Hoppa till huvudinnehåll

Vasa vill utreda mer helikoptersamarbete med Umeå

Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma.
Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma. Bild: Yle/Peter Petrélius bevakningsflygdivisionen i åbo

Det är inte särskilt troligt att Österbotten får en räddningshelikopter. På kort sikt tror sjukvårdsdirektör Göran Honga snarare på ett utökat samarbete med Umeå.

Den ojämna fördelningen av räddningshelikoptrar i Finland har varit känd sedan länge. För Göran Honga, direktör på Vasa sjukvårdsdistrikt, kom justitieombudsmannen utslag i frågan inte som någon överraskning.

Han delar social- och hälsovårdsministeriets syn på situationen; nämligen att det här problemet inte kommer att åtgärdas före år 2019 då social- och hälsovårdsreformen trätt i kraft.

Vill man ha en lösning på kortare sikt finns andra alternativ, och Göran Honga lyfter alldeles särskilt upp närheten till Umeå.

- Flygtiden mellan Vasa och Umeå är bara 20 minuter. Det ska jämföras med flygtiden från Uleåborg eller Tammerfors. Den är en och en halv timme, och i praktiken kan man inte flyga tur och retur utan att tanka med de helikoptrar som används i dag, säger Göran Honga.

Stationerad i Lycksele

Men det finns ett problem med den räddningshelikopter som Västerbottens läns landsting och Norrlands universitetssjukhus i Umeå använder sig av. Den är stationerad i Lycksele, och därifrån är flygtiden till Vasa nästan lika lång som från Uleåborg.

- Och det är inte bara så där att flytta den helikopterns bas till Umeå. Helikoptern behövs för räddningsuppdrag i den svenska fjällvärlden och det handlar i så fall om omdisponeringar där, säger Göran Honga.

Gäller bara planerade operationer

Just nu håller Vasa sjukvårdsdistrikt på att få igång ett vårdsamarbete tillsammans med Umeå där helikoptertransporter med Lyckselehelikoptern är ett alternativ. Men det handlar om planerade ingrepp och inte akuta räddningsuppdrag.

Göran Honga
Göran Honga Göran Honga Bild: YLE/Filip Stén vasa centralsjukhus

- Vi har haft diskussioner om utökat samarbete kring räddningsuppdragen. Men det borde utredas ytterligare, betonar Göran Honga.

Han hoppas också på att Finnhems som sköter räddningshelikoptrarna i Finland skulle inrätta en enhet någonstans i Österbotten.

- Det vore förstås det bästa. Den kunde med fördel även användas för transporter till och från Umeå.

Helikoptrarna utvecklas

Den normala räckvidden per tankning är 500 kilometer för de räddningshelikoptrar som används i dag, vilket ger en maximal utryckningsradie på 250 kilometer.

Men enligt Göran Honga sker det samtidigt en utveckling mot räckvidder på 600-700 kilometer och större lastkapacitet.

- Man måste fundera på vilken betydelse en sådan utveckling kan ha på nätet av helikopterbaser i Finland, säger Göran Honga som betonar att en helikopter med flyg- och vårdpersonal kostar fem miljoner euro per år.

- För samma summa kan man få tio ambulansbilar på vårdnivå. Man måste fråga sig hur man får ut mest av pengarna.

Oklart om liv gått till spillo

Göran Honga känner inte till att det skulle finnas någon statistik över dödsfall eller allvarliga följdskador som man kunde ha undvikit med en räddningshelikopter i Österbotten.

Det är nu sex år sedan räddningshelikoptern Pete lämnade landskapet.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten