Hoppa till huvudinnehåll

Polisen preciserar pizzakampanj

En pizza Siciliana
En pizza Siciliana Bild: Yle/Roger Källman kapris

På sociala medier är det många som reagerat på polisens kampanj om vad en pizza borde kosta.

Polisen gick i måndags ut med en uppmaning till människor att anmäla restauranger som säljer pizzor som kostar mindre än sex euro.

Tanken bakom kampanjen är att en pizza inte kan vara såhär billig om krögaren betalar alla avgifter och skatter som hör till.

Rasistiska undertoner?

Reaktionen lät inte vänta på sig. Många beskyllde polisen för att jaga småbrottslingar i stället för att koncentrera sig på de stora bovarna. Andra läste in rasistiska undertoner i kampanjen, i och med att många invandrare driver just pizzerior.

Yle Nyheter ringde polisinspektör Tarmo Lamminaho på Polisförvaltningen.

Kan polisen slå fast ett pris på pizza?
- Man har bedömt en viss kostnad för en pizza, och är det lägre än så så går det inte på sikt att tillverka utan kampanjer och förutsatt att man betalar obligatoriska avgifter.

Vem har bedömt kostnaden?
- Utöver polisen är vi ett tjugotal parter med i kampanjen. Bland annat Skatteförvaltningen och restaurangbranschens förbund. Priset har slagits fast i våra diskussioner.

Varför valde ni att starta kampanjen med just pizzor?
- Som ett resultat av en diskussion. Människor äter mycket pizza dagligen och då tilltalar budskapet en stor grupp. I år är hela befolkningen vår målgrupp och vi vill få dem att fundera på sina val i vardagen.

Många har sett undertoner av rasism i ert val? Vad svarar polisen på det här?
- Valet betyder på intet sätt att vi skulle ha något rasistiskt syfte i kampanjen, utan vi vill att varje enskild individ i sin egen vardag bedömer priset på sin pizza i förhållande till eventuella produktionskostnader.

Skulle det inte ha funnits viktigare teman med tanke på grå ekonomi?
- Under kampanjen lyfter vi fram olika teman, och visst fick vi en ganska rapp start på kampanjen i sociala medierna.

Varför har ni valt en slags angivarstrategi?
- Fortfarande understryker jag att vi fokuserar på människors val i vardagen. Den ekonomiska gråzonen äter upp vår skattebas. Om myndigheterna får veta om de grövsta fallen, i det här fallet bland pizzaföretagarna, så kan myndigheterna också reagera.

- Naturligtvis vill vi inte uppmana till överdriven angivarverksamhet, men det är bra att myndigheterna får bedöma de grövsta fallen.

- Kampanjen är på intet sätt är riktad mot någon viss etnisk grupp utan fokuserar på människors val i vardagen.

- När jag nu följt med diskussionen, så vill jag uppmana folk att ha is i magen. Det har betonats i många sammanhang i dagens samhälle och det vill jag betona också nu, att vår mening är att påverka medborgarnas vardagsval.

Också BBC har uppmärksammat den speciella pizzakampanjen i Finland

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes