Hoppa till huvudinnehåll

Går det att förtjäna lätta pengar på Youtube?

Lätta pengar på Youtube? Kuningaskuluttaja
Lätta pengar på Youtube? Kuningaskuluttaja Bild: Yle kuningaskuluttaja

På Youtube kan vem som helst förtjäna pengar på reklam som visas i samband med ens videor - åtminstone i princip. Men hur enkelt är det egentligen att förtjäna pengar på Youtube?

Finländska annonsörer betalade under det här årets första halva tre miljoner euro för reklamer på Youtube, beräknar digitalmarknadsföringsföreningen IAB. Det är dubbelt mer än året innan och andelen som satsas på Youtube-reklam fortsätter att öka.

Får de som skapar innehåll för Youtube hälften av den summan talar vi om en pott på flera miljoner.

Också vanliga människor blir allt proffsigare i sin användning av olika Youtube-kanaler som marknadsföringsplattformer. I Finland finns i nuläget tre företag, United Screens, Splay och Töttöröö, som arbetar med att rekrytera Youtube-kreatörer till sina nätverk och förse dem med reklamkontrakt.

Liten ung tjej som recenserar leksaker på Youtube.
Barn recenserar leksaker på Yotube. Liten ung tjej som recenserar leksaker på Youtube. Bild: Skärmdump från Youtube leksaksrecensenter

Har en amatörvideo bättre chanser att klara sig, om kreatören går med i ett så kallat Multi Channel Network?

Den som vill bli medlem i nätverket måste visa att den är aktiv och arbetar långsiktigt.― Satu Apukka, United Screens

Börja inte för pengarnas skull

Ett Multi Channel Network eller MCN samlar enstaka videokreatörers Youtube-kanaler till sina nätverk och fungerar som förmedlare mellan Youtube och kreatören. Alla reklamintänkter från videorna går via nätverket, som alltså tar hand om alla kommersialiseringsvillkor.

Via nätverken kan också videokreatörerna göra överenskommelser direkt med annonsörerna. Relationen påminner om den mellan en manager och en artist.

Svenskägda United Screens är verksamt i Finland. Försäljningschef Satu Apukka ställer sig tveksam till att ta emot nybörjare med enbart ett fåtal Youtube-videor i bagaget.

- Den som vill bli medlem i nätverket måste visa att den är aktiv och arbetar långsiktigt. Kreatören gör videor till sin kanal regelbundet och har gjort det redan en längre tid. Kanalen i sig ska redan ha en del följare - alternativt kan kreatören ha följare på Instagram, som sedan kan flytta över till Youtube, berättar Apukka.

Först ska man alltså göra videor som folk vill se, och först efter det kan man börja drömma om pengar?

- Exakt, säger Apukka. Det lönar sig inte att sätta igång med Youtube-videor för pengarnas skull.

För den som överväger ett MCN-medlemskap lönar det sig att vara noga med kontrakten och läsa igenom villkoren en extra gång. Många utländska nätverk har till exempel väldigt långa kontrakt.

MCN (Multi Channel Network)

  • samlar enstaka Youtube-kreatörers videor till ett nätverk
  • representerar kreatören för Youtube och annonsörer
  • hjälper kreatören med innehåll och tekniskt underhåll
  • hjälper annonsören hitta de kreatörer som representerar en viss målgrupp
  • förhandlar om innehållssamarbete mellan kreatören och annonsören
  • betalar kreatören för annonsintäkter och innehållssamarbeten

Riktad reklam med hjälp av ett nätverk

Videokreatörer som redan har en egen publik och som har ett potential att växa är sådana som MCN är intresserade av att få med i sina nätverk. Flera av nätverkets kanaler kan då användas för en annonsörs kampanj. Då kommer man lätt upp i hundratusentals visningar. Om nätverk i olika länder dessutom gör kontrakt sinsemellan, kan annonserna visas rentav tiotals miljoner gånger.

- Vi samarbetar bland annat med amerikanska Maker Studio, som representerar världens mest populära spelvideokanal PewDiePie. Om ett företag i Finland vill marknadsföra sin produkt för spelintresserade har vi ensamrätt att sälja finländska reklamer till PewDiePies kanaler och erbjuda med tiotals miljoner visningar, berättar Apukka.

Det lönar sig inte att sätta igång med Youtube-videor för pengarnas skull.― Satu Apukka, United Screens

Satu Apukka förklarar hur reklamer prissätts på Youtube.

- Man talar om CPM-prissättning, det vill säga tusen visningar kostar en viss summa. En reklam som visas före en video kostar 16-20 euro per tusen visningar.

Priset är detsamma oberoende av om kreatören hör till ett nätverk eller inte. MCN har en provision, som fastställs i kontraktet med kreatören. För en kreatör innebär tusentals visningar några euro, tiotusentals visningar några tior och hundratusentals visningar hundralappar.

- De som är med i nätverket får en stadig inkomst från reklamvisningarna på Youtube. Den är beroende av hur mycket reklam som visas i samband med videorna.

Pengar på innehållssamarbete

Via ett MCN kan videokreatörer också göra innehållssamarbete med annonsörer. Det kan handla om en eller två videor, där kreatören berättar om annonsörens produkt, testar den eller placerar den i sin video på något sätt.

Satu Apukka intervjuad för Kungskonsumenten
Satu Apukka. Satu Apukka intervjuad för Kungskonsumenten Bild: Annika Liinanki/ Photography kungskonsumenten

De här är engångskontrakt, som man kommer överens om separat från fall till fall. Hurudvida de blir av beror dels på antalet följare som en kanal har och dels på om följarna utgör en intressant målgrupp för annonsören.

En kreatör kan tjäna in tusentals euro genom ett sådant här innehållskontrakt.

- Vi låter inte göra sådana här videor med enbart godis eller produktpriser som kompensation, försäkrar Apukka.

Det är inte oerhört att mediebyråer och annonsörer kontaktar Youtube-kreatörer och erbjuder godis, smink eller till och med elcigarretter som belöning för en video som gör reklam för deras produkter. I synnerhet unga och oerfarna videokreatörer som inte har ett nätverk som stöd ligger i riskzonen för sådana kontraktförslag. Också en nybörjare ska veta vad den är värd och tacka nej till diffusa kontrakt.

Det är en egen konstart att göra videor med innehållssamarbete, eftersom produktplacering irriterar många tittare. Det finns videokreatörer som har förlorat sina följare på grund av klumpig produktplacering.

Lätta pengar på en kattvideo?

Yles Airi Saastamoinen bestämde sig för att prova på hur det är att vara Youtube-kreatör. Går det att förtjäna pengar på en kattvideo?

via GIPHY

Saastamoinen laddade upp ett videoklipp på sin katt Siiri till Youtube. Först kommersialiserade hon videon genom att klicka "ja" på alla frågor om reklam.

En Youtube-kreatör måste bli medlem i Youtubes partnerprogram för att göra pengar på den reklam som visas i samband med videorna. Att bli partner via den egna kanalens inställningar visade sig vara enkelt.

I partnersprogrammets villkor lovar Youtube att betala videokreatören 55 procent av de nettoinkomster som Youtube själv verifierar. Det kan kännas som en schyst andel, men på sina webbsidor talar Youtube inte om vad reklamen kostar eller hur nettoinkomsten räknas ut.

Att få utbetalning för sin Youtube-video visade sig sedan vara en hel del mer komplicerat än att bli medlem i partnersprogrammet. Då måste man koppla sitt konto till tjänsten Google Ad Sense. Att göra det går till enligt följande:

  1. Först kopplas Ad Sense och Youtube-kontot samman (vilket tar 24-48 timmar)
  2. Sedan verifieras adressen (möjligt först då man förtjänat 10 euro i reklaminkomster)
  3. Google skickar en pin-kod till kreatören (tar 2-4 veckor att komma fram)
  4. Nu ska betalsättet bekräftas (för detta borde man ha förtjänat ytterligare 10 euro)
  5. Youtube gör en utbetalning först när man tjänat in minst 70 euro. Utbetalningen sker 30 dygn efter att man nått den inkomstgränsen.

Och genererar ett innehåll inkomster under en tid då kreatören inte har ett betalningssätt i kraft, betalar Youtube ingenting för det.

Youtube får sina inkomster, med eller utan reklam

Man ska kanske inte förvänta sig att spränga banken med en video.

Saastamoinens kattvideo genererade kring 50 views på en vecka. Med en sådan takt kan det ta månader att nå upp till 10 euro i reklamintäkter, för att inte tala om inkomstgränsen på 70 euro.

Förväntningarna på inkomsterna via kattvideon hade med andra ord varit lätt överoptimistiska. Med under hundra visningar har Youtube förtjänat några cent och kreatören några bråkdels-cent. Man ska kanske inte förvänta sig att spränga banken med en video.

Artisten Sara Maria Forsbergs karriär började med att hon laddade upp språkvideor på Youtube. Bild: Sara Maria Forsberg klickmonster

Men vill man verkligen börja göra Youtube-videor och är beredd att satsa tid på hobbyn, samt medvetet börja samla följare, går det säkert att förtjäna några tior i månaden extra på det om något år.

En sak som är säker är att Youtube-reklamen kommer att öka de kommande åren. Säkert är också att Youtube ser till att själv förtjäna på den kuppen.

