Hoppa till huvudinnehåll

Y-tågen på kustbanan dras in

Kommunikationsministeriet och VR har i dag informerat Helsingforsregionens trafik (HRT) att Y-tåget på kustbanan dras in den 27 mars år 2016.

Y-tåget trafikerar rutten Karis-Helsingfors och stannar i Böle, Alberga, Kyrkslätt, Sjundeå, Ingå och Karis. Nedläggningen betyder i praktiken att både Sjundeå och Ingå blir utan tågförbindelse under våren.

HRT meddelar att man inom sitt område försöker hitta ersättande trafik för Y-tågen.

H- och R-tågen på stambanan slås ihop till en R-linje.

Trafiken har subventionerats av staten. Bakom beslutet finns regeringens sparprogram.

På Hangöbanan minskar man fyra tågturer i veckan.

Också IC-tågen blir färre

Också antalet IC-tåg på Kustbanan minskar. VR meddelade för några veckor sedan om samarbetsförhandlingar och nedskärningar i trafiken. Sparplanerna innebär att flera dagliga IC-turer mellan Helsingfors och Åbo försvinner i oktober.

Pendlare och politiker bestörta

Beslutet att lägga ned Y-tågstrafiken väckte uppståndelse bland annat på sociala medier på tisdagen.

- Har svårt att förstå hur trafikministeriet kan lämna en kommun ca 50 km från Helsingfors helt utan offentliga transportmedel. Med undantag av en eller två bussar som går längs alla landsbyar till Helsingfors, skrev Sjundeåpendlaren Mikael Skog på sin Facebooksida.

- Senast något liknande skett var väl när ångbåtstrafiken längs kusten upphörde, kommenterade Ingåbon och SFP-politikern Kaj Karlstedt för sin del på Facebook.

Y-tåget vid Sjundeå station.
Sjundeå station tystnar i vår. Y-tåget vid Sjundeå station. Bild: Robin Lindberg / YLE loklatåg
Ett litet grårött lokaltåg står på en station i landsbygden, buskar och gräs syns, en asfalterad gång till perrongen.
Också Ingå station blir utan trafik. Ett litet grårött lokaltåg står på en station i landsbygden, buskar och gräs syns, en asfalterad gång till perrongen. Bild: Yle/ Pia Santonen tåg,yt-tåg

Också SFP var snabbt med att fördöma VR:s och Kommunikationsministeriets beslut.

- Det är mycket kortsiktigt och verkar vara fattat endast ur ett snävt ekonomiskt perspektiv, säger riksdagsmannen Thomas Blomqvist från Raseborg.

- Kommunerna har länge uppmanats bygga kring Kustbanan. Då måste staten också förbinda sig till att underhålla och utveckla trafiken på den.

SFP:s andra riksdagsledamot från regionen, Kyrkslättsbon Anders Adlercreutz, tror att VR gör ett stort misstag då trafiken från Sjundeå och Ingå nu upphör.

- VR kommer inte att bli mer konkurrenskraftigt genom att skära ner och dra in stationer. Varje dag åker i medeltal 265 personer med Y-tåget från Sjundeå. Det är mer än dubbelt fler än från någon annan av de stationer där trafiken upphör, säger Adlercreutz.

"Träff med ministern var redan bokad"

De västnyländska kommunerna hade nyss fått löfte om en träff med kommunikationsminister Anne Berner (C) för att diskutera Y-tågstrafiken. Det skrev SFP i ett pressmeddelande på tisdagskvällen.

Blomqvist är därför förvånad över att nedläggningsbeslutet kom nu, innan den utlovade träffen.

Artikeln har uppdaterats.