Hoppa till huvudinnehåll

Allvarlig säkerhetsbrist i tågtrafiken

Resenärer väntar på tåget.
Resenärer väntar på tåget. Bild: Marcus Rosenlund/Yle vr

När Olycksutredningscentralen har granskat ett farligt tillbud i Hyvinge i mars har det kommit fram att lokföraren i tåget aldrig hade kopplat på säkerhetssystemet som övervakar tågets framfart. Det gjorde det möjligt för lokföraren att köra in på stationsområdet i Hyvinge med en hastighet på 156 kilometer i timmen. Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.

Närtåget från Riihimäki till Helsingfors med över 100 passagerare var nära att spåra ur i en växel i Hyvinge, men ingen kom till skada.

Ingen vet om systemet är avstängt

Övervakningssystemet i tågen ska se till att de följer hastighetsbegräsningar och andra trafiksignaler. Vid behov slår systemet automatiskt på tågets bromsar.

Olycksutredarna konstaterar att en lokförare i dagens läge kan underlåta att slå på övervakningssystemet, eller kan stänga av det, utan att varken lokföraren själv eller någon annan varnas om saken.

Fallet i Hyvinge var en följd av den säkerhetsbristen. Lokföraren var ensam ansvarig för att koppla på säkerhetssystemet, det bidrog till den farliga situationen, säger olycksutredarna. Dessutom är det, fortfarande enligt utredarna, sannolikt att lokföraren skötte privata telefonsamtal och textmeddelanden medan tåget rusade in på stationsområdet.

Kräver förbättringar

Nu inskärper Olycksutredningscentralen att alla tåg som är i rörelse måste ha säkerhetssystemet påslaget och att varningssignaler måste meddela om så inte är fallet. Dessutom borde tågets hastighet begränsas till 80 km/h om systemet inte är i bruk.

Med tanke på att lokföraren använde mobiltelefon vid tillbudet, vill Olycksutredningscentralen att lokförarna får noggranna instruktioner om mobilanvändning. Det kravet riktar centralen till trafiksäkerhetsmyndigheten Trafi.

"Systemet kan rädda liv"

Övervakningssystemet för tågtrafiken har utvecklats sedan 1990-talet. Arbetet med att bygga upp det fick fart efter de förödande tågolyckorna i Jokela år 1996 och Jyväskylä år 1998.

Båda de olyckorna krävde flera dödsoffer, och båda hade undvikits om ett säkerhetssystem som dagens hade varit i användning, bedömer Olycksutredningscentralen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes