Hoppa till huvudinnehåll

Både glada Tanja och sura Kimi fungerar för sponsorer

Tanja Poutiainen, våren 2014.
Finlands mest framgångsrika alpinåkare lade av för 1,5 år sedan. Tanja Poutiainen, våren 2014. Bild: EPA / All Over Press poutiainen

Juniorer ska inte i tonåren gå och fundera på sponsorer – då är karriären hastigt över. Det rådet ger ex-alpinstjärnan Tanja Poutiainen-Rinne, som betonar att idrottare måste bjuda på sig själva.

Många kommer ihåg Tanja Poutiainen som en evigt glad och sprudlande alpinåkare som höll hög internationell nivå i många års tid.

Med sin personlighet och framgång lockade hon också sponsorer – men enkelt var det inte.

Tanja Poutiainen-Rinne, september 2015.
Tanja heter nuförtiden Poutiainen-Rinne i efternamn efter sommarens giftermål. Tanja Poutiainen-Rinne, september 2015. Bild: Yle/Janne Isaksson tanja poutiainen-rinne

Inledningsvis fick hon sitt understöd via landslaget, senare kom också personliga sponsorer med in i bilden. Detta i och med framgången.

– Det första man måste ha är resultat. Inga sponsorer intresserar sig om du inte kan visa upp resultat, säger OS-silvermedaljören, fyrfaldiga VM-medaljören och mångfaldiga världscupvinnaren.

Man måste jobba för pengarna

Poutiainen-Rinne betonar även att man måste ha en intressant story att berätta – och också vara redo att berätta den. Samarbetet med sponsorer är just det: ett samarbete.

– Det är inte bara så att pengarna kommer och du tackar och säger hej, utan man måste verkligen hitta ett genuint samarbete, säger Poutiainen-Rinne.

– Man måste ha tid för sponsorer, för de vill också ha något tillbaka för sina pengar. Du ska vara tillgänglig för sponsordagar och möten med sponsorer och deras kunder.

Tanja Poutiainen, december 2013
Tanja-Poutiainen-Rinne hörde länge till världseliten i slalom och storslalom. Tanja Poutiainen, december 2013 Bild: Justin Lane / EPA / All Over Press poutiainen

Detta är något som naturligtvis accentueras ju närmare världseliten man kommer – arbetet med sponsorer tar allt mer tid.

Tips till juniorer: Fokusera er på idrotten

Som idrottare måste man tänka på vad man vill stå för och vilken bild man vill ge av sig utåt i valet av sponsorer – i den mån man har flera alternativ att välja mellan, säger Poutiainen-Rinne.

Den strålande positiva bilden Poutiainen-Rinne gav av sig själv var medveten, men framför allt var den naturlig.

Det finns inte en enda personlighet som lockar samarbetspartners – till exempel är två stora sponsormagneter Tanja Poutiainen-Rinne och Kimi Räikkönen väldigt olika som individer.

– Det viktiga är att man behåller sin egen personlighet, man ska inte försöka ändra på den. När sponsorer vill samarbeta med dig, vet de hurudan du är – åtminstone borde de veta det – och det ska man bygga vidare på.

Kimi Räikkönen, hösten 2013Tanja Poutiainen, 2011.
Både sura Kimi och glada Tanja fungerar ur sponsorsynvinkel. Bild: Diego Azubel / EPA / All Over Press, EPA / All Over Press

Poutiainen-Rinne medger att det är svårt att hitta sponsorer och att läget bara blir jobbigare i och med det ekonomiskt trängda läget.

Men det är ingenting som unga idrottare ska grubbla på och ligga sömnlösa över. Hennes främsta tips till juniorer är tydligt.

– Man ska fokusera sig på sporten först och främst. Börjar man tänka på sponsorer för tidigt, är det slut på karriären. Man ska inte fundera det när man är 15 eller 16 år. Det är resultaten som kommer först, sedan följer sponsorerna.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport