Hoppa till huvudinnehåll

Nätfiskarna har blivit bättre

E-postmeddelande som skickats av bedragare
Ofta är det bankkunder som utsätts för nätfiske där någon försöker komma åt personliga inloggningsuppgifter. E-postmeddelande som skickats av bedragare Bild: Yle bedragre

Nätfiske, eller så kallad phishing, blir allt vanligare. Tidigare var det främst bankkunder som utsattes för bedrägeriförsök men idag gäller riskerna alla nätanvändare.

Det visar uppgifter från Kommunikationsverket. Ifjol ökade bedrägeriförsöken och dessutom har metoderna som bedragare och brottslingar använder sig av blivit bättre med åren.

Något man också har lagt märke till vid Åbo Akademis ICT-avdelning.

Jan Wennström är informationssäkerhetschef vid Åbo Akademi.
Åbo Akademis informationssäkerhetschef Jan Wennström manar till försiktighet och hoppas att alla tänker två gånger före man öppnar mystisk e-post. Jan Wennström är informationssäkerhetschef vid Åbo Akademi. Bild: Yle/Jesper Alm jan wennström

- Det är idag mycket vanligt med så kallade phishingförsök, säger informationssäkerhetschef Jan Wennström. Det sker hela tiden och med jämna mellanrum ökar trafiken.

Bedrägeriförsöken har blivit bättre

Enligt Wennström var det tidigare närmast tradition att phishingmeddelanden var e-post med dåligt förfalskade avsändaradresser och dåligt språk och de flesta filtrerades bort före de nådde användarna.

- Idag är de meddelanden som skickas mycket bättre och bland annat har vi sett brev med perfekt svenska och länkar till en sida som var identisk med vår inloggningssida för e-posten. Det enda som var förfalskat var inloggningen och skrev någon in något där så skickades uppgifterna vidare till skurkarna.

Dessutom finns det fall där användare har kontaktas via sms eller per telefon. Enligt Wennström hör fax och brev inte heller till ovanligheterna så det är inte bara då man använder e-posten som man ska vara försiktig.

Tänk gärna efter två gånger

Wennström anser att de flesta nog känner till den här sortens risker och har hört att nätfiske förekommer men trots det sker det alltid misstag. Medvetenheten bland nätanvändarna har blivit bättre.

- Mitt tips är att tänka två gånger om man fått ett e-post där någon ber att du ska ge dina personliga inloggningsuppgifter eller att du ska validera dina nuvarande uppgifter för man vet aldrig om det är bluff eller båg. Trots att sidan ser legitim ut kan det vara en förfalskning så var försiktiga och kom ihåg att företag såsom Åbo Akademi eller bankerna aldrig frågar efter sina kunders eller användares personliga uppgifter direkt per mejl eller sms.

Wennström påminner dessutom alla att hålla sina mobiler, datorer eller pekplattor uppdaterade och att alltid ha antivirusprogrammen installerade med den senaste säkerhetsuppdateringen för det förhindrar och försvårar någon från att utnyttja de hål som nu och då uppstår i mjukvaran.

Läs också