Hoppa till huvudinnehåll

Hangöbanans framtid i vågskålen

Rälsbussen vid Ekenäs tågstation.
I oktober klarnar det om rälsbussen mellan Karis och Hangö fortsätter. Rälsbussen vid Ekenäs tågstation. Bild: Yle/Minna Almark tågpassagerare,Ekenäs

Framtiden för järnvägstrafiken mellan Karis och Hangö är återigen oklar. Kommunikationsministeriet sparar pengar och i oktober blir det klart vilka tågsträckor som påverkas av det.

Kommunikationsministeriet köper både fjärr- och regiontrafik som är olönsam av VR för 40 miljoner euro.

Staten planerar nu att minska på den här summan med 12,3 miljoner euro. För tillfället pågår det förhandlingar om vilka tågrutter som påverkas. Hit hör både rälstrafiken mellan Karis och Hangö och Y-tågen mellan Karis och Helsingfors.

Helheten avgör

Enligt överinspektör Iida Huhtanen på Kommunikationsministeriet borde förhandlingarna vara klara i oktober.

- Vi tittar på alla sträckor och antalet passagerare och bestämmer var man kan skära ner eller ändra.

Jämfört med andra tågbanor har sträckan mellan Hangö och Karis få passagerare, säger Iida Huhtanen.

- Vi måste titta på helheten. Vi ser också på busslinjerna och vi strävar efter att alla orter antingen har tåg eller buss som trafikerar.

Det är Kommunikationsministeriet som i sista han beslutar vilken tågtrafik som påverkas då köpsumman sänks.

Gäller att följa med

SFP:s riksdagsledamot Thomas Blomqvist från Raseborg har inte sett några tecken på att trafiken på tågbanan mellan Karis och Hangö skulle vara hotad. Men det gäller att följa med situationen, säger han.

- Tågtrafiken är förstås väldigt viktig för regionen och vi vill ju att den ska utvecklas. En viss oro känner man ju alltid men jag tycker inte att man ska måla upp väldiga orosmoln.

För tillfället jobbar Blomqvist för att Hangö-Hyvingebanan ska elektrifieras och kustbanan ska få dubbla spår.

- Man måste följa med och påverka så att man inte gör något som är illa för regionen.

Rälsbuss hellre än buss

Kurt Nivaro från Ekenäs brukar åka rälsbuss till Karis då han åker vidare till Stockholm för att hälsa på sina barnbarn.

- Tågbanan är väldigt viktig. Inte skulle jag vilja mista den.

Kurt Nivaro.
Kurt Nivaro åker till sina barnbarn i Stockholm. Kurt Nivaro. Bild: Yle/Minna Almark kurt nivaro,Ekenäs
Han åker hellre rälsbuss än buss och befarar att bussbiljetterna kommer att bli dyrare än tågbiljetterna.

Hangöbon Camilla Sjödal åkte rälsbuss dagligen då hon gick i skola i Karis.

- Jag blir lätt åksjuk, så jag kan inte åka buss.

Om rälstrafiken försvinner väljer hon hellre att åka bil än buss.

Camilla Sjödal
Camilla Sjödal väljer bilen farmom bussen. Camilla Sjödal Bild: Yle/Minna Almark camilla sjödal,Ekenäs
Marianne Nylund åker själv rälsbussen mellan Karis och Ekenäs rätt sällan eftersom hon har bil. Men hennes dotter pendlar dagligen till jobbet i Karis.

- För dem som inte har bil är tåget väldigt viktigt, konstaterar hon.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland