Hoppa till huvudinnehåll

Skummande öl tillverkas av allt fler

Mikael Sangder.
Mikael Sangder satsar sin fritid på eget ölmärke. Mikael Sangder. Bild: Yle/Lotta Sundström ice beaver

Mikael Sangder har en passion för öl. Efter avslutad arbetsdag styr han stegen mot kajen vid Aura å i Åbo och båten som huserar hans skatt. Sedan börjar bärandet. Mikael Sangder levererar själv sitt öl till butiker och restauranger.

- Vi låter tillverka ölet, men lagrar, marknadsför, säljer och levererar det själva, säger han.

Idén att utveckla och sälja ett eget öl fick Mikael Sangder och några kompisar under en bastukväll. Bakgrunden som ivriga snöbrädes-, rullbrädesåkare och surfare spelade kraftigt in.

- Vi ville ha den livsstilen som bas för vårt öl, säger han. Vi dricker ändå en hel del öl och tycker om att ha roligt. Idén tog fart och här är vi nu.

Att få ut ölet till kunderna är en utmaning också för Mikael och hans affärskumpaner.

- Vi jobbar hela tiden med marknadsföringen. Vi knackar på personligen och ber att få berätta vår story, om hur vi startade och hur vi tänker om vårt öl, säger han.

Svartåöl.
För tillfället finns det omkring 50 små bryggerier i vårt land. Av dem är ett tjugotal placerade i Svenskfinland. Svartåöl. Bild: Yle/Tove Virta svartåöl

Många butiker och krogar skulle gärna sälja mera närproducerad öl, men förutom att det är svårt att få ölet levererat är lagerutrymmena en utmaning. De flesta små bryggerier tillverkar öl bara i tunna eftersom det är mycket billigare än att tappa på flaska. Det kräver i sin tur att det finns lediga ölkranar på krogarna att koppla in. Det finns det sällan, eftersom det ofta är bryggerierna som förser krogarna med ölkranar.

Ett annat hinder är att de större importörerna och bryggerierna har en kvot för hur mycket öl som måste köpas in per gång för att inte behöva betala för leveransen.

EU räddade små bryggerierna

Ännu i början av 1900-talet fanns det hundratals både stora och små bryggerier i Finland. 1919 klubbade riksdagen igenom förbudslagen som förändrade allt. Efter förbudstiden blev alkoholförsäljningen mera begränsad och kontrollerad av staten. Det ledde i sin tur till att bara större bryggerier kunde verka.

- De större bryggerierna som var kvar köpte upp de mindre, säger ölskribenten André Brunnsberg. De stora växte och växte ända tills för omkring tio år sedan när det inte längre fanns några små bryggerier kvar att köpa upp.

André Brunnsberg, ölskribent.
André Brunnsberg tror att det inom fem år finns närmare 140 små bryggerier i vårt land. André Brunnsberg, ölskribent. Bild: Yle/Berislav Jurisic brunnsberg

EU-medlemskapet vände trenden. År 1995 fick små bryggerier verksamhetstillstånd. Nu dyker de upp som svampar i skogen.

Öl är det nya vinet

Bryggeri Aktiebolag Bock inledde bryggeriverksamhet på 1860-talet i Vasa. Bolaget fusionerades med Hartwall år 1970 och 17 år senare lades bryggeriverksamheten ner. Nu har Bocks bryggeri återuppstått i den gamla byggnaden.

Sture Udd och Alexander Maier förevisar en flaska Bock's mineralvatten
Sture Udd (tv.) har tillsammans med sin affärskompanjon satsat fyra miljoner euro på bryggeriet och puben. Bryggmästaren Alexander Maier svarar för tillverkningen. Sture Udd och Alexander Maier förevisar en flaska Bock's mineralvatten Bild: YLE/Filip Stén alexander maier

Sture Udd driver verksamheten i bryggeriet och den tillhörande puben tillsammans med affärskompanjonen Jura Mikkonen.

- Avsikten är att göra en kulturdryck. Vi hoppas folk ska lära sig hitta meningen med det här ölet precis på samma sätt som med ett intressant vin.

Inte heller Bocks öl säljs i någon större utsträckning i närbutikerna.

- Det har nog mest praktiska orsaker, säger Jura Mikkonen. Bryggeribranschen är en volymbransch. Främst är det transportkostnaderna som spelar in, men det är också svårt att konkurrera med volym.

Craft beer är dagens melodi på krogen

Joakim Stenius har varit krögare i Helsingfors sedan år 2006. Då han började var trenden på krogarna att alla drack de så kallade specialölen, bland annat den ljusa lagerölen som gärna ska serveras med en klyfta lime. Småningom kom också de mindre bryggeriernas öl in i bilden och de har de senaste åren tagit över specialölens plats.

- I dagens läge finns det inte riktigt något som specialöl, det ordet används inte längre, säger han. Det är craft beer och öl från små bryggerier som gäller. De två senaste åren har den här trenden vuxit kraftigt.

Krögaren Joakim Stenius från Brewdog Helsinki.
Krögaren Joakim Stenius säger "nej tack" till öl med smak av munkar och popcorn. Krögaren Joakim Stenius från Brewdog Helsinki. Bild: Yle/Berislav Jurisic joakim stenius

Även på Helsingforskrogarna väljer kunderna gärna närproducerade ölsorter.

- Närproducerad öl är rolig, säger Viljam Liljeroth, som har slagit sig ner för en fredagsöl med kompisarna. Jag har testat på en del. Det har kommit många nya sorter. Det är en rolig omväxling. De vanliga finska ölen är kanske inte så speciella annars.

Väninnan Christina Schauman håller med.

- Finska små bryggerier är jätte intressanta att utforska. Man hör inte så mycket om dem. Vi har startat ölklubb med kompisarna där vi provar på små bryggeriers öl.

De mindre bryggeriernas öl är dyrare än den traditionella bulkvaran. De märks i konsumtionen.

- Den första ölen får gärna vara en godare öl, men efter det så spelar det inte en så stor roll mera, säger Viljam.

- Och ofta är det så för en studerandes plånbok att det inte alltid går att dricka specialöl hela kvällen. Men jag försöker i alla fall få in en eller två, säger Christina.

Närbild i Yle Fem, måndag 21.9.2015, kl 20.00
Sänds även i Yle Fem, tisdag 22.9.2015 kl. 17.25
Med svensk text.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland