Hoppa till huvudinnehåll

Spotify ber om ursäkt för kuslig ny sekretesspolicy

Spotifys sekretesspolicy
Spotifys sekretesspolicy Bild: Skärmdump / spotify.com sekretesspolicy

Spotifys vd Daniel Ek lovar att bolaget kommer att ändra sin kritiserade sekretesspolicy. Användare som är noga med sin integritet har denna vecka valt att sluta använda musikströmningstjänsten.

Spotifys nya sekretessdokument som togs i bruk på måndagen har väckt stor uppståndelse. I det står det bland annat att företaget vill ha tillgång till användarnas kontakter, foton och mediefiler.

“Med din tillåtelse kan vi samla information som lagras på din mobila enhet, till exempel kontakter, foton eller mediefiler. Lokal lagstiftning kan kräva att du söker samtycke av dina kontakter för att dela deras personliga information med Spotify, som kan komma att använda den informationen för de ändamål som anges i denna sekretesspolicy.”

Dessutom vill Spotify veta var du befinner dig och hur snabbt du rör dig:

“Beroende på vilken typ av enhet som du använder för att interagera med tjänsten och dina inställningar, kan vi också samla information om din plats baserat på till exempel telefonens GPS-position eller andra former av lokalisering av mobila enheter (t.ex. Bluetooth). Vi kan också samla in sensordata (t.ex. data angående hastigheten på dina rörelser, till exempel om du springer, promenerar, eller pendlar).”

Företaget vill också veta vad du gör annanstans på nätet, till exempel vad du gillar på Facebook:

“Du kan integrera ditt Spotify-konto med tredjepartsapplikationer. Om du gör det kan det hända att vi tar emot liknande information relaterad till dina interaktioner med Tjänsten via tredjepartsapplikationen, samt information om din offentligt tillgängliga aktivitet på tredjepartsapplikationen. Det gäller till exempel dina ”Gilla”-poster och inlägg på Facebook.”

Kritiska reaktioner

Den finländska it-experten Petteri Järvinen säger till Yle Nyheter att han är kritisk till Spotifys nya policy. Järvinen har skrivit 30 böcker om datateknik och profilerat sig i offentligheten i frågor som gäller datasäkerhet och integritetet.

- Policyn låter konstig. Varför skulle en musiktjänst behöva ha tillgång till användarens bilder eller behöva veta var han eller hon befinner sig. Svårt att förstå.

Han är inte ensam om sin kritik. Markus Persson som skapat det mycket populära dataspelet Minecraft är också tveksam till förändringarna. Han skriver offentligt så här till Spotify på Twitter:

- Som konsument har jag alltid gillat er tjänst. Ni är orsaken till att jag slutade piratkopiera musik. Vänligen, försök att inte vara elaka.

Kort efter det tillägger han att han nu har avslutat sitt Spotify-användarkonto.

Enligt Spotify förnyas policyn, som gäller både betalda prenumerationer och gratisprenumerationer, för att företaget ska kunna personifiera och förbättra användarupplevelsen.

Grundaren och vd:n Daniel Ek preciserar på Twitter att användarna kommer att tillfrågas innan data börjar samlas in via telefonens kamera eller GPS.

Spotify behöver tillgång till användarens foton till exempel om han eller hon ska byta sin profilbild, och information om positionen i samband med funktionen "Spotify Running" som spelar upp musik i takt med hur snabbt man rör sig.

Några timmar efter att den här artikeln först publicerades meddelar Daniel Ek i ett engelskspråkigt blogginlägg att den kritiserade policyn kommer att skrivas om. Hurdana förändringar som är på kommande är ännu oklart. I inlägget betonar Ek också än en gång att Spotify inte samlar in data utan användarens uttryckliga tillstånd.

Data är framtidens olja

Det är möjligt att Spotify har goda intentioner med sina förnyade sekretessregler, men i såfall kunde kommunikationen ha varit betydligt tydligare. Många användare verkar tro det värsta.

Järvinen hade tidigare på fredagen en teori om varför Spotify nu utvidgar sina användarvillkor på det här sättet.

- Spotify måste få in mer pengar. Skivbolagen tycker inte om att så många Spotify-användare strömmar musik helt gratis.

Och det är just mer data om användarna som kan ge företaget pengar i framtiden.

- Att ha mycket data om människor är framtidens olja, och skapar en bra grund för en framtida affärsverksamhet, kommenterar Järvinen.

Han säger att det ur företags synvinkel är bra att samla in mycket data om sina kunder och användare, fastän man inte ens ännu vet vad den här informationen ska användas till.

Som grodor i kokande vatten

Petteri Järvinen tycker också att det med tanke på integritetsskyddet är en oroväckande trend att många webbtjänster med jämna mellanrum utvidgar sina användarvillkor så att mer datainsamling blir acceptabelt. Och det här går många användare helt förbi.

- De är som grodor som befinner sig i en kastrull med vatten som långsamt hettas upp, och de förstår inte att hoppa bort.

Enligt Järvinen är det ändå som internetanvändare svårt att undvika att dela med sig av sina data.

- En möjlighet är förstås att endast läsa papperstidningar och följa med det innehåll som rundradiobolag såsom Yle producerar.

Förändringar på EU-nivå

EU förbereder också som bäst en dataförordning som skulle stoppa bolag från att kräva vad som helst av internetanvändaren. I dagens läge är det nämligen många användare som tvingas godkänna vilka användaravtal som helst, utan att eventuellt förstå varför, om de vill kunna använda en viss tjänst.

Tanken med det kommande regelverket är att företagen ska tvingas visa varför de har ett berättigat intresse av att ta del av EU-medborgares data.

Det är troligt att den nya dataförordningen godkänns inom det här året.

Uppdaterat 21.8.2015 kl. 17.42 och 19.03: Spotifys ursäkt lades till. Rubrik, ingress och brödtext ändrades. Den tidigare rubriken löd "Spotify vill se dina bilder och var du är".