Hoppa till huvudinnehåll

Expert: Största skandalen i bilindustrins historia

Två bilar på en parkering.
Två bilar på en parkering. Bild: Yle/Malin Karlberg volkswagen

Upp till elva miljoner bilar världen över kan vara inblandade i fiffelhärvan som drabbar Volkswagenkoncernen. Forskningsprofessor vid statens teknologiska forskningscentral VTT Nils-Olof Nylund tror ändå inte att Volkswagen är den enda biltillverkaren som förskönar utsläppstestens resultat.

Volkswagenskandalen verkar inte mattas av. Biljätten hotas av rättsprocesser och enorma tilläggskostnader. Börsaktien har rasat och förra veckan kom Volkswagen med en vinstvarning.

Nils-Olof Nylund på VTT
Nils-Olof Nylund, VTT Nils-Olof Nylund på VTT Bild: Yle/Niklas Fagerström nils-olof nylund

Nils-Olof Nylund vid VTT säger att Volkswagenfallet är den största skandalen inom bilindustrin någonsin.

- Än så länge talar man bara om hur skandalen påverkar Volkswagen, men jag tror nog att hela bilindustrin drabbas i det långa loppet.

Nylund blev förvånad när fifflet uppdagades och enligt honom kan avslöjandet ha en stor betydelse för dieselbilarnas framtid.

Testresultat stämmer sällan

Att de verkliga utsläppen är högre än de kväveoxidutsläpp som emissionstesten visar överraskar inte Nylund.

I VTT:s egna mätningar kan bilarnas utsläpp vara upp till 25 gånger högre än gränsvärdena, men att Volkswagen medvetet fifflat med testresultaten förundrar Nylund.

Biltillverkarna måste uppfylla ett emissionskrav under en viss testcykel, men utanför testcykeln är utsläppen betydligt högre.

Det är inte heller ett krav att bilens utsläpp ska hållas på samma låga nivå under all form av körning.

- Typiskt för dieselbilar är att kväveoxidutsläppen stiger i kalla förhållanden. Testcykeln som används i Europa är helt teoretisk, men när man kör i vanlig trafik håller du aldrig konstant hastighet och gör inte heller konstanta accelerationer vilket leder till mera utsläpp.

Markanta skillnader mellan testvärden och bilens verkliga utsläpp är med andra ord inget anmärkningsvärt, men Volkswagen har försett dieselbilar med en mjukvara som upptäcker när ett avgastest görs och mjukvaran ändrar automatiskt inställningsvärdena för motorn.

Många bilmärken under lupp

Eftersom Volkswagenkoncern är världens största fordonstillverkare drabbas många bilmärken av skandalen. Listan på misstänkta bilmodeller har vuxit och innefattar nu också märken som Audi, Skoda och Seat.

Nylund tror att vi bara sett toppen av isberget och att många andra biljättar fifflar med utsläppstesten.

Varför har Volkswagen fuskat med testresultaten?

- ¬En stor orsak är säkert att det ställs höga krav på dagens bilar. Det ska accelerera bra och vara bränslesnåla. Biltillverkarna har varit tvungna att trimma bilarna så att konsumenterna gillar dem.

Dåligt för samhället och naturen

Martin Winterkorn
Koncernchef Martin Winterkorn avgick förra veckan. Martin Winterkorn Bild: LEHTIKUVA / AFP PHOTO / ODD ANDERSEN martin winterkorn

Enligt Nylund är det inte nödvändigtvis konsumenterna som lider av Volkswagens fiffel, men samhället och naturen lider desto mer eftersom utsläppen inte minskar.

Eftersom många städer i Europa redan nu kämpar med dålig uftkvalitet är det viktigt att de krav som ställs på biltillverkarna uppfylls.

- Biltillverkarna måste uppfylla ett emissionskrav som gäller hela deras biltillverkning i snitt. Dieselbilarna har varit mycket viktiga eftersom de är energieffektiva och har låga koldioxidutsläpp.

Den finska bilhandeln kommer knappast att påverkas så mycket av Volkswagenfallet, säger Nylund.

- En del störningar i bilhandeln kan uppstå, men eftersom Finland inte är en stor fordonstillverkare drabbas landet inte lika hårt som till exempel Tyskland.

Läs också