Hoppa till huvudinnehåll

Skrotkampanj ger uppsving för bilhandeln

begagnad bil
begagnad bil Bild: Yle/Adrian Grönqvist begagnade bilar

Skrotningspremiekampanjen för bilar, som startade i sommar, har blivit en framgång.

Under kampanjen får konsumenten, efter att ha låtit skrota en gammal bil, en rabatt på 1 500 euro då han eller hon köper en ny bil.

Ursprungligen hade tre miljoner euro reserverats för ändamålet, men de pengarna tog snabbt slut, varefter riksdagen beslutade om 5 miljoner euro till.

Också de pengarna riskerar ta slut före årsskiftet, som är kampanjens slutpunkt.

Pengarna slut till jul

Enligt Finlands bilåtervinnings siffror skrevs det i augusti ut 8 200 skrotningsintyg, mot 4 800 i augusti i fjol. I september i år var siffran 6 800.

Takten är hård på skrotningssidan och många har också köpt en ny bil och fått rabatten på 1 500 euro.

i bilbutiken i Borgå
Helmer och Marita Tillman från Pellinge besökte bilhuset Laakkonen i Borgå. De tittade lite försiktigt på nya bilar, men har ingen gammal att återvinna. i bilbutiken i Borgå Bild: Yle/ AG Karlsson helmer och marita tillman

-Ungefär 2 400 bilar kan ännu säljas under resten av året som en del av kampanjen. I början av december tror jag att pengarna har använts upp, säger verkställande direktör Pekka Rissa vid Bilbranschens centralförbund.

Gärna mer permanent system

Enligt Pekka Rissa har det inte bland branschfolket eller med politikerna varit tal om någon ny kampanj, först måste det nu aktuella försöket analyseras.

Rissa sticker ändå inte under stol med att bilhandeln gärna skulle se ett mer permanent system.

-Det skulle vara mycket bra.

Läs här mer om villkoren för skrotningspremiekampanjen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes