Hoppa till huvudinnehåll

Säkrare att navigera längs Österbottens kust

Det ska bli tydligare och säkrare att navigera längs den österbottniska kusten. Andelslaget Solrutten jobbar som bäst med att märka ut och djupsäkra farleder.

Projektet pågår från Kristinestad till Larsmo.

Andelslaget består av båtklubbar, fiskargillen och vattenägare. De har en båt till sitt förfogande och den går från förening till förening längs med kusten.

Främjar båtturismen

När Yle Österbotten åker med båten står Västerhankmo hamnförening i Korsholm på tur.

Stefan Råback agerar skeppare och Daniel Sundvik, Simon Näsman och Stefan Häggback placerar ut remmarna.

- Före det här har vi haft många inofficiella farleder som inte varit djupsäkrade. Nu vet man att man vågar köra här med till exempel segelbåtar, säger Stefan Råback.

Stefan Råback har fullt upp med att styra båten till exakt rätt plats.
Stefan Råback Stefan Råback har fullt upp med att styra båten till exakt rätt plats. Bild: Yle/Joni Kyheröinen västerhankmo hamnförening

Med projektet vill man också främja båtturismen.

- I synnerhet segelbåtsturister som inte har koll på farlederna, säger Råback.

Segelfolket jublar

Det kan vara jobbigt att ta sig fram om man inte är bekant med den österbottniska kustens lömska och vassa stenar.

- Det här är nog en av de svåraste skärgårdarna i världen med en massa stenar som gömmer sig under ytan. Det är väldigt viktigt med utmärkta leder.

På grund av den stenrika skärgården är det många som jublar.

- Det är positivt att det kommer nya rutter som jag inte tidigare kunnat åka på, trots att jag seglat här i årtionden, säger seglaren Hasse Eriksson i Vasa.

Hasse Eriksson har inga svårigheter med att navigera längs den österbottniska kusten.
Hasse Eriksson på sin segelbåt. Hasse Eriksson har inga svårigheter med att navigera längs den österbottniska kusten. Bild: Yle/Joni Kyheröinen hasse eriksson

Eriksson tycker däremot inte att den österbottniska skärgården är särskilt svår att navigera i.

- Så länge du har uppdaterade sjökort, både digitala och till pappers, och är van att röra dig på sjön går det bra.

Snabbt men noggrant arbete

Väl ute på vattnet styr Råback båten fram till den plats där remmaren ska sättas ner. Remmaren fästs till ett betongblock.

Stefan Häggback lyfter blocket till fören av båten med hjälp av den inbyggda kranen. Sedan sänks blocket och remmaren ner i vattnet.

Stefan Häggback styr kranen med vilken remmarna sänks ner i vattnet.
Stefan Häggback kör kranen. Stefan Häggback styr kranen med vilken remmarna sänks ner i vattnet. Bild: Yle/Joni Kyheröinen stefan häggback

Det hela är över på någon minut. Men arbetet kräver precision och tålamod.

Och man måste ha vädret på sin sida. Det är inte mycket sjögång som tillåts för att arbetet ska kunna genomföras.

Det är inte enbart frågan om redan befintliga farleder som säkras. Det rör sig också om helt nya farleder till och från olika hamnar.

Farledsmarkeringen görs på talko och projektet har pågått sedan 2008. Hela projektet har så här långt kostat cirka 2 miljoner euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten