Hoppa till huvudinnehåll

Ai Weiwei – stor, fräck och mjuk

Man kan utan att överdriva säga att Ai Weiwei är en av de mest inflytelserika samtidskonstnärerna i hela världen. Kanske ännu mer känd är han som mänskorättsaktivist, som i hemlandet Kina har fått betala ett högt pris för att han inte håller käft. Hans utställning är nu aktuell på Helsingfors konstmuseum HAM.

handklovar ai weiwei
Handklovar. Ai Weiwei satt fängslad i 81 dagar för att ha kritiserat Kinas kommunistiska parti. handklovar ai weiwei Bild: Eric Gregory Powell fake fake

- Han blev förstås världskänd efter att han fängslandes, men han är också en mycket intressant konstnär i sej, säger utställningschef Erja Pusa på HAM.

Hon presenterar utrymmet som i höst öppnade för allmänheten efter en lång renovering – nu under namnet HAM, Helsinki Art Museum, med en utställning av den kinesiske mångkonstnären och mänskorättsaktivisten Ai Weiwei.

Utrymmet i Tennispalatsets övrevåning är enormt och luftigt, perfekt för Ai Weiweis massiva installationer. Väggarna är täckta från golv till tak med vad som ser ut som brev – sex tusen skuldsedlar, visar det sej.

För några år sen dömde den kinesiska staten nämligen Ai Weiweis företag till böter på nästan två miljoner euro, som han måste betala inom femton dagar. Då hade han redan en stor beundrarskara utanför Kina och mänskor från hela världen ville donera pengar för att få ihop summan. Tapeten är gjord av de skuldbrev han skrev, för att senare kunna betala alla dem som hjälpte honom.

- Jag frågade honom hur det gick. Han har faktiskt betalat tillbaka skulden åt alla han fick tag på, säger Erja Pusa.

Men nu måste vi backa lite.

ai weiwei, ham, helsingfors konstmuseum
Ai Weiwei gillade inte idén på att ordna en retrospektiv utställning i Helsingfors, istället valde han temat trä. ai weiwei, ham, helsingfors konstmuseum Bild: Helsinki Art Museum ham

Fånge och rockstjärna

Ai Weiwei föddes i Peking år 1957. Han inledde sin konstnärskarriär i USA, där han levde och bodde i New York i många år och inspirerades av konstnärer som Marcel Duchamp och Andy Warhol. När han återvände till Peking år 1993 var kontrasten stor och situationen mycket svår, det kommunistiska partiet begränsade mänskornas liv, inte minst kulturen och konsten.

Det var då Ai Weiwei började kämpa för uttrycksfrihet och mänskliga rättigheter. Till exempel drev han en regeringskritisk blogg, som stängdes av staten år 2009. Han var också med om att designa stadionbyggnaden för OS i Peking, Fågelboet, samtidigt som han klandrade arrangemangen kring Olympiska spelen.

År 2011 fängslades han på grund av sin kritik mot partiet, han sattes i husarrest, hans ateljé förstördes, hans pass konfiskerades och han förbjöds att lämna landet i flera års tid.

Fängslandet och husarresten gjorde honom inte bara till en världsstjärna – västvärlden engagerade sig något oerhört och medier jorden runt krävde att han skulle frias – men det blev också ett viktigt tema i hans konst. Utställningen på HAM innehåller till exempel en musikvideo inspirerad av hans 81 dagar i fångenskap och de två vakter som hela tiden bevakade honom på en halv meters avstånd.

Ai Weiwei är en mycket mångsidig konstnär – han är arkitekt, han är heavymusiker, han är utställnigskurator, han är dokumentärfilmare. Ändå är han inte alls berömd i Kina. Det är bara den yngre generationen som överhuvudtaget känner till honom. Men i västvärlden är han som en rockstjärna.

Hans verk är mycket personliga, de kritiserar det kinesiska systemet, samtidigt som de tydligt tar intryck från den amerikanska konsten och dadaismen.

- Hans konst är global, alla kan känna igen sej i den, säger Pusa. Verken och installationerna är humoristiska och vackra på många sätt, men om man känner till historierna bakom dem ändras allt, säger Pusa.

ai weiwei
Ai Weiweis perspektivstudie på Finlands riksdagshus ställs ut på HAM. Nu mer aktuell än någonsin, kunde någon tycka. ai weiwei Bild: Ai Weiwei ai weiwei

Historier i trä

Mitt i rummet, bakom ett träd i naturlig storlek, står en flera meter hög konstruktion i vitt. Installationen Vitt hus är ett av de verk som Ai Weiwei gjort enkom för helsingforsutställningen. Det visar sej att det är, ja, ett klassiskt kinesiskt enfamiljshus i trä, 80 kvadratmeter stort.

Trä är också hela utställningens tema, eftersom det är ett material som är viktigt både i Finland och i Kina, och ett material Ai gillar att jobba med.

- Han använder till exempel delar av historiska träbyggnader, men han målar om dem. Han ändrar på de gamla värdefulla föremålens betydelse och gör dem till delar av samtidskonten, förklarar Pusa.

Vad händer med historien, är huset fortfarande gammalt och värdefullt fast det målas vitt?

Också ett annat träverk har världspremiär i Helsingfors. Skräpcontainer berättar historien om de 60 miljoner barn som lever på gatorna i Kina, eftersom deras föräldrar har flyttat till andra städer på jakt efter jobb.

År 2012 klättrade fem gatubarn in i en sopcontainer och tände en eld. De dog av rökförgiftning. Nu står en soptunna i trä på Helsingfors konstmuseum, för att vi inte ska glömma.

erja pusa, ham, helsingfors konstmuseum
Verket "Vitt hus" hör till utställningschef Erja Pusas favoriter. Ai Weiwei har gjort det enkom för utställningen på HAM. erja pusa, ham, helsingfors konstmuseum Bild: Yle/Ida Henrikson ham

Då Ai Weiwei talar, lyssnar världen

Det är inte ovanligt att myndigheterna i Kina arresterar aktivister, oliktänkare och såna som uttalar sej kritiskt om partiet. Ai Weiwei är en av de mest högljudda. Han har därför blivit en slags symbol för mänskorättssituationen där.

- Man kan inte säga att han är martyr, men hans liv har varit svårt. Samtidigt har han hela tiden gjort sin konst och varit i kontakt med västerländska gallerier, museer och kuratorer. Via det känner vi till honom, och via honom vad som pågår i Kina.

- Då han berättade för mej om fängslandet brast han nästan ut i gråt. Då visste jag att han talar sanning. Det är inte lätt att tala sanning i Kina, men ändå kan han inte låta bli att öppna munnen, säger Pusa.

Sedermera har utreseförbudet hävts och enligt rykten kommer konstnären själv att besöka utställningens vernissage i Helsingfors. Utställningschef Erja Pusa beskriver Ai Weiwei som en mycket vänlig och lätt person att jobba med. Han vet vad han gör och säger vad han vill, men lyssnar också på andras åsikter.

- Han är stor och mjuk. Fösta gången vi träffades tyckte jag att han var som en stor lurvboll.

Kulturprogrammet Lasso om olydnad:

Mer om Ai Weiwei:
”Det blir allt tystare om människorättsbrotten i Kina”

Mer om olydnad - Eduskunta III på Ryhmäteatteri:
Politisk teater berättar mer än media
Välfärdsslakt under lupp på Ryhmäteatteri

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje