Kometen sprutar alkohol

Kometen Lovejoy
Kometen Lovejoy Bild: Fabrice Noel/NASA kometen lovejoy

Stora mängder socker och alkohol lösgjordes från kometen Lovejoy då kometen passerade solen. Upptäckten kan styrka bevisen om att de komplicerade molekyler som krävs för att liv ska bli till kan ha härstammat från kometer.

En internationell forskargrupp har kommit fram till upptäckten som presenterades i lördags i journalen Sciences Advances.

- Vi märkte att kometen Lovejoy lösgjorde en mängd alkohol som motsvarar ungefär 500 vinflaskor i sekunden, säger forskaren Nicolas Biver från observatoriet i Paris på den amerikanska rymdfartsmyndigheten NASA:s webbplats.

Forskarna har kommit fram till att minst 21 olika organiska molekyler i gasform lösgjorts från kometen. Etylalkohol och glykolaldehyd, en enkel sockermolekyl, finns bland ämnen som lösgjordes från Lovejoy.

Banbrytande upptäckt

Upptäckten är banbrytande så till vida att alkohol aldrig tidigare påträffats i en komet. Det förstärker misstankarna om att kometer kan ha varit källan till de komplicerade organiska molekyler som är förutsättningen för att liv ska kunna bli till.

- Resultaten för våra undersökningar visar att kometer är mycket komplicerade kemiska sammansättningar, säger Stefanie Millam vid NASA som är en av forskarna bakom upptäckten.

Kometer är frusna kvarlämningar från uppkomsten av vårt solsystem. För forskare är de intressanta för att de är förhållandevis ofördärvade och kan därför innehålla spår till att ta reda på hur solsystemet blev till.

Kometer utgörs främst av is och damm. Då de närmar sig solen, lösgörs gas från kometen på grund av solens strålning, vilket i sin tur bidrar till hur ”klart kometen lyser”.

Lovejoy är en av de klaraste kometer som påträffats sedan Hale-Bopp år 1997. Lovejoy var närmast solen den 30 januari år. Då lösgjordes 20 ton vatten per sekund från kometen.