Hoppa till huvudinnehåll

Vad hände med Volkswagen?

Volkswagens logotyp vid fabriken i Wolfsburg i Tyskland 16.4.2015.
Står Volkswagen nu vid ruinens brant? Nja, kanske inte riktigt så, men trovärdigheten är helt klart sårad. Volkswagens logotyp vid fabriken i Wolfsburg i Tyskland 16.4.2015. Bild: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE Volkswagen,biltillverkare

Fem punkter som förklarar varför Volkswagenskandalen blev en så stor grej.

I mitten av september kom det fram att Volkswagen hade fifflat med sina bilar. Det här ledde till en stor skandal och en hel del ekonomiska och praktiska problem för bilmärket. Att allt kom fram var egentligen en slump. Det började med att en amerikansk miljöorganisation, som brukar testa bilars miljövänlighet, fick för sig att de skulle kolla europeiska dieselbilars utsläpp i USA eftersom man där har mycket hårdare regler för utsläppen. Så gick det som det gick.

1. Det här har hänt

Alla bilar genomgår tester där man kollar hur mycket kväveoxid de släpper ut. Volkswagen hade programmerat ett stort antal (11 miljoner) av sina dieselbilar från 2009 — 2015 att ge ett visst utslag när de testas för att sedan återgå till ett annat läge när den väl kör på vägen.

På vägen ger bilen mycket högre utsläpp (upp till 40 gånger mer).

Avgasrör.
Alla bilars utsläpp testas. Om man fuskar går det illa. Avgasrör. Bild: EPA/Alexander Ruesche avgaser

2. Skandalen (även kallas dieselgate)

Skandalen eskalerar snabbt. Volkswagens aktier tappar cirka 30 procent av sitt värde på ett par dagar och cheferna i USA och Tyskland går ut och ber om ursäkt.

Koncernens chef Martin Winterkorn avgår och ersätts med den nya chefen Matthias Müller. Alla medier skriver om det.

Just nu pågår utredningar om vilka av cheferna som visste och hur många i personalen som visste, och så vidare. Mattias Müller säger sig vara övertygad om att bara några få av Volkswagens anställda låg bakom fusket.

Aktierna rasade när skandalen var ett faktum. Bild: ARD valuta

3. Tyskland och världen får problem ... kanske

Förbundskansler Angela Merkel är förbannad över att Tysklands anseende som stabil tillverkare av bilar har skakats. Den nye koncernchefen Matthias Müller har sagt att det kommer att komma hårda besparingar i företaget.

Vissa spekulerar i att det här går så långt som att skapa ekonomisk kris, medan andra inte riktigt tror att det är så illa ställt. Hur som helst är brandet som Tysklands bilindustri har – att de är välbyggda och pålitliga – lite naggat i kanten, och den här skandalen kan leda till att andra bilar också börjar kollas.

Förbundskansler Angela Merkel
Angela Merkel är arg över att Tysklands rykte som biltillverkare har blivit naggat i kanten. Förbundskansler Angela Merkel Bild: EPA/ Kay Nietfeld angela merkel

4. Hur påverkar det dig som äger en VW?

Problemet är att de lösningar som Volkswagen kan ha, som experterna spekulerar i, kommer att ge följande eftekt:

• Antingen fixar de mätaren så att det ger rätt utslag, men då kommer utsläppen också att vara högre

• De fixar bilen så att den faktiskt släpper ut så mycket kväveoxid som de påstod att den ska göra, men då kommer bränsleförbrukningen att öka istället

Och om man skiter i att fixa bilen så kommer det enligt experternas spekulationer förmodligen att påverka andrahandsvärdet och garantierna på din bil. Och kom ihåg att det här inte bara gäller Volkswagenbilar, utan också andra bilar som har en motor från Volkswagen, som till exempel Audi, Skoda och Seat.

Arbetare på Volkswagen-fabrik 2012.
Nu måste bilarna fixas. På ett eller annat sätt. Arbetare på Volkswagen-fabrik 2012. volkswagen

5. Vad händer nu?

Före utgången av år 2016 ska 9,5 miljoner dieselbilar dras tillbaka och repareras. I Finland dras 64 000 bilar tillbaka. Förutom Volkswagen handlar det om bilar av systermärkena Audi, Skoda och Seat. I Sverige är cirka 220 000, och i USA är en halv miljon bilar berörda.

Kostnaderna för Volkswagen är oklara men det har spekulerats om kostnader på upp till mellan 50 till 87 miljarder euro (Finlands statsskuld är cirkaa 94 miljarder i augusti i år, som jämförelse).

Pengar.
Kan det kosta lika mycket som Finlands statsskuld? Ja, nästan i alla fall. Pengar. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist sedlar