Hoppa till huvudinnehåll

Pekka Poutanen: Gratis kollektivtrafik skulle rädda kranskommunerna

Pekka Poutanen
Det som räddar kranskommunerna är billigare kollektivtrafik, kanske helt gratis, tycker vår bloggare Pekka Poutanen. Pekka Poutanen Bild: Elias Poutanen pekka poutanen

Dyrare biljettpriser och sämre tågförbindelser skadar Kyrkslätt och andra kranskommuner, skriver vår bloggare. Han uppmanar till att våga tänka tanken på att göra kollektivtrafiken gratis.

Sötebrödsdagarna för kranskommunerna runt Helsingfors, Esbo och Vanda är förbi. Inflyttningen har avmattats kraftigt. Den kommunala ekonomin har försvagats när skatteintäkterna utvecklas så långsamt. Bättre tider kan väntas först då familjer i aktiv ålder igen börjar flytta hit. Idag lockar Helsingfors och andra städer mera.

Majoriteten av invånarna i kranskommunerna arbetar i Helsingfors och andra metropolstäder. Den som har sitt arbete i huvdstaden och pendlar dagligen med tåg eller buss betalar månatligen ca 150 euro för resorna.

För en tid sedan informerade Helsingforsregionens trafik (HRT) om de kommande årens stora prisförhöjningar. I fall dessa planer förverkligas betalar ett hushåll med två arbetande personer långt över 350 euro för sina arbetsresor till Helsingfors. En dylik familj överväger säkert noggrant om det lönar sig att bo i en kranskommun. I samband med prishöjningarna försämras tågförbindelserna västerut från huvudstaden när det snabba Y-tåget från Karis till Helsingfors försvinner.

Varför inte gratis kollektivtrafik?

Kollektivtrafiken i regionen subventioneras av kommunerna. Biljettintäkterna inbringar bara cirka hälften av HRT:s pengar. Kranskommunerna har sågat av sin egen gren när de protesterat mot subventioner och prioriterat högre biljettpriser. Om resandet hela tiden blir dyrare är det omöjligt att vända flyttströmmen till Kyrkslätt, Nurmijärvi, Tusby och Sibbo.

När hyrorna i till exempel Kyrkslätt stigit och skillnaden jämfört med Esbo och Helsingfors minskat är det inte längre ekonomiskt och tidsmässigt vettigt att bo så långt borta. Närheten till naturen tycks inte locka dagens unga familjer. Städernas service och möjligheter väger mer när man väljer sin boningsort.

I Tallinn och i vissa tyska, franska och svenska kommuner har man infört gratis kollektivtrafik. I Estland har man väckt tanken att införa nolltaxa i hela landet. Invånarna på alla ställen tycks vara mer eller mindre nöjda och användningen av kollektivtrafiken har ökat betydligt. Även i Helsingfors har man diskuterat nolltaxan. Enligt fackförbundet JHL:s undersökning anser nästan hälften av finländarna att gratis kollektivtrafik är en bra idé. De miljoner som används för väginvesteringar kunde riktas till buss- och tågtrafik. Koldioxidutsläppen minskar och trivseln på stan skulle öka.

Läs Pekka Poutanens blogg här!