Hoppa till huvudinnehåll

Forskare: Ingen dödsdom att sitta mycket - om du är aktiv

Bild: EPA/FREEK VAN ASPEREN tv-tittande

Att sitta under långa perioder ökar inte din risk att dö i förtid om du annars lever ett aktivt liv, menar ny forskning. Däremot kan du insjukna i flera olika sjukdomar.

Tidigare har forskare varnat folk för att sitta mycket eftersom det kan göra att man dör i förtid. Flera företag har också investerat i höj- och sänkbara bord som ger kontorsarbetare möjligheten att stå när de är på jobbet.

En ny studie i den vetenskapliga tidskriften the International Journal of Epidemiology menar ändå att sittandet inte är så farligt som det har utpekats vara, varken på jobbet eller på fritiden.

Richard Pulsford
Richard Pulsford Richard Pulsford Bild: University of Exeter richard pulsford
Forskare vid University College London och University of Exeter i Storbritannien granskade drygt 5 100 medelålders Londonbor i hela 16 års tid. Deltagarna rapporterade regelbundet hur mycket de hade rört på sig och hur mycket de hade suttit i olika situationer.

Studiens huvudskribent Richard Pulsford berättar för Yle Nyheter att 450 av de personer som ingick i studien dog under uppföljningsperioden men det fanns inget samband mellan de fallen och rikligt sittande.

- Vi tror att sittande i sig är mindre viktigt när det gäller för tidig dödlighet. Vi borde egentligen uppmuntra folk att röra på sig så mycket som möjligt, säger Pulsford.

Viktigt att vara aktiv

Resultatet visar enligt forskargruppen att hur mycket eller hur lite man sitter inte inverkar på livslängden. Det väsentliga är alltså istället hur mycket man rör på sig.

En faktor som kan ha bidragit till resultatet är att de allra flesta personerna som granskades levde en ganska aktiv livsstil där de åtminstone fick en del nyttomotion varje dag. Kanske den här aktivare livsstilen erbjöd dem ett slags skydd. Det tror i alla fall Pulsford och hans kolleger.

Det är ändå skäl att påpeka att forskarvärlden inte är helt enig om riskerna med stillasittande. En tidigare studie från år 2010 visade till exempel att folk som satt i mer än sex timmar per dag hade en 18 procent större risk att dö under en uppföljningsperiod på 14 år. I den studien deltog 123 000 personer.

Hur som helst: Ökad sjukdomsrisk

Forskaren Sirpa Lusa vid Arbetshälsoinstitutet påpekar att rikligt sittande kan ge upphov till flera sjukdomar. Så även om sittandet kanske inte dödar oss i förtid, så kan det åtminstone göra oss sjuka.

- En person som sitter mycket kan till exempel få problem med stöd- och rörelseorganen, och kan känna sig mer dåsig, påpekar Lusa.

En studie från tidigare i år antyder också att rikligt sittande kan höja risken för icke-alkoholorsakad fettleversjukdom. Kvinnor som ofta sitter länge verkar dessutom löpa en ökad risk för bröstcancer och äggstockscancer.

En vetenskaplig granskning av flera referentgranskade studier har dessutom kommit fram till att till och med så mycket som en timme motion per dag inte kan kompensera för de sjukdomsrisker som sittandet för med sig.

Färska finländska hälsorekommendationer uppmanar oss att sitta mindre och att ha en aktiv livsstil samt presenterar praktiska metoder för att minska på sittandet.

Råden går bland annat ut på att man ska undvika stillasittande och orörlighet alltid när det är möjligt, att man gärna borde promenera eller cykla och att det är en bra idé att försöka ändra ställning under dagen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes