Hoppa till huvudinnehåll

Professor: Dieselbilar tappar i popularitet

Två bilar på en parkering.
Bilar. Arkivbild. Två bilar på en parkering. Bild: Yle/Malin Karlberg volkswagen

Sänkt effekt och höjd förbrukning. Det blir, enligt en professor, följden för de omkring 50 000 dieselbilar som VW-koncernen fuskat med och som väntas återkallas i Finland.

Närmare 50 000 dieselbilar av märkena Volkswagen, Audi, Seat och Skoda väntas tvångsåterkallas i Finland på grund av fifflet med programvaran.

Nils-Olof Nylund på VTT
Nils-Olof Nylund Nils-Olof Nylund på VTT Bild: Yle/Niklas Fagerström nils-olof nylund

De här serviceåtgärderna kommer, enligt Nils-Olof Nylund, forskningsprofessor vid Teknologiska forskningscentralen VTT, att ge effekter som ägarna inte kommer att gilla.

"Inte lyckat för konsumenterna"

- Säg att du har en sådan här dieselbil och du tycker att den accelererar bra och den känns bra. Och sedan ställs mjukvaran om, den blir lite trögare och reagerar inte alls lika bra på gaspådrag. Framför allt så kommer den att dra lite mer bränsle. Det är ju inte helt lyckat ur konsumentens synvinkel, säger Nils-Olof Nylund.

Tror du att det är många konsumenter som kommer att känna sig lurade?

- Bra fråga. Jag har ingen aning, säger Nylund.

Väntas bli tvångsåtgärd

Dieselbilarna har på senare år ökat i popularitet, främst tack vare god effekt och låg förbrukning. Just de två parametrarna kan komma att lida. Och enligt Nils-Olof Nylund kan man som konsument knappast vägra att föra in sin bil för åtgärd.

- Jag antar att konsumenten inte har något val utan blir tvungen att föra in sin bil, säger Nylund.

Volkswagen och de andra märkena har fifflat med bilarna så att de ser ut att spy ut mindre skadliga kväveoxider än vad de egentligen gör. Vid återkallelsen kommer den så kallade avgasåterföringen att förstärkas på bilarna. Det sänker förbränningstemperaturen vilket minskar utsläppet av kväveoxider, men det ger i stället högre förbrukning.

Finansministeriet utreder också

Finansministeriet har varit i kontakt med Nils-Olof Nylund kring frågan om de här bilmärkena har lurat staten på pengar i samband med den koldioxidbaserade bil- och fordonsskatten. Men det har de knappast gjort. Däremot tror Nylund att privatpersoner kommer att reagera.

Tror du att dieselbilar kommer att minska i popularitet på grund av det här?

- Jo, det är helt klart, säger Nils-Olof Nylund.

Vad kan man då göra som privatperson? Kan man häva köpet?

- Knappast. Men det här leder väl i alla fall till en stor bunt sura kunder, säger Nylund.

Återkallelsen kommer att gälla de bilar som har motortypen EA189. Det är ännu oklart när de återkallas i Finland. VW-gruppens informationschef Riitta Karjalainen kan inte kommentera Nils-Olof Nylunds påståenden närmare.

Läs också