Hoppa till huvudinnehåll

Dieselgate kan gynna bensinmotorn

Volkswagen logo.
Volkswagen logo. Bild: EPA/PETER STEFFEN bilmärken

Hur Volkswagen över huvud taget kom på tanken att manipulera sina dieselmotorer är väldigt enkelt.

- Det är så enkelt att VW helt enkelt inte kunde få motorerna att uppfylla normerna, det fanns inga möjligheter att komma ner till de nivåer som krävdes, säger Christer Karlsson, expert på bilindustrin och professor vid Copenhagen Business School i Köpenhamn.

- VW:s motor (typ EA 189, reds anm.) var helt enkelt väldigt dålig i det här avseendet, säger Karlsson.

Därför gick man i stället in för att manipulera motorns styrelektronik så att den går in i ett renare läge när den uppfattar en testsituation. Det kan t.ex. vara frånvaro av rattrörelser, att bakhjulen står still men de drivande framhjulen rör sig, sådant som kännetecknar ett test i ett laboratorium. Skandalen rullades upp när University of West Virginia utförde avgastest ute på landsvägen och kunde konstatera att utsläppen av kväveoxider (NOx) kunde vara upp till 40 gånger så stora som de tillåtna nivåerna.

Dan Kronqvist (t.v.) och Nils-Olof Nylund
Dan Kronqvist och Nils-Olof Nylund Dan Kronqvist (t.v.) och Nils-Olof Nylund Bild: Yle/Stefan Winiger dan kronqvist

De här testerna utfördes redan 2013 och sedan dess har Volkswagen på olika sätt försökt förklara skillnaderna. Situationen tillspetsades i september då amerikanska myndigheter meddelade att certifieringen av Volkswagens bilar för försäljning i USA dras in för årsmodell 2016.

- Då erkände Volkswagen följande dag, säger Karlsson.

Förbrukat förtroende

Så långt historien. Nu står Volkswagen inför gigantiska böter och skadeståndskrav, enligt vissa bedömare kring 50 miljarder euro. Bland annat kan Volkswagen tvingas köpa tillbaka åtminstone en del av de över 400 000 bilar som berörs i USA.

Till det tillkommer de kostnader som ombyggnaden av bilar för med sig. Totalt rör det sig om ca 11 miljoner bilar globalt, i Finland närmare 65 000 bilar av märkena Volkswagen, Audi, Seat och Skoda.

Hur det här kommer att påverka Volkswagen och de övriga bilmärkena i koncernen återstår att se.

- Allt handlar om förtroende, säger Dan Kronqvist, motorredaktör på Hufvudstadsbladet.

- Det var inte det här kunderna köpte.

Efter att motorerna byggts – eller programmerats – om, är det mycket möjligt att de drar mer bränsle och inte är lika pigga som tidigare. Bilägaren kommer knappast själv att få bestämma om motorn ska byggas om eller inte.

- Det blir en s.k. recall, en återkallelse av bilarna och det kommer att kollas i besiktningen om de är ombygdga eller inte, säger Nylund.

Avgaskraven skärps

Det att moderna bilar drar mer bränsle eller släpper ut mer avgaser än vad de är certifierade för är i och för sig inget ovanligt.

- Man har kunnat konstatera att kväveoxidutsläppen inte har minskat i de stora städerna, säger Nils-Olof Nylund, forskningsprofessor vid VTT.

VTT har tillsammans med sina nordiska kolleger gjort mätningar på nya dieselmotorer som uppfyller normen Euro 6 – de nu berörda Volkswagenmotorerna uppfyller den äldre normen Euro 5 – och uppmätt upp till 25 gånger högre halter av kväveoxid än de tillåtna.

- Det var inte fråga om Volkswagenbilar, säger Nylund.

- Det visar ju att det är fel på regelverket, säger Nylund.

Om ett par år tas nya skärpta avgaskrav i bruk i Europa.

För Volkswagen som koncern stundar svåra tider. Företaget, som på en krympande europeisk bilmarknad har lyckats höja både försäljning, marknadsandel och vinst under de gångna åren gäller det i första hand att klara av att betala böterna och bygga om bilarna. Sedan gäller det att återfå kundernas förtroende.

- Folk brukar glömma sådant ganska snabbt, säger Dan Kronqvist.

- Det gäller vid tekniska fel, men inte vid lagbrott, säger Christer Karlsson.

Knappast konkurs

Christer Karlsson tror inte att Volkswagen går omkull på grund av dieselgate.

- Ägarstrukturen är sådan att det knappast sker. Delstaten Niedersachsen äger 20 procent, en ännu större del ägs av fackföreningarna.

- Men de blir sannolikt tvungna att stänga fabriker, lägga ner någon produktlinje och eventuellt skaffa in nytt kapital genom att sälja någon del av koncernen, kanske lastbilstillverkaren Scania, säger Karlsson.

Dieselgate kan i förlängningen ge bensinmotorn och elbilen en knuff framåt.

- Det blir väldigt dyrt att få en tillräckligt ren dieselmotor, medan bensinmotorerna på senare år kommit ikapp dieslarna väldigt bra. Sedan tror jag också att hybridbilar blir vanligare, säger Dan Kronqvist.

- Det är klart att dieseln får sig en knäck nu, och hybridbilar blir säkert vanligare, tror Christer Karlsson.

Läs också