Hoppa till huvudinnehåll

Är det vårt eget fel om vi är tjocka?

De nya kostrekommendationerna
De nya kostrekommendationerna Bild: Statens näringsdelegation näringspyramid

Det brukar storma kring viktdebatten. Det talas om fatshaming, träningshets och fettskräck och alla verkar ha en åsikt.

Vissa menar att överviktiga människor är lata individer som får skylla sig själva medan andra predikar för att man är okej oberoende storlek även fast man ser ut som en vandrande hjärtattack.

Hur ska man veta vad som är lagom och om man måste vara smal för att vara hälsosam?

Kostrådgivaren och gyminstruktören Lena Paxal hjälper oss reda ut begreppen.

Lena Paxal är gyminstruktör och kostrådgivare.
Lena Paxal är kostrådgivare och gyminstruktör. Lena Paxal är gyminstruktör och kostrådgivare. Bild: Lena Paxal styrketräning,lena paxal

- Delvis är det ledsamt att vi har så många överviktiga och delvis är det trist att de attackeras. Alla är inte överviktiga på grund av ett medvetet val utan många, speciellt unga, har fallit offer för omgivningens tryck och åsikter och har svårt att hitta balans.

Eget fel om man är tjock?

Hur långt är det då ens eget val hur man ser ut? Är det vårt eget fel om vi är tjocka?

- Inte alltid. Det lätt att få tag på skräpmat, det är billigare att köpa godis än frukt och grönsaker. Vi hyllar snabba alternativ och då är det inte så lätt att veta vad som är rätt.

- Om familjen och vännerna dessutom äter ohälsosamt är det svårt att upprätthålla en sund livsstil.

Godis billigare än frukt och grönsaker

Många föräldrar erkänner att det är ett lätt alternativ att ge en påse godis till barnen för att få tyst på dem.

Men hur farligt är sockret egentligen och är man en skurk om man knaprar i sig rostat bröd eller ett kexpaket ibland?

- Som vanligt, allt med måtta. Vi behöver socker och kolhydrater för att vår hjärna ska fungera och för att vi ska orka men mängden är såklart avgörande, speciellt om man vill gå ner i vikt. Men ingen dör av att äta godis nu som då så länge man äter bra överlag.

Hitta balansen

Om man vill gå ner i vikt är det lätt att tänka att ju mindre man äter, desto smalare blir man. Det stämmer ganska långt att man måste göra av med mer än man tar in för att gå ner i vikt, men Lena poängterar vikten av att äta tillräckligt, speciellt om man tränar aktivt.

"Många tror att de går ner i vikt då de äter lite men sanningen är att vi går ner i vikt då vi äter tillräckligt." - Lena Paxal

- Det är helt onödigt att träna om du inte stöder upp det med kosten. Många tror att de går ner i vikt då de äter lite men sanningen är att vi går ner i vikt då vi äter tillräckligt. Om vi äter för lite har vi ett ständigt energibehov och får inte kroppen energi av matintaget tar den det som den behöver från musklerna.

- Det viktigaste skulle vara att vi äter riktig mat som håller blodsockret i schack så vi slipper suget som lätt gör att vi sen vrålhungriga på kvällen stoppar i oss fel saker och får i oss en massa onödiga, tomma kalorier.

Bild: Folkhälsan hälsosam

Rom byggdes inte på en dag

Då man bestämt sig för att börja ett nytt liv är det lätt hänt att gå för hårt ut.

Med det nyinförskaffade gymmedlemskapet i fickan är det lätt att börja flirta med tanken på en ny tillvaro som består av den inbillade tre-enigheten träning, broccoli och kvarg resten av livet.

- Gör du en stor förändring är det dömt att misslyckas. Om du ätit en bulle till kaffet de senaste tio åren är det såklart svårt att avstå från den för all framtid så varför inte då börja med att lämna bort den nu som då och se hur det går.

”Ni måste äta tillräckligt”

Då man kommit igång med träningen och börjar se resultat blir man ofta girig och otålig, man vill snabbt ha mer och mer.

Många går i fällan att öka träningen och minska kaloriintaget bara för att finna sig själva på en till synes oändlig platå vad gäller resultat. Hur ska man få muskler att växa?

- Många gör det felet att de inte äter på kvällen. Förr talade man om att man inte får äta på kvällen, att det gör dig tjock. Men om du tränar på kvällen så behöver kroppen energi för att reparera skadorna efter träningen och bygga muskler. På kvällen kan det då dock vara bäst att äta lätt, helst proteinrikt.

- Samma sak på morgonen, om du skippar frukosten kommer din kropp att köra på en halvtom reservtank och då orkar den inte bygga muskler eller hålla dig igång. Så ät människor ät, men ät nyttigt och ofta.

Lena Paxal gästade Lördax på Radio Vega 3 oktober 2015 och intervjuades av Hannah Norrena och Jukka Isojoki.

Nyligen publicerat - Hälsa