Hoppa till huvudinnehåll

Volkswagen – en biljätte på drift

Volkswagen-bil.
Volkswagen-bil. Bild: YLE/Malin Karlberg volkswagen

Få vet i det här skedet vad som egentligen borde göras. Ingen vet heller med säkerhet hur mycket fusket med dieselbilarna i slutändan kommer att kosta.

Företagsledningen lovar att de anställda får behålla sina jobb och talar om investeringsstopp och strukturreformer. Men samtidigt infinner sig frågan; kommer Volkswagen överhuvudtaget att överleva?

Ett är i alla fall säkert. Kunderna får vänta på att få sina bilar reparerade.

Bilar repareras först i januari

Först i januari kommer biljätten Volkswagen att börja dra tillbaka och reparera de dieselbilar som är utrustade med programvaran som förskönar utsläppen av kväveoxid.

I en intervju för tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung, ber den nye Volkswagenchefen Matthias Müller bilägarna ha överseende med att det tar sin tid innan reparationerna kan börja. Det krävs tusentals olika lösningar för att kunna reparera alla bilmodeller, som dessutom oftast är specifikt utrustade för olika länder och marknader, säger Müller.

Volkswagen kommer ännu under den här veckan att presentera sina lösningsförslag för den tyska trafikmyndigheten Kraftfahrtbundesamt. Om planerna godkänns kommer reparationerna att börja i januari och inom Volkswagen hoppas man att alla reparationer kommer att vara utförda före utgången av år 2016.

Av de 9,5 miljoner bilar som enligt Frankfurter Allgemeine Zeitung är utrustade med manipulationsprogramvaran (enligt tidningen skulle antalet bilar alltså vara färre än de elva miljoner som det hittills har talats om), kan en del bilar repareras genom en enkel uppdatering av mjukvaran, men i vissa fall måste delar av bilen byggas om. Vid Volkswagen lovar man i alla fall att stå för alla kostnader.

Vad kommer allt att kosta?

Hur mycket reparationerna och en möjlig ombyggnad av vissa bilar kommer att kosta är det i dag mycket svårt att uppskatta.

Volkswagen har hittills satt åt sidan 6,5 miljarder euro för reparationer av bilarna. Om det räcker återstår att se.

Enligt det tyska rundradiobolaget ARD kräver amerikanska advokater att Volkswagen köper tillbaka de bilar som är utrustade med dieselmotorn av typ EA 189. Återköp skulle föra med sig en uppskattad extrautgift på omkring två miljarder euro.

Också i övrigt kommer de största kostnaderna sannolikt att uppstå i USA. Här hotas företaget av enorma böter på grund av fifflet. det kan handla om böter på upp till 16 miljarder euro för brott mot de strikta amerikanska utsläppskriterierna, rapporterar ARD vidare.

Därtill kommer ett flertal amerikanska rättsprocesser som sannolikt kommer att sluta i stora skadeståndskrav. ARD uppskattar i det här skedet de sammanlagda kostnaderna för fifflet till 70 miljarder euro.

Volkswagen får också räkna med ett mycket skamfilat och i många fall också förstört rykte. Hittills har man enligt företaget inte sett något ras i försäljningssiffrorna, men så är det inte heller värst länge sedan företagets dieselfiffel kom fram.

Hur gick det nu så här?

Under de senaste dagarna har det också sipprat ut mer information om hur Volkswagen överhuvudtaget gick in för att manipulera testresultaten.

Süddeutsche Zeitung och NDR har talat med en anställd, som ska ha kännedom om hur utvecklingen av motorn EA 189 gick till.

Det främsta målet ska ha varit att försöka klå konkurrenten Toyota och dess hybridteknik på den amerikanska marknaden.

Efter en hel del utvecklingsarbete ska man ändå ha kommit till slutsatsen att man med Volkswagens egen dieselmotor inte kommer att lyckas konstruera en lika energisnål och billig motor som Toyota.

Då den år 2007 nytillträdde Volkswagenchefen Martin Winterkorn dessutom satte stopp för dieselsamarbetet med Daimler var man under oerhörd tidspress att få ut den egna motorn på den amerikanska marknaden.

