Hoppa till huvudinnehåll

Elmer Bäck i rövarhistoria om Finska kriget

Ryttare i snögalopp, en veritabel storm, En KURIR i full fart farmåt. Nedböjd, målmedveten, snabb./.../Han har ett viktigt budskap, ska föra Stedingks rapport om krigsutbrott till Sveaborg... PLÖTSLIGT - en trädgren rakt framför ansiktet - TJONG! och kuriren faller av hästen.

Så här beskriver manusförfattaren Jimmy Karlsson den första scenen.

GAMLE HURTIG:
Din idiot! Vill du döda mig, din förbannade fikus! Ta denna depesch , nu! För vårt fosterland
― ur Magnus Fredrik Skielm - en rövarhistoria om finska kriget, del 1

Absolut är det en rövarhistoria, man skall se den med glimten i ögat, säger Annina Enckell som tillsammans med Jimmy Karlsson och Kirsi Vikman står för manus till serien Magnus Fredrik Skielm, en rövarhistoria om Finska kriget.

1808. Krigsutbrott, ryssarna går över gränsen, Sveaborgs kapitulation, Finska armén retirerar till Österbotten, bönderna gör uppror, seger vid Lappo, förlust vid Ruona och det dramatiska slaget vid Oravais där svenskaran förlorar.

Det här är ramen för den dråpliga berättelsen om 22-åriga Magnus som söker sin Sophie.

Den handlar om den lilla människan som styrs av större makter och av slumpen kastas in i händelsernas centrum.

Vi rör oss i en tid före nationalitetsivern, då Finland ännu var en bakgård till Sverige och den finska allmogen egentligen helst ville slippa gå ut i krig.

Att göra klassiskt epokdrama om tidigt 1800-tal är en dyr historia. Man blev tvungen att kompromissa, vilket resulterade i en respektlös, dråplig historia i krigets och svältens Finland, som berättas på ett helt eget sätt. Man tager vad man haver.

- Istället för en riktig häst hade vi en häst av trä, det blir mer teater än film, berättar Annina.

I fokus står en ung man som irrar omkring i världen och kastas vilt in i en dramatisk virvel. Manusskribenterna inspirerades bl.a. av ”Fänrik Ståhl sägner” och Voltaires ”Candide”.

- Vi tänkte också lite på filmen ”Forrest Gump”, där en figur alltid råkar befinna sig just där det händer, i det här fallet där stora historiska skeden avgörs.

Och vem var den unga mannen? Såhär beskrivs han i manuset.

Magnus Fredrik Skielm, 22år
En bildad ung man, men världsfrånvänd och blåögd. Ointresserad av politik, varmhjärtad och impulsiv. Han agerar alltid utan att tänka. Därför hamnar han i hopplösa situationer. Hans största drivkraft är hans kärlek till Sophie. I början är han Sophies informator hos Knipers men historiens svallvågor tvingar honom in i olika roller: kurir, soldat, krigsfånge, rysk officer, bonde, kapten, vetenskapsman, revolutionär, författare och berömd finlandssvensk poet... vilket lär honom se krigets olika perspektiv. Lär sig att stå på egna ben och ta egen ställning till händelserna omkring honom. Magnus förkroppsligar seriens tema: ”Man måste acceptera omständigheterna men ändå ta egen ställning”.

Elmer Bäck i rollen som Sergei Eisenstein i Peter Greenaways film
Elmer Bäck i rollen som Sergei Eisenstein i Peter Greenaways film Bild: Reinier van Brummelen sergei eisenstein

Rollen som Magnus Fredrik Skielm spelas av Elmer Bäck, som just nu är mer känd som Sergei Eisenstein i Peter Greenaways film Guanajuato eller som Janne i Stormskärs Maja, men hur var det att spela Magnus Fredrik Skielm?

- Magnus Fredrik Skielm var ju en extremt extrovert typ, lite naiv, lite av en clownfigur, vars alla impulser kom utifrån. Det finns kanske faktiskt vissa likheter mellan honom och Eisenstein.

- Manuset tyckte jag genast om, en spännande blandning av fakta och fiktion. Det som jag mest minns av inspelningen var att det var otroligt intensivt och att det användes mycket kulisser, käpphästar och rekvisita, som gjorde att det kändes mer som att jobba på en scen fastän det var film.

Kan du känna igen dig som ung man som irrar omkring i världen, med slumpen som drivkraft?

- Jag upplever mig nog som en mer analytisk person än Magnus Fredrik Skielm och det har ju också gått en tid sedan den här serien spelades in, jag var 27 år och nu är jag 33. Man kan ju kanske inte vara en arg, ung man för evig, nå, jag har väl aldrig varit så arg. Men visst virvlar jag omkring i världen. Och på sätt och vis tycker jag att det kan vara en viss styrka i att vara lite naiv och faktiskt ett sätt att klara av att vara skådespelare, att köra på för fullt och ta för sig. Det gör Nya Rampen, vår fria grupp. Men man måste själv känna till sina drivkrafter och dem tycker jag man kan hålla för sig själv, ens egen hemlighet.

Vad lärde du dig av rollen?

Det var ju en bra skola. Inspelningarna gjordes i en otrolig takt, 15 minuter färdigt inspelat varje dag och jag var med i så gott som alla scener. Det betyder att jag var tvungen att lära mig 15 sidor varje kväll. Det var som ett löpande band. Så jag lärde mig disciplin och att jobba självständigt och så fick jag en viktig erfarenhet av att bli mer bekant med kameran.

Har du eller er grupp Nya Rampen något slags manifest?

- Jag är helt emot manifest, jag vill inte binda mig vid ETT sätt att göra saker utan följa min egen konstnärlighet, inre röst och våra gemensamma ideal, kanske just det att inte bli fast i något, vara helt fri. Men det är klart att allt förändras hela tiden. Och då och då måste man kolla att man är på rätt väg. Det är ju olika kontext, om man spelar teater som 18-åring i Finland eller som 33 åring i Berlin. Och just nu vill jag nog gärna befinna mig i Europa.

elmer bäck
elmer bäck Bild: Yle/Petter Sandelin elmer bäck

Du har ju fått många chanser att jobba internationellt..

- Det är jag glad för, t.ex. The Spiral var en internationell samproduktion som gjordes med en stor budget men där var nog storyn lite problematisk när man vill göra fiktion och påverka storyn online under arbetets gång. Själv har jag egentligen inte behov av att påverka en serie som tittare. Just nu är det så viktigt att alla är delaktiga och uppkopplade hela tiden. Men i grunden uppskattar jag nog kvalitet och välgjord fiktion. Bättre med lite riktigt bra än mycket hafsigt.

Varför fastnade Peter Greenaway just för dig?

- Svårt att säga, jag får ju ofta lite udda roller, inte de där alldeles typiska mansrollerna, men kanske en kombination av utseende och personlighet. Mest tror jag det handlar om att vi på Nya Rampen är öppna, vi bara kör för fullt och så har hela gruppen och jag starkt värnat om alla kontakter vi har fått på vägen. Det går vidare, det ena leder till det andra. Det är ju faktiskt ofta slumpen, man råkar hamna på någon lista.

elmer bäck
elmer bäck Bild: Yle/Peter Lüttge elmer bäck

Det är bra att ha många utmaningar, just nu är det Janne i Stormskärs-Maja, där måste jag ha helt andra referenser än det jag fått under min egen uppväxt i Helsingfors. Jag har funderat på hur man i en utsatt skärgårdsmiljö på 1800-talet visar känslor när all energi går åt till att tillfredsställa de mest grundläggande behoven. Hur visade man ömhet då? På den tiden var det liksom en lyx att visa känslor, så jag har funderat mycket på vilket sätt Janne skall visa att han är en god och kärleksfull man.

Vad är utmaningen för dagens skådespelare?

- Det är ju få som får en anställning idag och alla vill ju det inte heller men ekonomiskt är det tufft. Man måste liksom skapa sina egna förutsättningar och också om det så att säga har gått bra för Nya Rampen på sista tiden så har vi det ändå ekonomiskt tufft och absolut inte mycket pengar. Man måste älska det här jobbet. Och det gör jag ju.

Jag älskar också det öppna Europa men just nu är man lite rädd att det i framtiden kommer att bli ett mindre öppet Europa.

Elmer Bäck är aktuell just nu

  • PÅ FILM i Peter Greenaways film Eisenstein I Guanajuato
  • PÅ TEATER som Janne I Stormskärs-Maja på Åbo Svenska Teater
  • som medlem i NYA RAMPEN
  • I TV i rövarhistorien om Finska kriget
  • Dramaserien Magnus Fredrik Skielm, en rövarhistoria om det finska kriget sänds i 10 delar med start den 10 oktober kl. 20.30 på Yle Fem och Arenan

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje