Hoppa till huvudinnehåll

Peter Greenaway ger en grundkurs i filmkonst

peter greenaway
Magister Greenaway. peter greenaway Bild: Yle/Peter Lüttge peter greenaway

Som filmkritiker, alltså professionell tyckare, är det lätt hänt att man tror sig veta bättre än filmmakarna. Så när jag träffar mästerregissören Peter Greenaway frågar jag varför han gjort sin nya film, Eisenstein in Guanajuato, så teatral. Min uppnosighet sätts omedelbart på plats.

- Det låter som om du inte sett värst många av mina filmer! svarar Greenaway.

Och så inleds en föreläsning om filmkonstens grunder.

- Alla mina filmer är väldigt, väldigt teatrala! Jag vill visa att filmen är det mest artificiella medium man kan tänka sig. Det enda jag vill att mina filmer ska få åskådarna att känna är att de ser en film. Filmen är inte ett stycke liv. Den är inte ett fönster ut mot världen. Verklighet är något omöjligt på film! Till och med de mest så kallat realistiska filmerna är djupt, djupt artificiella.

- Så när allt kommer omkring är din fråga lite dum, är den inte det?

Redaktören kan inte läsa

Greenaway, själv verksam bildkonstnär, fortsätter med attt fråga om jag gått på konstskola. Jag måste skaka på huvudet.

- Så i princip är du en visuell analfabet! Hur täcks du granska film?

- Varje film du någonsin sett har börjat som en text. Och det är ohyggligt! Alla filmskribenter borde skjutas! Filmen borde bygga på bilder. Men såhär har det varit så länge att folk skulle ha väldigt svårt att göra film på något annat sätt.

- I vårt utbildningssystem övar vi oss år ut och år in på att bli bättre på att använda ord. När vi är nio, tio, elva år gamla säger lärarna åt oss att lägga undan kritorna och målfärgen och bli seriösa. De flesta av oss lever resten av livet utan att skapa bild. Det är en oerhörd utarmning.

Filmen är död

Men då invänder jag att också Greenaway skriver sina filmer som manuskript. Jag har nämligen nyss fått höra att Elmer Bäck, som spelar huvudrollen i Eisenstein in Guanajuato, bekantade sig med sin roll genom filmens manus.

- Ja, jag är ett dumt, gammalt fossil. Jag gör fortfarande konventionell film.

- Men jag kan inte gå till en filmproducent med fyra målningar, tre litografier och ett block med teckningar och säga: pengarna hit! Han skulle undra vad i helvete jag talar om. De flesta filmproducenter är visuella analfabeter. Filmen ska bygga på text, och helst på en text som redan sålt på marknaden, som Harry Potter eller Sagan om ringen.

- I vilket fall som helst är filmen död nu. Så det är knappast någon idé att skriva manuskript. Men om du vill skriva: var författare! Skriv romaner! Men snälla, snälla, låt bli att jobba med film!

Läs också