Hoppa till huvudinnehåll

Nydesignad kyssask på gång

godisförpackning
Kommer det mörkhyade kyssande paret att försvinna från askarna? godisförpackning Bild: Yle/Mikael Kokkola brunbergs kyssar

Det verkar trots allt bli en förändring då det gäller layouten på asken för Brunbergs kyssar.

Vilma Leminen har satt igång ett upprop på sociala medier med målet att förnya förpackningen till Brunbergs kyssar.

Ett mörkhyat par som kysser varandra har varit avbildade på asken sedan medlet av 1900-talet. Då kallades också produkten för negerkyssar. Bilden har hos många väckt negativa känslor eftersom bilden kan tolkas ha en rasistisk underton.

Nya askar - trots allt

På Brunbergs chokladfabrik i Borgå säger vd Katarina Enholm att kyssaskarna görs om.

- Under de två senaste åren har vi förnyat stora delar av våra förpackningar, säger Enholm. Processen fortgår och för tillfället har vi faktiskt förpackningen för Brunbergs kyssar under arbete.

Ny design

Vad kan då kunderna förvänta sig då det gäller förpackningen?

- Om allt går enligt planerna så borde den nya designen presenteras någon gång under nästa år, säger Enholm.

Kommer då det mörkhyade kyssande paret att finnas kvar på den nya asken?

- När vi började processen, drog vi upp riktlinjer för den nya förpackningsdesignen. Där är produkten i huvdrollen. Så är det också efter att den nydesignade kyssasken är offentliggjord. Den är ännu inte färdigplanerad, så jag kan inte i det här skedet gå in på detaljer. I våras lanserade vi en ask med vårkyssar. Det handlade om chokladkyssar med en säsongsmak. Där var ju förstås produkten i fokus, och den togs väldigt väl emot av konsumenterna, konstaterar Enholm.

Olika människor

Kunde man på asken då avbilda olika typer av kyssande människor?

- Den nuvarande produktbilden härstammar från mitten av 1900-talet. Det gamla produktnamnet fanns också på tyska och franska och Brunberg översatte i tiderna ordet till svenska. Ordet kan härledas ur produkttypen, säger Enholm.

PR-kampanj med hjälp av ny ask?

Kunde en ask med människor i olika färg och form och i olika ålder som kysser varandra - typ den som Vilma Leminen designat och nu sprider på sociala medier - rentav vara en bild i tiden och därmed en bra PR-kampanj för Brunberg?

- Det är ju förstås en idé. Vi får följa med hur det går för Vilma Leminen och se om det finns något där som man kunde utnyttja i en PR-kampanj.

Det är i alla fall positivt att unga människor engagerar sig i aktuella ärenden och sådana ämnen som de brinner för, säger Enholm.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland