Hoppa till huvudinnehåll

Varuboden-Osla förbättrade resultatet

Bland annat Sokos i Borgå hör till det man satsar på. Bild: Yle/Oscar Gustafsson s-market borgå

Handelslagets försäljning under årets första sex månader var fem procent lägre än för ett år sedan. Resultatet är ändå två miljoner bättre tack vare effektiveringar.

Försäljningen mellan den 1 januari och 30 juni var 161 miljoner euro mot 169 miljoner ett år tidigare. Resultatet landade på 2,5 miljoner mot 0,6 miljoner året innan.

Varuboden-Osla hade i slutet av juni 1 200 anställda vilket är drygt 100 färre än ett år tidigare.

I Borgå sålde handelslaget restaurangverksamheterna Amarillo och O´Malley´s Pub till lokala företagare. Också ABC Grillmarket Nickby och ABC Deli fick ny ägare.

I Västnyland tog lokala företagare över Barösunds Sale.

Lägre priser och investeringar

För att försöka få fart på handeln sänkte S-gruppen priserna på 400 varor. Inom en snar framtid ska priset sänkas på ytterligare 100 produkter.

Genom effektiveringar vill handelslaget också frigöra pengar för investeringar.

I Kyrkslätt renoveras Sale Lindal och Pickala i Sjundeå får en ny trafikbutik.

Vid Prisma i Kyrkslätt byggs en ny kallmack med biltvätt.

I Borgå Sokos öppnar varuhuset Marks & Spencer i oktober en egen avdelning.

S-market Näse i Borgå får ett bageri i slutet av året.

Läs också