Hoppa till huvudinnehåll

Raseborgsföretagare får klistermärke för god service

Kungsgatan i Ekenäs.
Bra kundservice kan ge ett kvalitetsmärke på dörren. Kungsgatan i Ekenäs. Bild: YLE/Malin Valtonen kungsen,Ekenäs

Nu kan företagarna i Raseborg få ett klistermärke på dörren då deras kundservice håller god kvalitet. De kan också göra ett test för att kolla hur bra deras kundservice är.

Det är företagarföreningarna i Raseborg som delar ut kvalitetsmärket och som också har utvecklat kvalitetstestet.

Den nationella företagardagen firas på lördag 5 september och tre företagarföreningarna i Raseborg uppmärksammar tillsammans dagen genom att lansera en så kallad kvalitetskampanj.

Pengarna borde stanna i regionen

Raseborgs företagare, Ekenäsnejdens företagare och Tenala-Bromarv företagare vill uppmuntra företagen att satsa på god kundservice, nå kunderna och öka försäljningen.

- Det finns en massa köpkraft som rinner ut härifrån. Folk som bor här åker till Helsingfors eller Salo för att handla. Många sommargäster kunde också köpa sina grejer här istället för att släpa dem med sig, säger Jan Lindholm som är ordförande för Ekenäsnejdens företagare.

Jan Lindholm är ordförande för Ekenäsnejdens företagare
Jan Lindholm. Jan Lindholm är ordförande för Ekenäsnejdens företagare Bild: Yle / Helena Rosenblad ekenäsnejdens företagare,Ekenäs
Strävan är alltså att försöka få pengarna att stanna i regionen.

- Om man hjälper företagarna att se över sin kvalitet och sin service så sporrar det kanske till vissa förbättringar som kunderna märker.

Kvalitetspris för bra kundservice

Ett sätt att höja kvaliteten på kundservicen är att dela ut ett kvalitetspris till mellan tre och fem företagare per år.

- Vi vill lyfta fram företagare som är exemplariska i sin kundservice och som sticker ut i positiv bemärkelse.

Priset består av ett klistermärke som företaget kan lägga på dörren samt motsvarande märke i digital form som visar på god servicekvalitet.

Skicka in tips

Det är representanter från de tre företagarföreningarna som tillsammans har arbetat fram konceptet. Arbetsgruppen fungerar som jury och väljer ut de företag som belönas.

Nu vill arbetsgruppen få tips om vilka företag som kunde vara värda ett pris.

- Priset delas alltid ut då det kommer in bra tips på företag som också vi tycker är värda att belönas. Prisutdelningen sker inte enbart en gång om året så som är fallet med till exempel företagarpriset.

Företagare kan testa sig

Under kvalitetskampanjen lanseras också ett kvalitetstest som företagarna själva kan göra på en ny hemsida.

- Det är helt anonymt och består av frågor som man ska svara på. På det sättet kan företagare se vilka delar man är bra på och vilka man kan förbättra.

Företagsstipendierna fortsätter

Ifjol delades de första företagarstipendierna ut och utdelningen fortsätter också i år. Tanken med stipendiet har varit att sporra till nyskapande företagsidéer.

Man kan få ett stipendium för att man har varit med och grundat ett nytt företag eller gjort ändringar och utvecklat verksamheten i ett existerande företag.

Svartå bryggeri.
Svartå mikrobryggeri har nyss startat sin verksamhet. Svartå bryggeri. Bild: Yle/Tove Virta jäsningskärt
Ifjol fick kom det in ett dussin ansökningar och nio stipendier på mellan 1 000 och 2 500 euro beviljades. Maximalt delas 5 000 euro ut åt en enskild företagare.

- Då handlade alla stipendier om marknadsföring, att investera i hemsidor eller bygga upp ett brand, säger Jan Lindholm och lyfter fram Svartå mikrobryggeri som ett exempel på ett företag som nyligen kommit igång.

Kvalitetskampanjen lanseras på lördag

På lördag finns företagarföreningarna på Ekenäs torg och lanserar sin kvalitetskampanj. Då kan man bland annat ge tips om vilka företag som kunde få kvalitetspris.

Företagarna önskar också att invånarna svarar på frågor om vad som är god service för dem. Som tack får de som svarar ett presentkort som gäller i Kungsgatans affärer.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland