Hoppa till huvudinnehåll

Nu är det klart: Ingen Centrumslinga under den här regeringen

Vy från järnvägsstationen i Helsingfors.
Centrumslingan anses gynna hela landet eftersom den skulle frigöra kapacitet på bangården i Helsingfors centralstation. Vy från järnvägsstationen i Helsingfors. Bild: Patrick Holmström helsingfors järnvägsstation

Nu är det klart att regeringen under den här regeringsperioden inte stöder byggandet av Centrumslingan i Helsingfors. Det här klarnade under torsdagens budgetinfo.

I budgetramen för de kommande fyra åren fanns reserverat 330 miljoner euro som skulle gå till Centrumslingan, men den summan går nu till annat.

Det här betyder att Centrumslingan inte blir av under de kommande fyra åren. Däremot är inte projektet begravt för all framtid.

Centrumslingan är en planerad tågbana under Helsingfors centrum. Banan skulle ha stationer i Böle, Tölö, Hagnäs och i Centralstationen.

HRT:s vd besviken

Vd:n för Helsingforsregionens trafik (HRT) Suvi Rihtniemi är besviken på regeringen.

- Det här är väldigt beklagligt med tanke på hela Helsingforsregionen. Byggandet av Centrumslingan skulle ha påverkat positivt på ekonomin i hela regionen, säger Rihtniemi till Yle Uutiset.

HRT publicerade i maj en utredning som visade att Centrumslingan skulle gynna hela landet.

Kostar omkring en miljard euro

Kostnaderna för Centrumslingan beräknas vara omkring en miljard euro, varav staten har uppgetts stå för 60 procent. Förutom staten har tanken varit att EU och kommunerna i huvudstadsregionen betalar för byggandet av Centrumslingan.

EU-kommissionen beviljade i juli Trafikverket och Helsingfors stad över 12 miljoner euro till planeringen av Centrumslingan.

Den förra regeringen beslöt i februari att inte stöda projektet på initiativ av Samlingspartiet. Tidigare hade regeringen ändå gett löfte om att Centrumslingan får pengar och i gengäld krävdes av kommunerna i huvudstadsregionen att bostadsproduktionen sätter fart.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen