Hoppa till huvudinnehåll

Här är de vinnande manuskripten!

Jan Nåls
Jan Nåls, vinnaren i Novellfilm 2017. Jan Nåls jan nåls

Manustävlingarna Novellfilm 2017 och Kortfilm 2017 har avgjorts. Fyra finlandssvenska filmprojekt delar på en halv miljon euro i produktionsstöd.

Novellfilm 2017 och Kortfilm 2017

Manustävlingarna Novellfilm 2017 och Kortfilm 2017 är ett samarbete mellan Svenska Yle, Finlands filmstiftelse och Svenska kulturfonden.

En novellfilm på 28 minuter stöds med 200 000 euro och tre kortfilmer à 15 minuter stöds med 100 000 euro var.

Filmerna ska vara klara i oktober 2016.

Tävlingarna är en fortsättning på Novellfilm 2015 och Kortfilm 2015. Vinnarna från de
tävlingarna – Det går att operera, Om vägar, Maartin och Tredje dejten – visas på Yle Fem under mellandagarna i år.

Det vinnande manuskriptet i Novellfilm 2017 är Varning för hal is av Jan Nåls. I Kortfilm 2017 går produktionsstöden till Tommi Seitajokis Glaspärlan, Eva-Maria Koskinens Vårfesten och John Lundstens Språkfrågan.

- Den allmänna nivån på de insända manuskripten var hög, säger Charlotte Sundström, ansvarig producent på Svenska Yle.

- Något överraskande var det att så många av manuskripten handlade om tolvåringar. Det gör också tre av vinnarna. Men det är ett livsskede man som berättare kan göra mycket med, en ålder där man samtidigt är både barn och vuxen.

Att sälja glass mitt i vintern

Varning för tunn is är en drömlik berättelse om tolvårige Felix som lämnas av sina föräldrar över jullovet. Mitt i vintern tvingas han arbeta som glassförsäljare på Simstadion.

- Det började egentligen med miljön, berättar Nåls.

- Jag har länge varit intresserad av övergivna miljöer och vad som händer i dem. För egentligen är de inte övergivna. Så småningom föddes idén att placera berättelsen i en utpräglad sommarmiljö på vintern.

Samtidigt återspeglar omgivningen Felix egen konflikt, hans övergivenhet och utanförskap.

Du har valt ett drömskt, nästan surrealistiskt grepp. Hur kom det in?

- Den finländska och hela den nordiska filmen har länge präglats av en förkärlek för realism. Själv har jag alltid dragits till det fantastiska och det som inte är vardagligt, i både litteratur och film.

- Förra året var jag på besök på filmskolan USC i Los Angeles. Ovanför skolans port stod det: ”Reality ends here”. Det är det som är film för mig.

Varning för tunn is ska bli en familjefilm och rikta sig såväl till vuxna som till barn. Filmen kommer att regisseras av P. V. Lehtinen.

Rosenlundsk realism

Tommi Seitajoki
Tommi Seitajoki Tommi Seitajoki Bild: Privat bild tommi seitajoki

Glaspärlan är däremot uttryckligen förankrad i verkligheten. Manuset handlar om tolvåringen Daniel som kommer från ett utfattigt hem i Myrbacka i Vanda. För honom är det en avlägsen dröm att kunna följa med sina kamrater till Borgbacken.

- Jag hade redan under en längre tid letat efter en berättelse, kanske mera i form av en dokumentär, som skulle berätta om förändringen som äger rum i välfärdssamhället, säger Tommi Seitajoki som också själv kommer att regissera filmen.

- Så läste jag Mathias Rosenlunds bok Kopparbergsvägen 20. Jag blev inspirerad av hur tydligt boken konkretiserade hur stramt och svårt vissa har det i vårt samhälle. Så gjorde jag en egen story som utspelar sig i samma värld.

Språket i manuskriptet är utpräglad ungdomsslang.

- Jag har använt mig av det språk som ungdomar talar omkring mig. Många av fraserna kommer direkt från ungdomssnack jag hört.

Spänningar mellan mor och dotter

Eva-Maria Koskinen
Eva-Maria Koskinen Eva-Maria Koskinen Bild: Privat bild eva-maria koskinen

I Vårfesten är det som inte sägs minst lika viktigt som det utsagda.

- Jag tycker om sparsam dialog och har genomgående försökt förenkla, säger Eva-Maria Koskinen.

- Överhuvudtaget tycker jag att man i mänskligt umgänge ganska sällan kommunicerar enbart med det man säger. Små gester kan påverka situationen väldigt mycket. Jag försöker få fram hur mamman och dottern i berättelsen påverkar varandra utan att själva förstå det.

Manuskriptet handlar om tolvåriga Ellen och hennes mamma Hanna, och om spänningar som uppstår mellan dem när Ellens sexualitet börjar utvecklas.

- Det som varit en relation mellan en mamma och ett barn blir plötsligt någonting som inte är så enkelt att förhålla sig till. Hannas och Ellens syner på vad det är att vara kvinna krockar med varandra. Det slår en kil mellan dem. De tycker väldigt mycket om varandra men ingendera av dem kan godkänna den andra som hon är.

Filmen, som kommer att regisseras av Salla Sorri, innehåller scener där Ellen och Hanna betraktar sina egna och varandras kroppar. En utmaning blir att undvika det som kallas ”den manliga blicken”.

- Hur gör man en film som handlar om kroppsbild och sexualitet utan att det handlar om en bedömande blick, om en blick som betraktar utifrån?

Politisk bajskomedi

John Lundsten
John Lundsten John Lundsten john lundsten

Bland vinnarna ryms också en komedi, närmare bestämt en ”politisk bajskomedi”: Språkfrågan.

- Jag har lekt med tanken att kombinera politiska, intellektuella frågor med helt otroligt dum bajshumor, säger John Lundsten.

- Då blir den politiska sidan mindre pretentiös.

Språkfrågan handlar om ett finlandssvenskt par som grälar om svenskans ställning i Finland – och om förstoppning. Finns det någon djupare koppling mellan de två temana?

- Nå, jag flörtar lite med det i texten. Här finns en finskspråkig läkare som talar om matsmältningssystemet, om hur saker brukar hitta balans i naturen. Men jag skulle kanske inte ta fram det här i en seriös diskussion.

Ett spår i manuskriptet är utmaningen med att i Finland ha ett svenskspråkigt namn. Bygger det på personliga erfarenheter?

- Absolut! Jag tror att mitt namn har skrivits i tusen olika varianter. Förnamnet också. Ibland är alla bokstäver fel! Också när människor jag känt länge ska skriva mitt namn.

Språkfrågan kommer att regisseras av Niklas Lindgren som arbetat med Lundsten i samband med animationsserien Pasila 2.5.