Hoppa till huvudinnehåll

Ingå förlorar också bussturer

Delta café i Ingå.
Bussarna stannar vid Delta café i Ingå. Delta café i Ingå. Bild: Yle/Marica Hildén delta café i ingå

Bussturerna mellan Ingå och Helsingfors kan bli betydligt färre. Kommundirektör Jarl Boström säger att det är ett större slag för Ingå än att Y-tågen försvinner.

Pohjolan Liikenne begär tillstånd av Nylands trafik- och miljöcentral om att lägga ner flera bussturer eftersom de inte är lönsamma. Om NTM-centralen säger ja, försvinner turerna från och med den 1 januari 2016.

Bussar viktigare än Y-tåg

Kommundirektör Jarl Boström konstaterar att Ingås kollektivtrafik försämras avsevärt.

- Busstrafiken är viktig för Ingå. Passagerarantalet är inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt, men det är ändå många som åker buss. Nu måste vi fundera på vad vi ska göra.

Boström anser att busstrafiken är viktigare för kommunen än Y-tågen som inte stannar i Ingå och Sjundeå från och med mars nästa år.

- Indragningen av bussturer berör flera personer. Det är säkert många som blir upprörda då jag säger så, men det är ett faktum att flera åker buss än tåg i Ingå.

Ny matartrafik behövs

Jarl Boström säger att kommunen nu måste se på problemet ur nya synvinklar.

- Jag tror personligen att det skulle kunna skapas matartrafik till tågstationen i Kyrkslätt. Den skulle betjäna en stor del av Ingåborna även om den bara trafikerar längs stamväg 51.

Boström anser att en sådan matartrafik inte kan gå via Sjundeå för att plocka upp de Sjundeåbor som tidigare åkt med Y-tågen.

- Då blir resan att ta sig till jobbet för lång.

Ingå måste hitta nya lösningar

Nu måste Ingå kommun hitta på nya lösningar för att få flera att åka kollektivtrafik i stället för att ta bilen till jobbet. Boström säger att han just nu inte har ett svar på hur det problemet ska lösas.

- Vi måste se över vårt eget beteende och pröva på olika lösningar.

I dag har Ingåborna möjlighet att under vardagar hoppa på en buss och åka till Helsingfors ungefär ett dussin gånger om dagen. De turer som Pohjolan liikenne drar in är olönsamma.

De här turerna vill Pohjolan Liikenne dra in

Passagerarmängderna fortsätter att minska.

- Det är inte den ökade konkurrensen på bussmarknaden som påverkar vårt resonemang nu, försäkrar direktören för trafikplanering på Pohjolan Liikenne Matti Kirjavainen.

- De här bussarna har helt enkelt för få passagerare. Trafiken får i dag inget stöd utan biljettintäkterna måste vara tillräckligt höga för att det ska löna sig att köra.

De bussar som Pohjolan Liikenne enligt Kirjavainen vill lägga ner är:

7:05 från Ingå till Helsingfors
8:05 från Helsingfors till Ingå
13:45 från Ingå till Helsingfors
15:10 från Helsingfors till Ingå
16:40 från Ingå till Helsingfors
18:50 från Helsingfors till Ingå

På somrarna vill Pohjolan Liikenne dessutom dra in turen 6:25 mellan Ingå och Helsingfors samt turen 15:40 från Helsingfors till Ingå. Under skolterminerna kör dessa två turer ändå som vanligt.

Därutöver håller Pohjolan Liikenne kvar turen klockan 11 från Helsingfors till Ingå som körs måndagar till söndagar samt turen 14:50 från Helsingfors till Ingå som körs måndagar till fredagar.

Från Ingå till Helsingfors körs turen 12:20 måndagar till fredagar samt turen klockan 16 måndagar till söndagar.

Utöver Pohjolan Liikenne trafikerar också andra busslinjer Ingå. Vardagar under den period skolorna håller öppet kör i dag enligt matkahuolto.fi12 bussturer från Ingå till Helsingfors.

Om Pohjolan Liikenne får dra in de turer man vill blir det vardagar under skolåret kvar totalt 9 bussturer mellan Ingå och Helsingfors.

I riktningen Helsingfors-Ingå körs i dag 11 bussturer vardagar under skolåret. Om Pohjolan Liikenne minskar på sina turer blir det kvar 8 bussturer skolvardagar mellan Helsingfors och Ingå enligt matkahuolto.fi.


Artikeln korrigerades måndagen 21.9 klockan 11:30 med rätta uppgifter om vilka bussturer som dras in och vilka som blir kvar. Det hade blivit fel i ursprungsartikeln på grund av ett missförstånd.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland