Hoppa till huvudinnehåll

Taxiproblemet i Karis svår nöt att knäcka

Taxibilar utanför Fokushuset i Karis.
Det råder tidvis brist på taxibilar i Karis. Taxibilar utanför Fokushuset i Karis. Bild: Yle/Petra Thilman karis taxi

Taxiföretagarna i Raseborg kör enligt olika system. Tidvis är efterfrågan på taxibilar så stor i Karis att kunderna kan få vänta.

Raseborg behöver flera taxitillstånd, ansåg stadsstyrelsen i början av oktober i ett utlåtande till Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM). I dag har Raseborg 59 taxilov, men behöver två till ansåg styrelsen.

På Yle Västnylands webbsida kommenterades nyheten flitigt och det fanns olika åsikter i frågan.

Där en kommentator tyckte man kunde minska på de 59 taxiloven ansåg en annan att flera taxilov kunde förbättra läget i Karis där många kunder måste vänta alltför länge på en bil, som i värsta fall inte ens kommer.

Taxibilisterna delade

Yle Västnyland talade med totalt fyra taxiföretagare i Raseborg. En del av dem var egenföretagare med bara en bil medan andra hade flera bilar och tillstånd.

Taxiföretagaren Mårten Österlund har jobbat i branschen i över 20 år. Nu har han två bilar, en i Karis och en i Ekenäs.

Han tycker det finns för många taxilov i Raseborg.

- Kvoten är 7 lov i Pojo, 20 i Karis och 32 i Ekenäs. Min åsikt är att vi kunde klara oss med 19 lov i Karis och 30 i Ekenäs förutsatt att alla chaufförer deltog i alla transporter vi har i dag.

Taxiföretagare Mårten Österlund.
Mårten Österlund tror att ett taxisamarbete i Raseborg är det bästa sättet att klara trafiken på. Taxiföretagare Mårten Österlund. Bild: Yle/Petra Thilman taxiföretagare mårten österlund

Roger Hafström kör taxi i Pojo som ensamföretagare. Han tycker att det kunde finnas flera taxilov i glesbygden så som i Bromarv.

Han säger att eftersom Raseborgs stad vid konkurrensutsättningen av till exempel skoltransporter också har valt företag utanför staden så har lönsamheten för den lokala taxitrafiken blivit sämre i kombination med lågkonjunkturen.

Därför är vissa delar av Raseborg nu utan taxi.

Samarbetsutmaningar

Hela bristen på taxibilar och långa väntetider för kunderna verkar handla om att taxiföretagarna inte kommer överens om ett samarbete.

Taxiföretagarna i Raseborg har samarbete kring en gemensam taxicentral. I bakgrunden ligger de nya kraven på taxitransporter som ersätts av Folkpensionsanstalten - FPA.

För ett knappt år sedan centraliserades FPA-transporterna. Taxibilarna inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS) bildade en gemensam taxicentral för just de här FPA-transporterna.

Alla taxiföretagare som är med om det här samarbetet betalar för det. Bland annat krävs modern datateknik för att systemet ska fungera.

Dessutom har taxiförarna i Västnyland ett gemensamt telefonsystem som sköts i Borgå. Också det systemet kostar.

Taxi i Raseborg
Många taxibilister i Raseborg står utanför FPA-taxisystemet. Taxi i Raseborg Bild: YLE / Robin Lindberg taxi i raseborg

Tanken med centraliseringen är också att man kan styra taxibilar dit de behövs om flera bilar från en ort samtidigt kör långa resor till exempel till Helsingfors.

Men i Raseborg har flera taxibilister ändå valt att stå utanför det här samarbetet. Kunderna ringer direkt till dem när de vill beställa taxi.

I Pojo är bara en av sju taxibilar med i samarbetet. Det betyder att om den bilen är upptagen med FPA-transport och någon kund beställer taxi centralt så måste en taxi från en annan ort rycka ut till Pojo. Ofta blir det då en taxi från Karis som åker till undsättning.

I slutändan kan det betyda att det tidvis är tomt på taxibilar i Karis.

Kostnaderna

I Pojo är Leif Lindman den enda taxichauffören som kör FPA-taxi enligt centralmodell.

Lindman är ensamföretagare med sin invalidanpassade taxibil och har snart kört taxi i 23 år i Pojo. Han är också ordförande för Västra Nylands taxibilister.

Lindman säger att problemet med för få taxibilar inte löses med några nya lov.

- Det hjälper inte att det kommer mera lov och lov och lov, men de inte är med i samarbetet. Nog måste man kunna ge service så att alla är nöjda.

Leif Lindman vid sin taxibil.
Leif Lindman har en invalidanpassad bil. Då han förde en kund till sjukhuset fick han genast en ny kund. Kunden var rullstolsburen och hade fått vänta på taxi i en timme. Leif Lindman vid sin taxibil. Bild: Yle/Petra Thilman ordförande för västra nylands taxiförbund

Men de som inte är med i samarbetet säger att det helt enkelt blir för dyrt för dem.

Yle Västnyland talade med en företagare som har flera bilar i området kring Karis. Han ville inte ställa upp på intervju eller att hans namn kommer fram i offentligheten eftersom han inte vill ha något bråk.

Men han ger tillstånd att citeras anonymt och säger att det fungerar bra då kunderna ringer honom direkt och bokar sina transporter. Att gå med i ett samarbete är inte möjligt på grund av kostnaderna.

Han säger också att en orsak till att det ibland är brist på taxibilar är att de som kör taxi helt enkelt inte är beredda att jobba under obekväma tider. Alla vill vara lediga samtidigt.

Roger Hafström från Pojo är inte heller med i samarbetet.

Också han säger att det handlar om ekonomin. Han är också rädd för att inte få tillräckligt med uppdrag om han stannar utanför samarbetet.

Roger Hafström.
Roger Hafström från Pojo är mycket missnöjd med hur förutsättningarna för taxitrafiken har förändrats. Roger Hafström. Bild: Yle/Marica Hildén taxicahufför

Hafström har jobbat som taxichaufför i 35 år. Han säger att trafiken tidigare fungerade väl i glesbygden då man också körde skoltransporter, det var lönsamt. Då var han med i ett centralsamarbete, men nu fungerar det inte.

Hafström har också samlat på sig en omfattande samling tidningsartiklar med material från framförallt Salo där det har funnits ett missnöjde med FPA-taxisystemet.

Det handlar bland annat om långa väntetider för kunderna, dyra samtal och allmänt dålig service.

Dyrare FPA-trafik

För taxichaufförerna är FPA-trafiken viktig och den som ger en säker och tryggad inkomst.

De chaufförer som inte har gått med i den nyländska centralen för FPA-transporter får också utföra FPA-transporter.

För kunden blir ändå de här transporterna betydligt dyrare.

Om du beställer din FPA-transport centralt via den gemensamma telefoncentralen är din självrisk per transport 16 euro. Det betyder att en resa tur och retur från Västnyland till ett sjukhus i Helsingfors kostar 32 euro.

Ifall du under ett kalenderår tvingas åka taxi många gånger kommer ett kostnadstak emot. Efter drygt 270 euro behöver du inte betala för dina resor längre under det året.

Väljer du då att ringa direkt till ett taxiföretag som inte är med i FPA-systemet är din självrisk 32 euro per resa. Det betyder att tur och returresan till sjukhuset i Helsingfors kostar dig 64 euro. Dessutom kommer inget kostnadstak emot utan du betalar summan varje gång.

Du måste då också först gå i utlägg för din resa och får tillbaka pengarna först senare. Är du med i det centrala systemet behöver du bara betala 16 euro eftersom din resa registreras automatiskt via datateknik.

Vad väljer kunden?

Taxiföretagaren Mårten Österlund, med bil i Karis och Ekenäs, är en av dem som starkt talar för ett centraliserat system. Även om han är noga med att understryka att varje företagare ska ha fri vilja att välja hur man vill.

Men han säger att det bästa sättet att få taxitrafiken att fungera är att alla går samman.

Genom modern teknik och via centralstyrning kan taxibilar från hela Västnyland rycka in då det uppstår brister i trafiken på en ort.

Om det är kö till FPA-telefonen för att beställa taxi kan man göra det på kvällen då det inte är rusningstid. Beställningscentralen har öppet dygnet runt.

Samtidigt påminner han också om att taxitrafiken aldrig helt kommer att kunna fungera till 100 procent.

- Regnar det eller är halt på vägarna uppstår toppar då alla vill ha taxi samtidigt. Det är svårt att göra något åt, säger han.

Roger Hafström i Pojo säger å sin sida att kunderna är nöjda med honom. De väljer honom och hans transporter trots att det blir dyrare.

Han säger sig ge bättre service då han följer patienten ända in till den plats hen ska till. Sedan väntar han och kör hem patienten efter sitt besök.

Det uppstår inga långa väntetider för kunderna då och taxiföretagaren får sina pengar.

- Jag brukar säga till kunderna att ni får vad ni beställer. Det låter ännu bättre på finska: Sitä saa mitä tilaa. Om man har möjligheter så må det ju vara ett fritt land att betala för sin service. Jag vill inte att vi socialiserar taxitrafiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland