Hoppa till huvudinnehåll

Tidigare DDR-firmor: Sagan om Rödluvan

Rotkäppchen från DDR-tiden har klarat sig bra
Rödluvan har fått sitt namn efter höljet som täcker korken. Rotkäppchen från DDR-tiden har klarat sig bra Bild: Yle/Johnny Sjöblom champagne,skumpa

25 år efter den tyska återföreningen är det få tidigare DDR-företag som längre finns kvar på den tyska marknaden. Men det finns vissa undantag. Åtminstone ett företag har lyckats bli marknadsledande i det återförenade Tyskland.

På det här företaget är det lätt att fira sin egen framgång med skumpa. Sedan år 1856 tillverkar det nuvarande Rotkäppchen mousserande viner för den tyska marknaden.

Riktigt stor blev firman ändå först i DDR.

Rödluvans kommunikationsdirektör Peter O. Claussen.
Kommunikationsdirektör Peter O. Claussen Rödluvans kommunikationsdirektör Peter O. Claussen. Bild: Yle/Johnny Sjöblom skumpa

– Om det i DDR satt fyra personer vid ett bord så var Rotkäppchen alltid med som en femte vän, säger företagets kommunikationsdirektör Peter O. Claussen.

Nära olyckligt slut

Namnet Rotkäppchen, Rödluvan, kommer från det röda hölje som täcker skumpaflaskans kork. Att det mousserande vinet fick just det namnet hängde mest ihop med slumpen.
År 1894 gick en fransk vintillverkare till rätten med kravet att det tyska företaget byter ut namnet på sin produkt, eftersom fransmännen körde med samma namn. Champagnefabriken Kloss & Foersters mousserande vin hette därefter inte längre Monopol utan Rotkäppchen.

Rödluvan här har alltså inget med sagan att göra, men också för skumparödluvan höll sagan på att få ett tragiskt slut. Sagans varg var i det här fallet den tyska återföreningen.

Besökargrupp utanför företagets huvudkontor.
Besökargrupp utanför företagets huvudkontor. Besökargrupp utanför företagets huvudkontor. Bild: Yle/Johnny Sjöblom skumpa

– Hela den östtyska handelskedjan bröt samman och man hade inte längre något nätverk för att sälja produkterna. Folk i DDR var också trötta på de få produkter man hade tvingats leva med i tiotals år. Man ville ha det som fanns i väst och det man hade sett i reklamerna på västtysk TV, säger Claussen.

Bakluckeloppis

I början av 1990-talet stod företaget på ruinens brant. Då man ännu år 1987 i DDR hade sålt omkring 15 miljoner flaskor per år, sålde man under det andra halvåret 1990 endast 1,8 miljoner flaskor.

Stora delar av personalen fick gå och för att överhuvudtaget få ut produkten till kunderna åkte man runt med bilar och sålde skumpa direkt från bakluckan.

Att också många andra östfirmor hamnade i samma situation hängde ändå inte endast på kunderna och handeln. Det fanns också andra stora problem.

Som att västtyska företag stormade in på den lukrativa östtyska marknaden och att det var mycket lite man kunde göra för att konkurrera med dem. DDR-fabrikerna hade föråldrade maskiner och kvaliteteten på produkterna var i många fall bristfällig, för att säga det snällt.

Privatiseringen av den östtyska statsegendomen, genom den så kallade Treuhandanstalten, var också ett kaotiskt och dåligt skött kapitel i det återförenade Tysklands historia.

Varje timme fylls 27 000 flaskor.
Varje timme fylls 27 000 flaskor. Varje timme fylls 27 000 flaskor. Bild: Yle/Johnny Sjöblom skumpa

– Den största skillnaden till andra östfirmor var att man här i ett tidigt skede förstod att man helt enkelt måste anpassa sig till marknadsekonomin, säger Claussen.

Den dåvarande företagsledningen köpte upp företaget, som under DDR-åren hade omvandlats till ett folkägt företag, ett så kallat Volkseigene Betrieb (VEB).

Man hade också nyligen skaffat en modern produktionslinje och med investerare från väst lyckades man efter den enorma svackan i början av 90-talet, sakta men säkert igen arbeta sig uppåt.

Marknadsledande

Idag är situationen ändå en helt annan. Folk köar för att få besöka de gamla anrika fabrikslokalerna och förstås för att få pröva på husets produkter.

I den intilliggande industrihallen tappas hundratusentals liter skumpa på flaska varje dag. Med 27 000 flaskor i timmen täcker man den nuvarande efterfrågan.

Företagets hemort Freyburg ligger i vinodlingsområdet Saale-Unstrut.
Företagets hemort Freyburg ligger i vinodlingsområdet Saale-Unstrut. Företagets hemort Freyburg ligger i vinodlingsområdet Saale-Unstrut. Bild: Yle/Johnny Sjöblom skumpa

Var tredje flaska mousserande vin som säljs i Tyskland är i dag av märket Rotkäppchen. Tar man ännu med alla de sorter företaget Rotkäppchen-Mumm har köpt upp under de senaste åren, kontrollerar man över hälften av marknaden.

Företaget har idag knappt 600 anställda och man har för länge sedan börjat producera också på andra orter än på den ursprungliga hemorten Freyburg, drygt femtio kilometer sydväst om Leipzig.

En av få

Rotkäppchen är alltså idag en tidigare östfirma som köper upp konkurrenter i väst. Just nu försöker man växa sig större inom starkspriten och i något skede vill man också utomlands.

Största delen av råvaran kommer idag från Sydeuropa.
Största delen av råvaran kommer idag från Sydeuropa. Största delen av råvaran kommer idag från Sydeuropa. Bild: Yle/Johnny Sjöblom skumpa

– Endast 0,5 procent av produktionen går på export. Det här vill vi förstås ändra på säger kommunikationsdirektören Claussen.

Med framgången står Rotkäppchen ändå rätt ensam. De flesta av de omkring 8 000 DDR-företagen som Treuhandanstalten ansvarade för hade ingen framtid i det förenade Tyskland.

Det finns visserligen några undantag, men de är få. Bryggeriet Radeberger, kosmetiktillverkaren Florena och tvättmedelsmärket Spee är firmor och varumärken som fortfarande finns kvar i det återförenade Tyskland. Att de här företagen hänger med beror i hög grad på att de i tiderna fick finansiell hjälp från det tidigare Västtyskland.

Bakgrunden mindre viktig

Rotkäppchens hemort Freyburg (Unstrut) ligger i Europas nordligaste vinodlingsområde kring floderna Saale och Unstrut.

Rödluvan tillverkas i Freyburg
Hemstaden Freyburg Rödluvan tillverkas i Freyburg Bild: Yle/Johnny Sjöblom skumpa

För vissa specialprodukter använder man fortfarande lokala druvor, men största delen av de använda druvorna kommer idag från Sydeuropa.

Då många tidigare DDR-firmor fortfarande har sina mest trogna kunder i öst, anser man på Rotkäppchen att företagets bakgrund så småningom börjar sakna betydelse.

– Den östtyska bakgrunden spelar en allt mindre roll. För folk som levde och växte upp i DDR har skumpan säkert en speciell betydelse, men bland västtyskarna är det få som tänker på produktens historia, säger kommunikationsdirektören Claussen.