Hoppa till huvudinnehåll

Pappa och mormor på besök i skolan

Svartklädda och med en prydlig och stram hårknut välkomnar lärarna i Isnäs skola elever och föräldrar samt mor- och farföräldrar på Hem och skola-dagen. Det här är definitivt ingen vanlig skoldag.

Skolklockan ringer. Eleverna ställer upp sig i ett rakt led. Kom ihåg att i dag inte är en vanlig skoldag påminner läraren eleverna. Eleverna går in med föräldrarna i släptåg.

Ordning och reda

Skoldagen börjar med att alla står bredvid pulpeterna och hälsar på läraren.

- God morgon, magistern.

Först när magistern ger lov sätter sig alla ner. Eleverna småfnittrar. Värst vad läraren är sträng i dag.

- Vi har svarta kläder på oss eftersom det förr ansågs vara den finaste färgen, berättar specialläraren Benita Rännäri för eleverna.

Sedan inleds morgonen med psalmen Gud som haver barnen kär.

Eleverna har under hösten bekantat sig med Isnäs by. Aron Bäcklund och Adrian Aitokari inleder första lektionen med ett föredrag om både Isnäs såg, föreningslokalen Solbacka, Arbetarbostäderna och Isnäs skola. På väggen hänger teckningar som eleverna har målat av vägen som går genom byn samt alla byggnader utmed den. På de hoplimmade teckningarna hänger också fotografier på hur byggnaderna såg ut förr. Det intresserar alla generationer.

Konstverk på väggen som beundras
Väggen med alla teckningar beundras Konstverk på väggen som beundras Bild: Yle/Lone Widestam isnäs skola

Tidsenlig gröt

Under den andra lektionen får skolan besök av Stig Bäcklund som gått i Isnäs skola då han var liten. Han berättar om hur han också gick i skolan på lördagar, om att då han var dejour fick stiga tidigt upp för att gå till skolan och hämta in ved. Skolan skulle vara varm då klasskompisarna anlände.

Den vanligaste maträtten var havregrynsgröt, berättar Bäcklund.

- En gång envisades jag med att inte äta upp gröten men läraren var lika envis så två timmar senare fick jag ge mig och äta upp den, kall.

Också den här dagen blir det gröt till lunch. Den äts vid pulpeten i klassrummen – precis som förr.

Man tager vad man haver

Förr fanns det inte mycket leksaker så man pysslade ihop saker av det som fanns i naturen, berättar läraren Bodil Bäckman. På ett bord i klassrummet finns olika djur gjorda av kottar och pinnar uppradade. Under hösten har eleverna också gjort sina egna käpphästar.

Konstverk. Djur gjort med kotte och pinnar
Konstverk av kottar och pinnar Konstverk. Djur gjort med kotte och pinnar Bild: Yle/Lone Widestam isnäs skola

- Det har pysslat jätte fina saker tycker Katarina Forsell som har barn både i förskolan och i skolan. Eftersom jag inte själv är så händig så uppskattar jag att barnen får pyssla i skolan.

Att komma med till skolan var en självklarhet för henne. Det är roligt att få bekanta sig med skolans rutiner och fint att barnen får bekanta sig med sin närmiljö, anser Forsell.

- Jag har lärt mig viktiga saker om skolan och hur här har varit förr, berättar Lukas Andersson som går på femte klassen.

Lukas tror han skulle trivas rätt bra också i skolan för 60 år sedan, men en sak tycker han är bra att ha förändrats.

- Det skulle inte vara roligt att bli slagen på fingrarna med pekpinnen och heller inte roligt att hamna i skamvrån.

Den nationella Hem och skola- dagen firas årligen den sista fredagen i september.

Läs också