Människor blir lätt irriterade av reklam och produktplacering. Därför planerar Youtube att ge tittarna större valmöjligheter. Redan nu kan var och en själv välja hurudana reklamer den ser på Youtube.

Snart kan man dessutom bli helt och hållet av med Youtube-reklam, utan tilläggsinställningar på browsern som stoppar annonser. Youtube lanserar i år en helt reklamfri videotjänst, Youtube Red, som är tillgänglig för betalande prenumeranter, naturligtvis. Tillsvidare är den bara tillgänglig i USA, men senare kommer den att finnas även i andra länder.

Airi Saastamoinen, Kuningaskuluttaja
Ursprungstexten på Kungskonsumentens sidor.

  • Österrike skrällde – tog poäng mot storfavoriten

    Frankrike fick nöja sig med 1–1 mot Österrike.

    Österrike chockade Frankrike i fotbolls-EM. Storturneringsdebuterande Österrike tänjde sig till oavgjort 1–1 mot en av turneringens största mästarkandidater.

  • Två efterskalv skakade Kos

    Invånare sökte sig långt bort från byggnader.

    Invånare och turister på den grekiska ön Kos kände av två efterskalv på lördag kväll med ett par minuters mellanrum. Skalven hade en magnitud på 4,4 respektive 4,6, uppger det geologiska institutet i Aten.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle

  • Samuel lär nordkoreaner surfa - "Det är ett bra sätt att bryta isen"

    Hjälper och bygger relationer till folket genom surfingen.

    Surfing och välgörenhet, hur går det ihop? Fint, om man frågar de på Surfing The Nations. Det är en humanitär välgörenhetsorganisation på Hawaii, och Jakobstadsbon Samuel Snellman jobbar där. Förra året besökte de Nordkorea och lärde ut surfing, och nu är det dags igen.

  • Hög tröskel för polisen att ta till maktmedel

    Johan Boucht, professor i straffrätt, om polisiärt våld.

    Polisen i Finland använder maktmedel med omdöme. Men då det sker kan agerandet tolkas utgående från två olika lagstiftningar, säger Vasabon Johan Boucht som är professor i straffrätt vid Oslo universitet. Hans doktoravhandling om polisiär våldsanvändning kom nu ut i nyupplaga.

  • Yttrandefrihet på jobbet - vet du vad du får säga?

    Vad får man som anställd skriva på sociala medier?

    Här i dagarna kunde vi läsa att Karleby kommun fick skarp kritik från sina anställda för de strikta direktiv som kommunen hade satt vad gäller de anställdas bruk av sociala medier både under och efter arbetstid. Men vad säger lagen om den här typen av frågor? Får man som anställd göra och skriva vad som helst på sociala medier?

  • Drömmen om en vägg med kungliga assietter

    Journalisten Linda Forth brinner för svenska kungligheter.

    En saga i nutid med prinsar och prinsessor, vackra klänningar och en lyxkantad vardag. En institution som i sig känns omotiverad, men stjärnglans och spänning som upplevs desto större. Linda Forth har ett brinnande intresse för svenska kungligheter.

  • Tolv år i Kenya berikade livet

    Familjen Dahlbacka är hemma igen efter missionsuppdrag.

    Egentligen ville Anna Dahlbacka åka till ett annat land. Annas släktingar hade varit i Kenya, och själv hade hon sett fram emot att åka någon annanstans. Ett lockande projekt fick ändå paret att åka iväg för tolv år sedan. Anna skulle jobba med skriftspråksutveckling och Magnus skulle översätta Nya Testamentet.

  • Eftersnack frågar: Börjar du vara utvilad?

    Du har säkert sovit gott hela sommaren! Eller?

    För många är sommaren tiden då man sover ut och får ny energi. Men för andra blir de ljusa nätterna och, paradoxalt nog, stressen över att ta det lugnt bara ett störande moment. Till vilkendera gruppen hör du?

  • Sex säljer inte - avskräcker snarare

    Lättklädda människor i reklam lyckas inte sälja en produkt.

    En analys av tiotals undersökningar visar att olika försök att sälja produkter genom erotisk reklam motverkar sitt syfte.

  • Säkerhet vid festivaler består av många delar

    Information till alla viktigt för lyckad festival.

    Det är sommar och högtid för festivaler. För att göra festivalbesöket till en bra och säker upplevelse för besökarna krävs stora förberedelser, pappersarbete och riskanalyser.

  • Din längd avslöjar osteoporos

    Har du blivit kortare? Det kan vara osteoporos.

    Vi har ofta en uppfattning om att vår vuxenlängd inte förändras med åren. Vi blir dock lite kortare med åldern och om det skiljer fem centimeter eller mer från vår tidigare vuxenlängd så finns det risk för osteoporos.