Hoppa till huvudinnehåll

Tre sätt att berätta med musik

sonja kailassaari
Vilka avsikter har Sonja? Det beror på musiken! sonja kailassaari Bild: Yle/Parad Media efter nio

Prisbelönade filmkompositören Tuomas Kantelinen visar hur en och samma filmsekvens kan uppfattas olika med hjälp av musik.

tuomas kantelinen
Filmkompositören Tuomas Kantelinen. tuomas kantelinen Bild: Yle/Parad Media tuomas kantelinen

Den bästa av mödrar, Arn – tempelriddaren och filmversionen av Utrensning är några av filmerna där Tuomas Kantelinen komponerat musiken. Sonja Kailassaari och Mårten Svartström gav honom till uppgift att komponera musik till en filmsekvens där de själva skådespelar.

I tre olika versioner visar Kantelinen hur betydelsen och stämningen i en scen kan förstärkas och manipuleras med hjälp av musik.

Den ursprungliga filmsekvensen utan musik

1. Svart komedi

I det första klippet skapade Kantelinen en atmosfär av en något absurd, svart komedi.

– Här vet man inte riktigt om man ska skratta eller inte. Jag har försökt läsa nyanserna i bilderna och skådespelandet och få det att synas med musiken, berättar han.

2. Thriller

I det andra klippet avslöjar musiken tydligt att det handlar om en thriller eller en skräckfilm.

– Antagligen är Mårten antagonisten, men det kan också hända att Sonja har satt något suspekt i jogurten som Mårten äter. Musiken blir ett effektivt sätt att ändra perspektivet i scenen.

3. Drama

I det tredje klippet avslöjar musiken att det handlar om ett djupare drama. Här har Kantelinen först iakttagit vad som händer på ytan med karaktärerna. Sedan har han gått djupare in i deras ömsesidiga förhållande och intrig.

– Mårten önskar att det skulle vara tillsammans, men Sonja har nyligen fått ett meddelande av en annan som lockat henne. Mårten utgår först som en förlorare, men i fönstret tänker jag mig att han innerst inne vet att Sonja vill ha honom igen senare.

Efter Nio om film, torsdagen den 17 september 2015 kl. 21.00 i Yle Fem och på Arenan.