Hoppa till huvudinnehåll

Brunt socker lika ohälsosamt som vitt

Brunt socker, rörsocker
Brunt rörsocker ses ofta som naturligare och hälsosammare än vitt socker trots att skillnaderna är marginella. Brunt socker, rörsocker Bild: warrenski/Flickr rörsocker

Det bruna rörsockret dyker upp i allt fler recept som ett trendigt alternativ till vitt socker, men att rörsockret skulle vara hälsosammare är en myt. Näringsinnehållen vitt och brunt socker är så gott som identiska och i en hälsosammare kost rekommenderar kostkännare att istället dra ner på mängden.

Föreställningen om att brunt socker är nyttigare än vitt är inte ovanlig. Producenterna marknadsför det bruna rörsockret som mineralrikt, rörsocker blir vanligare i recept, forskningsrapporter talar ofta uttryckligen om vitt socker som ohälsosamt och också under några av Yle Nyheters artiklar om socker förekommer påståendet i kommentarsfälten.

På Marthaförbundet är det här ett känt fenomen.

– Det kommer en del frågor kring om det är bättre att välja mörkare socker. Många av oss äter ju väldigt mycket socker, men det är inte så stor skillnad om man äter vitt socker eller av de mörkare sorterna, säger Solveig Backström, hushållsrådgivare på Marthaförbundet.

Också konsumenttidningen Kuluttaja slår hål på myten om att det trendiga brunsockret skulle vara mer hälsosamt än vanligt vitt socker. I ett omfattande test visar tidningen att skillnaderna mellan 18 olika sockersorter som säljs i finländska butiker är mycket små.

I testet visar det sig att allt socker innehåller så gott som lika stora andelar kolhydrater (94-100%) och energi (377-400 kcal/100g). I testet ingår både traditionellt vitt socker, rörsocker, ekologiskt socker, syltsocker, gelésocker och fruktsocker.

Rörsockrets hälsofördelar marginella

Ett vanligt argument som också sockerproducenterna använt i marknadsföringen av rörsocker är att det innehåller mera mineraler.

Men då det rekommenderade dagliga sockerintaget för en vuxen person med ett energiintag på cirka 2000 kcal per dag ligger på endast 50 gram, har mineralhalterna en marginell betydelse.

– Det har inte så stor betydelse. Det är mängden som är avgörande. Själv kan jag ändå tycka att rörsockret ger lite mer smak, säger Backström.

Den huvudsakliga skillnaden på vitt och brunt socker är att det bruna rörsockret som namnet säger fås från sockerrör, medan det vita sockret kan vara framställt både av sockerbeta och sockerrör. Ibland kan vitt socker innehålla upp till 50 procent av vardera sorten.

Frys in bär istället för att konservera med socker

Då det gäller att dra ner på sockerkonsumtionen rekommenderar backström att se upp för sockerrik fruktyoghurt. Läskedrycker pekas också vanligen ut som lömska eftersom de inte ger en mättnadskänsla trots att de innehåller stora mängder socker.

När det i slutet av sommaren är aktuellt att göra sylt eller saft av bärskörden rekommenderar Backström att man fryser in bären istället.

– Om saften eller sylten ska hålla länge krävs en hel del socker och konserveringsmedel. Men om man istället fryser in bären och sedan efter hand tinar upp så mycket man behöver krävs det inte lika mycket socker.

Läs också