Hoppa till huvudinnehåll

Instagramnarkoman eller Snapchatmissbrukare?

Så mycket att hålla reda på.
Så mycket att hålla reda på tycker Camilla Fagerholm. Så mycket att hålla reda på. Bild: Yle / Johanna Lindh camilla fagerholm

Camilla Fagerholm genomförde en 45 timmars digital detox. Läs hennes bästa tips för en detox från smarttelefonen och dess splittrande inverkan.

Jag har ett beroende. Ett beroende till min smarttelefon och närmare sagt de olika sociala medier som finns på den. Jag tror att jag inte är ensam om det.

Flicka med mobiltelefon och hörlurar.
Många av oss har telefonen fastklistrad i handen. Flicka med mobiltelefon och hörlurar. Bild: CC0/Jan Vašek smartphone

Är du som jag, ständigt uppkopplad? Facebook-flödet scrollar jag igenom många gånger om dagen. Olika chattrådar plingar till med jämna mellanrum. På Instagram kikar jag igenom alla de nyaste bilderna och på Snapchat kollar jag kompisarnas roliga bilder och videor. Jag checkar in på olika ställen på Swarm. Jag läser blogginlägg på min reader. Twitter är jag inne på ibland och på Tumblr kollar jag in roliga giffar.

Förutom att jag hänger på alla dessa ställen så laddar jag själv upp bilder och texter. Dessutom bloggar jag. Jag blev lite anfådd av att skriva ner allt det där. Låter det bekant?

Jag en Facebooknarkoman, en Snapchatmissbrukare och en Instagramslav.

En splittrande inverkan

Mitt problem är att jag älskar sociala medier. Jag älskar dem så mycket att jag börjat fundera på vad som är hälsosamt. Jag är en Facebooknarkoman, en Snapchatmissbrukare och en Instagramslav. Jag känner mig lite splittrad ibland och märker att jag har svårt att koncentrera mig på grejer som kräver skarp uppmärksamhet. Dessutom har jag känt mig ganska stressad på senaste tiden och också varit milt deprimerad.

Överläkaren Asko Martikainen berättade tidigare i somras för Myteriet om att vår koncentrationsförmåga minskat de senaste åren. Om vi blir avbrutna i det vi gör så kan det ta tiotals minuter eller ända upp till en timme innan vi kommer upp till samma koncentrationsnivå.

Enligten undersökning som universitetet i Missouri gjort kan vårt hängande på Facebook få oss att må dåligt. Vi kan få depressionsliknande symptom om vi känner avundsjuka när vi ser andras fina semesterbilder och statusar om träning eller den perfekta vardagen. Hur mycket vi än älskar sociala medier så finns det också en mörk sida med att ständigt vara uppkopplad. Vi alla skulle alltså må bra av att ta en paus.

Om vi blir avbrutna i det vi gör så kan det ta tiotals minuter eller ända upp till en timme innan vi kommer upp till samma koncentrationsnivå.― Överläkare Asko Martikainen

Digital detox - en mardröm eller en möjlighet?

Jag beslöt att jag skulle göra en digital detox under min semester. Jag minskade rejält på slösurfandet och under ett veckoslut åkte jag ut till ett torp där jag kopplade bort nätet för 45 timmar.

En digital detox är något jag rekommenderar för alla som är fastklistrade i sina telefoner. Jag upplevde det väldigt befriande att inte hela tiden kolla vad alla andra höll på med. I stället koncentrerade jag mig på mig själv och mina tankar och funderingar. Jag fick många aha-upplevelser som jag kanske inte annars hade fått eftersom jag inte tillåter mig själv att bara vara och tänka. Det är alltid något pling eller scrollningsbegär som avbryter tankegången. Ifall jag inte har något att göra plockar jag oftast upp telefonen och sjunker ner i det oändliga flödet av bild, text och video.

Här kommer mina tips för en lyckad digital detox

  • Meddela dina närmaste om att de inte kommer att nå dig de digitala vägarna. Jag meddelade min familj att de endast kan ringa eller sms:a mig. Hur gammalmodigt låter inte det? Jag skrev också en status på FB om att jag är bortkopplad och att man gärna får kontakta mig på det gammaldags sättet. Detta var nog nödvändigt för min egen skull för annars skulle jag ha suttit där och funderat på vilka alla chattmeddelanden jag missat.

  • Utan mobilen märkte jag att mina tankar fortfarande hoppade fram och tillbaka. Att koncentrera sig på något stillsamt kändes svårt. Lös några sudoku eller färglägg lite. Det tvingade mina fladdrande tankar till det jag höll på med. Lär dig att underhålla dig själv med något annat än mobilskärmen.
  • Hus på landsbygden i sommarlandskap.
    Åk ut till stugan. Det är lättare att koppla bort nätets brus där. Hus på landsbygden i sommarlandskap. Bild: Yle/Juha-Pekka Inkinen stuga


  • Att koppla bort är lättare att göra på något annat ställe än hemma. Åtminstone jag har ovanan att smygkolla på telefonen titt som tätt när jag är hemma. Det är lättare att slippa den inrutade vanan någon annanstans. Ska du på en utlandssemester? Det är ett bra tillfälle att låta bli att koppla telefonen till hotellets wifi.

  • Se till att du har något fint att titta på. Havsvågor är meditativt, likaså naturen. Jag älskade att titta på elden i kaminen och höra det spraka där inne (jag bor i en lägenhet i Helsingfors så det var ytterst exotiskt för mig). Detoxen är samtidigt en möjlighet att njuta av naturen. Njuta påriktigt alltså, inte uppleva det genom ett instagramfilter.

  • Läs en fängslande bok så har du inte tid att fundera på vad som händer på Snapchat. Det ska vara en riktig bok, med papperssidor, inte en e-bok.

  • Se till att du inte har alltför roligt med dina kompisar under detoxen (därför är det bra att komma bort). Då finns det inte så mycket att instagramma. Tråkigt är bäst. Och ifall du umgås med dina vänner under tiden så kan du koncentrera dig på dem till hundra procent.
  • Nokia telefon
    Kanske kan du låna mommos telefon som du inte kan surfa med? Nokia telefon Bild: Yle sms


  • Ifall du ger dig själv lov att tala i telefon och skicka textmeddelanden så sätt på ljudet på telefonen. Då hör du om någon har ärende åt dig och behöver inte hela tiden snegla på telefonen för att kolla om någon försökt nå dig.

Efter mitt detoxexperiment

När jag sedan efter 45 timmar loggade in igen så upplevde jag en antiklimax

Att stänga av nätet kändes ganska skrämmande för mig som vanligtvis ständigt finns där. Känslan av att missa något viktigt och att någon inte skulle nå mig var stor. I efterhand känns det ganska dumt att jag tänkte så. Man kunde ju fortfarande ringa eller sms:a mig. Det kändes som om jag stängde ut hela världen, men det var ju inte fallet, det vara bara som att gå tillbaka i tiden.

När jag sedan efter 45 timmar loggade in igen upplevde jag en antiklimax. Jag hade nog inte missat hemskt mycket revolutionerande under min nätfria tid. Jag insåg att jag inte behöver ha koll konstant och det kändes befriande.

Jag sneglar mindre på telefonen nu och upplever att mina tankar hålls bättre ihop än innan detoxen. Min inställning är aningen mer hälsosam nu men jag tror att man skulle må bra av att göra en digital detox några gånger om året.