Hoppa till huvudinnehåll

Hjälmtvång ska minska fyrhjulingsolyckor

Markus Karlsson
Markus Karlsson Markus Karlsson Bild: Yle/Dmitri Volgin markus karlsson

Olyckor med fyrhjulingar är ofta allvarliga olyckor, för föraren har lite att skydda sig med.

De senaste fem åren har det årligen dött 5-8 personer i olyckor med fyrhjulingar. De flesta dog av skador de fick då de blev under fordonet. De flesta har också varit alkoholpåverkade.

Till skillnad från andra fordon är fyrhjulingar lätta att stjälpa. Risken är stor att fordonet, som ofta väger flera hundra kilo, hamnar över föraren.

- Det är nog den där farten som är boven, säger jordbrukaren Markus Karlsson, som använder sin terränghjuling för att komma fram till sina får, ge dem vatten och lappa staket.

Men med en terränghjuling måste han ha hjälm på sig bara då han kör på allmän väg.

Alla terränghjulingar är inte ens avsedda att kunna ta passagerare.
Alla terränghjulingar är inte ens avsedda att kunna ta passagerare. Alla terränghjulingar är inte ens avsedda att kunna ta passagerare. Bild: Yle/Dmitri Volgin terränghjuling

- För mig är det viktigare att ta det lugnt och att komma fram, hellre än att köra in i något träd.

Karlsson kräver också att sonen alltid ska ha hjälm på sig. Men alla är inte lika försiktiga.

Lagen skärps, men räcker det?

Och nu är en lagändring på gång. Det ska bli hjälmtvång för alla fyrhjulingar på vägar och en del fyrhjulingar ska få störtbåge. Det ska också bli lättare att registrera nya fyrhjulingar för att kunna användas i trafiken, vilket för med sig att de måste besiktas med jämna mellanrum.

Lagförslaget ska lämnas till riksdagen i början av september, så att det kan behandlas och träda i kraft redan vid årsskiftet. Men det räcker inte bara med en lagändring.

- Det behövs en attitydförändring, säger överkonstapel Simo Savioja vid polisinrättningen i Sydvästra Finland, för det är krävande att köra i terrängen. Man borde använda hjälm och man borde anpassa farten.

polisen, alkometer, simo savioja
Simo Savioja polisen, alkometer, simo savioja Bild: Yle / Peter Karlberg simo savioja

Under 2015 har åtminstone tre fyrhjulingsförare dött, i olyckor i Björneborg, Kajana och Lokalax. Då polisen får meddelande om olyckor med fyrhjulingar vet de att det är allvarliga olyckor.

- Ofta är det någon som i terrängen har kört omkull och hamnat under fyrhjulingen, säger Savioja.

Statistik från Försäkringscentralen visar att antalet olyckor med fyrhjulingar ökar och att allt fler skadas i olyckorna. År 2013 var det 740 personer som skadades eller dog, eller mer än två per dag.

I dag är det hjälmtvång enbart för den som åker en så kallad gatufyrhjuling eller en mopedfyrhjuling, men hjälm skulle ha förhindrat många skador vid olyckor också med terränghjulingar och traktorfyrhjulingar.

Här finns förklarat vad som skiljer de fyra olika typerna av fyrhjulingar:
Problemet är stort också i Sverige: Alkohol bakom fyrhjulingsolyckor

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland