Hoppa till huvudinnehåll

Skolan väntar på flyktingar

Förberedande undervisning i Haga skola i Vasa.
Marina Attianeses klass i Haga skola. Förberedande undervisning i Haga skola i Vasa. Bild: YLE/Filip Stén haga skola

Också skolväsendet står inför nya utmaningar på grund av flyktingkrisen i Europa. Flyktingbarnen borde få börja skolan inom några veckor efter att de anlänt - men i dagsläget, när de flesta asylsökande bor på olika nödinkvarteringar och inte vet var de blir placerade är det mesta ganska öppet ännu.

- Jag tror det är ganska många barn och föräldrar som sitter och väntar och kanske inte vet vad de har framför sig. Barnen har rätt att gå till skola men de tvingas sitta och vänta på olika beslut och utredningar, säger Marina Attianese som är lärare i föreberedande undervisning i Haga skola i Vasa

I Marina Attianeses klass i Haga skola går just nu bland annat några barn med kongolesisk bakgrund, de är kvotflyktingar i Korsholm men får sin föreberedande utbildning i Vasa.

Läraren Marina Attianese i Haga skola i Vasa.
Marina Attianese Läraren Marina Attianese i Haga skola i Vasa. Bild: YLE/Filip Stén haga skola

Med kvotflyktingar finns det alltid en viss tid att planera hur barnen ska få sin utbildning, en planeringstid som inte nödvändigtvis finns med flyktingarna som kommer nu.

- Det kommer ju annars också nya barn olika tider på året, men det är klart att den första tiden är det väldigt mycket nytt för barnen.

Språket en utmaning

Det är fråga om ett nytt språk och en obekant kultur.

En utmaning för läraren är förstås att hitta ett sätt att kommunicera med eleven.

- Ibland vet jag inte själv vilket språk barnet talar, säger Attianese.

Då gäller det att först ta reda på det, till exempel med att barnet skriver "penna" på sitt eget språk.

- Sedan är det ganska mycket bilderböcker, rita och berätta, helt enkelt.

Förberedande undervisning i Haga skola i Vasa.
Förberedande undervisning i Haga skola i Vasa. Bild: YLE/Filip Stén haga skola

Assistenter behövs

Att barnen är på olika nivå både vad gäller svenskan och skolan överlag är också en utmaning.

- Därför är det jätteviktigt att vi får till exempel assistentresurser, så man kan ta de barn som behöver mer stöd i en skild grupp, säger Attianese.

Läs också