Hoppa till huvudinnehåll

Ren teknologi kan hjälpa världen och ekonomin

Kinesiska solpaneler Bild: EPA/HOW HWEE YOUNG solpaneler

Redan i dag finns över 3 000 finländska företag som jobbar inom olika former av ren teknologi. Många av dem har en stark exportprofil. Samtidigt är konkurrensen hård och det hjälper inte alltid att ha en ledande teknologi.

- Man måste hitta rätt samarbetspartners. För ett litet bolag från Finland kan det vara svårt att hävda sig mot stora globala koncerner. De har raka kanaler till beslutsfattare i länder som Indien och Kina. Men kan finländska bolag sälja in sitt kunnande till storbolagen, har det helt klart möjligheter, säger Anil Gupta, som är professor i professor i global strategi och entreprenörsskap vid Smith´s School of Business vid universitetet i Maryland.

Han besöker Finland för femtionde gången för att delta i ett globalt seminarium, där både beslutsfattare och näringsliv samlats kring hur man bäst gör business på ren teknologi.

Gupta säger att regeringarna i de stora asiatiska länderna inte längre kan nonchalera miljöfrågorna, då vanligt folk ser allt allvarligare på sin egen närmiljö.

- Städerna med den mest förorenade luften finns i Indien och Kina och medelklassen är bekymrade om både sitt eget välbefinnande och framför allt den kommande generationen, säger han.

Hushållen har råd satsa på miljön

Att den ekonomiska tillväxten nu mattas av, framför allt i Kina, ser inte Gupta som någon bromskloss för ytterligare satsningar på miljöfrågor och ren teknologi.

- Nej, det här är så viktiga frågor att de prioriteras av myndigheterna och av hushållen. Den växande medelklassen har nu råd att satsa på både luftrenare och vattenfilter till sina hem. Och det här innebär att det också finns en allt större konsumentmarknad.

Ett finländskt bolag som jobbat med ren teknologi i över 30 är Naps Solar Systems. Det har sålt solpanellösningar till 140 länder och ser ett konstant behov av välfungerande lösningar inom förnybar energi.

- Det har varit en lång väg att nå hit, och man måste välja vilka marknader man satsar på. Men vi har först etablerat oss på hemmamarknaden, vilket vi räknar som hela Norden och Baltikum. Så har vi fått referenser för att nå ut till nya länder, säger Naps försäljningsdirektör Markus Andersén.

Kommunerna borde bli pionjärer

För att få fotfäste på hemmamarknaden spelar den offentliga sektorn en viktig roll. Framför allt kommuner kunde, enligt Andersén frimodigare satsa på rena teknologilösningar i sina byggprojekt. Därtill behövs också statlig draghjälp för att nå nya exportländer.

- Det behövs för att alla andra gör det. De andra nordiska länderna är ännu bättre på det. Och i Sydeuropa och framför allt länder som USA och Kina har ett klart etablerat system att stöda företagen som en del av sin utrikespolitik, säger Andersén.

"Skryt mera"

I stort tycker han att finländskt kunnande inom sektorn är gedigen och i många länder krävs det inte ens så högteknologiska lösningar för att det ska uppskattas. Men han efterlyser ändå ett större självförtroende hos de finländska företagen då de försöker hitta nya kunder.

- Vi kunde gott bli bättre på att marknadsföra oss och säga att vi har de bästa produkterna, fast vi kanske inte ens skulle ha det. För alla andra säger ju så, säger Markus Andersén.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes