Hoppa till huvudinnehåll

Busschaufför: Ohållbart att vänta timmar i färjkö

Bilar kör ombird vid färjfästet i Nagu
Bilar kör ombird vid färjfästet i Nagu Bild: Yle/Christopher Marins skärgårdstrafik

Ska tidtabellen hålla måste skärgårdsbussarna nå förtursfilen. Då det är mycket trafik blir enda möjligheten att köra om färjkön. ”Bussar har inga specialrättigheter” säger polisen.

Trafiken vid färjfästena i Pargas och Nagu fortsätter väcka diskussion. Efter att Yle Åboland tog pulsen på trafikanterna i färjkön har debatten fortsatt gå het på webben.

Busschaufför Kenneth Eriksson
Busschaufför Kenneth Eriksson. Busschaufför Kenneth Eriksson Bild: Yle/Johanna Ventus busschaufför kenneth eriksson

”Vilda västern i färjkön"

Signaturen Stadsbo kallar trafiken vid färjfästet rena vilda västern.

- En gång var det två bilar som med våld trängde sig in i höger fil efter att dom fått rött. En annan gång kom en Audi som en projektil med rasade fart och körde mot rött. Så mycket för laglydigheten i det här landet.

Andra tycker det är ett problem att det nya systemet med trafikljus gjort att tiden i färjkön blir längre för bilister med förtur.

- Varför i herrans namn tar man så dyrt betalt för förtursskyltar i fall de inte kan användas om man kör lagligt. Förtursfilen är alltid röd när man kommer till Pargasfärjan om man inte kör våghalsigt över Nagu, skriver signaturen Gäst.

Ok eller inte att köra om kön?

Förutom att det finns de som kör mot rött för att ta sig ombord på färjan väcker också omkörningar diskussion. Enligt polisen sker det ofta att bilister med förtur kör om kön vid gult streck för att ta sig till förtursfilen.

- Ta bort de gula strecken och sänk hastigheten till 15 kilometer i timmen, föreslår signaturen Staffan.

- Vad betyder det här för bussarna frågar sig signaturen Gäst. Kräver systemet att de är olagliga i sitt jobb? Att köa och låta passagerarna bli sura går ju inte.

Skärgårdsbuss
Bussen har tidtabeller att hålla och det går inte ihop med att vänta i färjkö. Skärgårdsbuss Bild: Yle/Johanna Ventus skärgårdsbuss

”Vi har tidtabeller att hålla”

En som är väl bekant med hur trafiken fungerar vid färjfästena är busschaufför Kenneth Eriksson som kör Skärgårdsvägens bussar. Han tycker systemet med trafikljus fungerat bra. Personalen kan bussarnas tidtabeller och lämnar plats ombord på färjan. Då bussen kommer körandes i förtursfilen byter de automatiskt till grönt.

De stundvis långa köerna ställer dock till det berättar Eriksson.

- Sommartid kan ju kön vara flera kilometer lång och det fungerar inte för oss som har tidtabeller att passa, säger Eriksson.

- För att nå förtursfilen måste man över de gula strecken, det är en stor nackdel och systemet borde ändras.

Polisen: lagen är tydlig

Johan Broos.
Johan Broos Johan Broos. Bild: Yle/Johanna Ventus johan broos

Äldre konstapel Jonas Baarman säger att han förstår att det sommartid kan orsaka problem för bussar då kön är lång. Men lagen lämnar inte rum för spekulationer, att köra om kön vid gult streck är förbjudet. De enda som får köra om kön är utryckningsfordon ute på uppdrag. Inga andra fordon har så kallade specialrättigheter.

Så för att följa lagen borde bussarna som alla andra fordon vänta i kön tills det går att köra in i förtursfilen. På sommaren kan det här innebära flera timmar i kö vilket inte går ihop med skärgårdsbussarnas tidtabeller.

Vill göra det lagligt att köra om kön

Det här vill Nagunämnden ändra på. På sitt senaste möte föreslog nämnden att trafikmärken som tillåter omkörning av stillastående bilar trots de gula spärrlinjerna borde sättas upp. Systemet som det är nu är inte hållbart säger ordförande Johan Broos.

- Det bör vara lagligt möjligt att utnyttja sig av förtursskyltarna. Nu är det svårt för de som har förtursskyltar att kunna använda sig av dem, säger Broos.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland