Hoppa till huvudinnehåll

Tobias Zilliacus: Jag blir chockad av att se mig själv på film

Linda och Tobias Zilliacus
Linda och Tobias Zilliacus berättar hur det känns att bli kritiserade. Linda och Tobias Zilliacus Bild: Yle/Parad Media efter nio

Paret Linda och Tobias Zilliacus medger att de är känsligare än människor överlag. Att var sensibel är en förutsättning för att kunna arbeta som skådespelare.

Linda har bland annat spelat i de svenska filmerna Ondskan och Om Sara. En av Tobias senaste filmer var Lasse Hallströms thriller Hypnotisören. Att se sig själv på film är enligt Tobias en mentalt knepig process.

– Första gången jag ser en egen film är jag mest chockad och ser inte så mycket mera än mig själv. Andra gången är bäst, för då kan jag redan se helheten och berättelsen. Tredje gången jag ser filmen börjar jag hänga upp mig på detaljer och ifrågasätta mitt agerande.

Linda Zilliacus ser helst sina filmer första gången ensam i soffan hållandes en kudde framför sig. Chocken att se sig själv på film beror enligt Linda på i att man inte helt känner igen sig. Självkritiken kan lätt bli övermäktig när man ser sig själv utifrån.

– När vi gifte oss filmades vårt bröllop och jag trodde att det var det mest underbara som nånsin förevigats. När vi flera år senare skulle titta på bröllopsfilmen skrek jag efter 20 sekunder ”STÄNG AV!”. Det såg inte alls ut som jag mindes och magin var helt förstörd på film.

I motsats till film är teater en levande process där du har möjlighet att finjustera under tiden.

– I en teaterpjäs kan du hålla kvar illusionen av vad du själv tror historien handlar om.

Både Linda och Tobias har gjort mycket mer teater än film.

Lämna arbetet på jobbet

I den här frågan är paret Zilliacus väldigt olika. När Linda är inne i den konstnärliga processen lever hon dygnet runt med sina rollkaraktärer.

– Jag kan inte låta bli att prata om mitt jobb hemma och jag drömmer om mina karaktärer om nätterna. Någon gång försökte jag vara tyst om mitt jobb där hemma, men det krävde alldeles för mycket energi. Tobias vill göra skillnad på jobb och fritid.

– Undantaget är om det är jobbproblem som jag vill ventilera med Linda. I det fallet har jag tur att kunna prata med någon som står mig nära och samtidigt har insikt i samma yrke.

Att utvärdera andra skådisars prestationer

Linda tycker det kan vara jobbigt att ha sin man i publiken.

– Länge var det så att när Tobias kom och tittade på mina föreställningar upplevde jag att jag spelade uselt. Jag kände att han var kritisk. Nu förra veckan när jag hade premiär på Fru Catharina Boije och hennes systrar sade jag till honom att han gärna får ha spontana kommentarer på helheten men att han inte behöver analysera mitt arbete.

När en skådespelare är inne i en spelperiod är den känslig för negativa kommentarer. Det är en orsak till att de flesta avstår från att feedbacka sina vänner.

– Man är fruktansvärt subjektiv och det är svårt att göra en bedömning av den andras rollarbete. Det har hänt att jag försökt ge ärlig feedback men efteråt märkt att det inte var så populärt.

Ömtåliga människor

Varför är skådespelare så känsliga för kritik? Linda, som i spelprocessen lever dygnet runt med sina rollkaraktärer, hänvisar till det bekräftelsebehov en skådespelare känner.

– Du står framför regissören och arbetsgruppen dag efter dag och bjuder ut alla tänkbara tonfall, miner och sätt att spela rollen. Du har gett så enormt mycket av dig själv vid det laget när filmen är klar eller teaterpremiären stundar, att du automatiskt blivit sårbar för kritik. Då vill du bara duga.

I få yrken kommer utomstående kritiker in till din arbetsplats och utvärderar ditt jobb. För skådespelare hör det till yrket att låta sig bedömas av medierna. Tobias minns att han som yngre var känsligare.

– När du satt sex veckor på att repetera en roll och gett ditt allt, känns det orättvist om en halvtrött och ointresserad recensent kommer och skriver en slarvig recension.

Med åren har Tobias lärt sig filtrera kritiken och låter nuförtiden oprofessionella recensioner gå förbi. Däremot kan han känna respekt för negativ kritik som är välgrundad. I såna fall kan kritik vara utvecklande och förbättra produktionen.

Linda har ibland försökt låta bli att läsa recensioner efter en premiär.

– När det sedan kommer textmeddelanden av andra som varit med i produktionen, blir man så nyfiken att man ändå inte kan låta bli att läsa den själv.

Där hemma har paret tre skoningsslösa kritiker.

– Om våra barn ser våra produktioner kan recensionen vara rätt rak. De har ingen artighetsspärr på sina kommentarer.

Efter Nio om film 17.9.2015 kl 21.00 i Yle Fem och på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Yle Fem