplösningen som Oculus behöver. Teoretiskt kan du alltså spela alla dina favoritspel.

I princip är det fritt fram för alla prylar som är tillräckligt kraftiga och har en hdmi-utgång att utnyttja tekniken. Även andra tillverkares headset kommer att kunna användas.

Kanske inte för alla

VR har drivits fram via kickstarter av människor som verkligen tror på konceptet, men kommer det att stanna hemma hos dem? Vi får helt enkelt se när det har lanserats.

Jag kommer att införskaffa mig ett set när det blir tillgängligt, men jag tror inte att det är för alla. Än.

Nyligen publicerat - X3M