Hoppa till huvudinnehåll

Rovio tappar bollen

Björn från Kontroller tittar närmare på Angry Birds 2.

Angry Birds är på tapeten igen i och med Angry Birds 2, och jag blev tillfrågad att titta lite på det. “Angry Birds är ju en sån trendsetter, och Rovio är ju så i fören för marknaden” Men är de verkligen det? Och är det ens kul med mobilspel längre?

Fortfarande populärt

Tydligen, eftersom AB2 redan laddats ner över 20 miljoner gånger. Det är väldigt många arga fåglar. Och sammanlagt har de olika avarterna av Angry Birds laddats ner över en miljard gånger, så det skulle vara svårt att säga att konceptet är ett misslyckande. Speciellt här i Finland då man kan köpa allt från lakan till hdmi-kablar med Angry Birds-tema.

En av de tidiga succéerna

Angry Birds 1 släpptes 2009 och var för tiden ett ganska fräscht koncept. Spel för touch-mobiler var fortfarande i sin vagga och Rovio var en av de första med ett spel som var enkelt att ta till sig, gick att spela med alla möjliga sorters dåliga skärmar och framförallt var billigt att skaffa, eller bara drivet med lite reklam.

Fokusskifte

Allt var frid och fröjd och Rovios koncept visade länge var ribban skulle ligga för lyckade mobilspel.

Men efter några år kom företag som finska Supercell och svenska King och inledde de mörka tiderna bland mobilspel.

Mikrotransaktionernas ankomst

Helt plötsligt kretsade spelen mer kring att lura spelaren att betala små små summor än att spela. Enkla spel optimerade för beroende, begränsade liv och riktigt smart utformade nivåer med en slumpfaktor som gör att det alltid känns som man kan klara det nästa omgång, eller med ett par drag till, som man dessutom blir erbjuden för bara några cent när man har slut på drag!

Kan Rovia skifta fokuset till spelet igen?

Så vad är då Rovios take på Angry Birds 2015? Har dom visat vart skåpet ska stå? Att man kan släppa en helt bra spelupplevelse utan att hålla på med massa strunt och mikrotransaktioner?

Rovios spel suger

Nej verkligen inte. Mikrotransaktioner, begränsade liv och reklam är vad som är nytt i Rovios produkt.

Allt det man hatar från mikrotransaktionsdrivna spel finns där. Någon slags fånig valuta i spelet. Liven som tickar ner, som man kan förnya med att vänta, betala, eller med att se på en reklamfilm.

Avbrytande erbjudanden

Hela spelupplevelsen summerades av spelet självt efter bara någon minut.

Ett erbjudande täcker plötsligt hela skärmen och avbryter spelet. “Early bird offer! Major discount” En mängd kristaller för ca en euro, du har bara 15 minuter på dig att ta det!

Ofräsch upplevelse

Jag hade med glädje betalat en eller två euro för att få spelet och slippa all reklam och mikrotransaktioner. Men nu är upplevelsen ungefär lika fräsch som att se på någon tv-shoppingkanal.

Bra spel i bakgrunden

Det hela är synd, för kommer man in i spelet bakom så är det helgjutet. Det är polerat, snyggt och spelar riktigt bra, men det nya fokuset på mikrotransaktioner är rent ut sagt förolämpande.

Ett girigt misslyckande

Istället för att visa hur man skulle kunna göra har Rovio vänt kappan efter vinden och lånat friskt från alla andras koncept på hur man maximerar vinster ur ett gratis-spel.

Spela något annat istället.

Nyligen publicerat - X3M