Då motorn i sig höll på att bli så tekniskt komplicerad valde man att gå in för att stänga katalysatorn helt och hållet i normal körning. En tekniskt mycket enkel lösning som med tiden skulle komma att leda till den största skandalen i Volkswagens och kanske också hela bilindustrins historia.

Vem fattade beslutet?

Hittills är det ändå oklart vem som fattade beslutet om utsläppsfusket. Tidningen Bild am Sonntag skriver att interna utredningar inom Volkswagen visar att flera ingenjörer har erkänt att de var med om att installera mjukvaran.

Flera ingenjörer säger att den dåvarande utvecklingschefen Ulrich Hackenberg visste om manipulationerna och säger att han också ska ha fattat beslutet.

Hackenberg har hittills inte kommenterat beskyllningarna. Han är sedan en vecka tillbaka suspenderad från sitt nuvarande jobb inom Audi.

Investeringsstopp

Oberoende av hur stora kostnaderna till slut blir är det i alla fall helt klart att Volkswagen nu måste spara pengar.

Inför över 20 000 anställda vid fabriken i Wolfsburg meddelade den nye chefen Müller i går att man kommer att se över alla planerade investeringar.

– De investeringar som inte är absolut nödvändiga kommer att strykas eller senareläggas, sade Müller.

Enligt tidningen Süddeutsche Zeitung hade Volkswagen planerat att under de kommande fem åren investera omkring hundra miljarder euro i bland annat utveckling av ny teknologi.
Experter varnar nu för att ett investeringsstopp kan leda till att företaget halkar efter sina konkurrenter.

Tidningen spekulerar också i om Volkswagen nu möjligen måste sälja en del av de bilmärken man under de senaste åren har samlat inom koncernen. Det skulle i så fall handla om lyxmärken som Bentley, Bugatti och Lamborghini eller lastbilstillverkarna MAN och Scania.

Att Volkswagen skulle göra sig av med de för tillfället bästa delarna av koncernen, det vill säga Audi och Porsche bedömer tidningen som osannolikt.

Ett hårt slag för hemstaden Wolfsburg

För de anställda kommer krisen inom företaget inte att få de allvarligaste av konsekvenser, lovar man i det här skedet från företagsledningen.

Det kommer visserligen inte att betalas ut några bonusar till de anställda, men samtidigt kommer alla att få behålla sina jobb, lovade man de anställda från chefshåll igår.

VW-chefen Müller poängterar att de anställda inte får bestraffas för misstag som har gjorts högre upp i hierarkin.

För Volkswagens hemstad Wolfsburg är skandalen i vilket fall som helst ett hårt slag. Staden, med sina omkring 125 000 invånare, är uppbyggd kring Volkswagenfabriken och så gott som alla är beroende av fabrikens väl och ve. Det handlar inte bara om de över 72 000 anställda utan om alla stadsbor.

Ett första besked om vad krisen inom Volkswagen kan komma att betyda fick stadsborna ta del av redan i går. De sparkrav och det investeringsstopp som enligt Volkswagenchefen Müller gäller inom företaget gäller också fotbollen.

När det nu ska sparas kommer alla utgifter att ses över. Här skonas inte ens Volkswagens Bundesligalag VfL Wolfsburg.

VW Finland avvaktar

Volkswagen-importören i Finland väntar vad som komma skall. Kommunikationschef Riitta Karjalainen på VW-group säger att man inte har några nya fakta att komma med.

- Vi avvaktar vad som sker i Tyskland och följer sedan de instruktioner som vi får, säger Karjalainen.

Det finns i Finland drygt 60 000 bilar som har en dieselmotor där fuskprogrammet har installerats. Riitta Karjalainen säger att de som äger en Volkswagen, Audi, Skoda eller Seat med en EA 189- motor får inom den närmaste framtiden ett brev hem med information om de åtgärder som importörerna vidtar.

- Om du är osäker om din bil har en EA 189-motor så kan du kontrollera det på bilmärkenas hemsidor. Det gäller att pricka in endera registernumret på bilen eller bilens tillverkningsnummer, förklarar informationschef Riitta Karjalainen.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes