Hoppa till huvudinnehåll

Jakobstadsregionen har svagt varumärke

Ann-Sofie West vid Maansforsen i Esse i Pedersöre.
Ann-Sofie West vid Maansforsen i Esse i Pedersöre. Ann-Sofie West vid Maansforsen i Esse i Pedersöre. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist maansforsen

Kommunerna i Jakobstadsregionen vill sparka igång turismen på allvar. Men en utredning visar att nejden har ett svagt varumärke.

Det finns varken pyramider eller lutande torn som kunde dra massor av turister.

Marika Kjellman.
Marika Kjellman. Marika Kjellman. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist marika kjellman

- Vi har kanske inte säljande och attraktiva lösningar. Det finns massa bra, men inga självklara, stora turistattraktioner, säger utredare Marika Kjellman vid Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia.

På uppdrag av samarbetsnämnden har Concordia tagit fram en optimal lösning för hur man ska få liv i turismen i regionen.

Den lösningen innehåller tre nya tjänster. De skulle kunna verka under till exempel Concordia och jobba med marknadsföring och synlighet och dessutom sälja de turistattraktioner som finns.

Björnjakt och ankalyft

Ett företag som har testat både ett och annat för att locka besökare är Esse Highland och Fias hembränt i Esse i Pedersöre.

- Vi har haft forsränning, snöskotersafari, mjölkningstävlingar och björnjakt, berättar Fia West som i dag driver en gårdsrestaurang intill Maansforsen i Esse.

Björnjakten gick till så att besökarna fick skjuta med luftbössa på en bild av en björn. Och så har företaget testat att ordna ankalyft med luftballong. Det innebär att man stiger rakt upp med ballongen, men man åker inte i väg någonstans.

West tror att det finns potential för turism i regionen.

Ann-Sofie West vid Maansforsen i Esse i Pedersöre.
Ann-Sofie West. Ann-Sofie West vid Maansforsen i Esse i Pedersöre. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist fia west

- Jag har sett utländska gäster som har suttit på åstranden här och inte haft tid att komma in och äta för det har varit så lugnt, så tyst och så skönt.

Men för att det ska bli till något måste det finnas någon som håller i trådarna och verkligen säljer attraktionerna till besökare, tror West.

- Det är ett problem att vi inte har någon som säljer turismen. Någon som skulle lyssna på vad turisterna söker och plocka ihop paket enligt det.

Till exempel kunde trädgårdsintresserade få höra om Aspegrens trädgård i Jakobstad, vandringslystna få nys om Utterleden i Pedersöre och matintresserade få närproducerad mat till exempel på Esse Highland, tar West som exempel.

Tveksamhet i kommunerna

Men kommunerna kring Jakobstad verkar tveka inför att satsa kring 350 000 euro på tre nya tjänster inom turismen.

Både Larsmo, Pedersöre, Kronoby och Nykarleby tog upp ärendet i sina kommunstyrelser på måndagen.
I Nykarleby säger man inte nej till en nysatsning på turismen i Jakobstadsregionen. I Pedersöre tycker man att det räcker med en ny anställd.

Oenighet om satsning i Nykarleby

Arbetet med turismen har för Nykarlebys del rätt långt begränsat sig till föreningen 7 broars skärgård. Föreningen har gått på sparlåga den senaste tiden eftersom man saknar verksamhetsledare.

Förslaget är att kommunerna i Jakobstadsregionen ska gå in för ett 3-årigt utvecklingsprogram för turismbranschen. Det kan bli grunden till ett eget bolag i framtiden.

I förslaget ingår inrättandet av tre nya tjänster. Under mötet kom det fram att ett annat alternativ är att bara inrätta två tjänster.

- Det låter positivt, säger styrelseordförande Maria Palm (SFP) i Nykarleby.

Styrelsen var ändå oenig om hur mycket man ska satsa på turismnäringen i dessa svåra ekonomiska tider.

- Men vi säger inte nej. Vi är nog intresserade, säger Palm.

Slutgiltigt besked ger styrelsen i Nykarleby efter budgetmötet nästa vecka.

En tjänst tänkbar

I Pedersöre gick styrelsen på kommundirektörens förslag. Enligt det förslaget kan kommunen tänka sig att vara med och betala för en personresurs på 80 000 euro.

Förslaget på tre tjänster och en kostnad på 350 000 euro vann inget gehör.

Kommunstyrelsen förespråkar en modell där 7 broars skärgård får resurser för att fortsätta sitt arbete. Det här framom att Concordia skulle ta in turismen i sin verksamhet.

Karleby säljer Jakobstad i dag

I dag är det turistbyrån i Karleby som säljer evenemang för Jakobstadsregionens del. Jakobstads turistbyrå har nämligen inte researrangörsrättigheter.

Det som behövs enligt Concordias utredning är att de många små aktörer som i dag finns börjar samarbeta och att någon koordinerar det hela. Idag är resurserna splittrade och många små aktörer jobbar på var sitt håll.

Kjellman har intervjuat turismföretagare, besökare och sett på hur man gör i andra regioner.

Gällande varumärket bör regionen hitta sin nisch, enligt Kjellman.

- Till exempel Skellefteå funderade länge på vad de är, vad de vill vara. Är det en sjöfartsstad, en vildmarksregion eller en trädgårdsstad? Så man hittar det som representerar vad regionen är. Vad vill vi sälja, varför ska man komma hit?

Marknadsföring och synlighet är avgörande, anser Kjellman. Undersökningen visar att de turister som i dag kommer till regionen oftast redan har någon form av anknyttning till regionen. Till exempel att de kommer härifrån eller har släkt och vänner här.

Visit Jakobstad fel namn?

Hittills har Concordia jobbat under marknadsföringsnamnet Visit Jakobstad. I Kronoby har tf kommundirektör Inger Bjon i sin beredning av ärendet tagit upp namnvalet.

Bjon skriver att det i utredningen står att man ska marknadsföra en plats genom upplevelsen, produkten eller tjänsten, inte genom geografiska namn.

- Visit Jakobstad innehåller i allra högsta grad ett geografiskt namn, skriver Bjon i beredningen.

- Jag tror pengarna är en större stötesten än namnet, säger kommundirektör Gösta Willman i Nykarleby.

Men han tillägger att Visit Jakobstad inte är ett namn som marknadsför hela regionen.

- Det är kanske inte så originellt. Men i Visit Kokkola, Visit Vasa finns också andra orter med. Turister ser kanske tätorten men bryr sig mindre om kommungränser, säger Carola Löf i Larsmo.

I Pedersöre säger Svenfors att han tror det finns många åsikter i namnfrågan.

- Jag har från början försökt framhålla att namnet inte är det viktigast i det här läget. Men det är lätt att ha en åsikt om det och namndiskussioner är alltid problematiska.

Namnet kan ännu bli något helt annat, framhåller Marika Kjellman. Men hon hoppas man kan jobba fram det rätta namnet och enas kring det.

Sju broars skärgård som tidigare har skött marknadsföringen ligger nu mer eller mindre på is. Föreningen har inte haft någon verksamhetsledare under 2015. Om den nya modellen blir av kommer Sju broars skärgård troligen att bli en vilande förening.

Fin natur räcker inte

Juho Jokinen är vd och ägare på Hotel Polaris i Edsevö i Pedersöre. Han tycker de pengar kommunerna hittills har satsat via Sju Broars Skärgård inte varit till någon nytta alls.

Vd och ägare Juho Jokinen vid Hotel Polaris.
Juho Jokinen. Vd och ägare Juho Jokinen vid Hotel Polaris. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist hotel polaris

- Broschyren de gjorde får 7,5 i vitsord. Men det är det enda de gjort.

Enligt Jokinen gjorde föreningen mer skada än nytta via sin marknadsföring. Hemsidorna har skötts dåligt och finskan har varit bristfällig. Jokinen påpekar att man måste vara ärlig i sin marknadsföring av regionen.

- Att vi som bor här tycker naturen är fin räcker inte. Man får inte marknadsföra sådant som inte finns här.

Jokinen väntar sig inte mycket av ett eventuellt nytt samarbete kring turismen. Han hoppas i alla fall att turismföretagarna skulle tas med mer än tidigare.

- Jag har varit företagare i tio år här. Och jag har inte sett nån framgång under den tiden, snarast har det gått bakåt. Jag har inte sett några stora turistgrupper som lämnar euro efter sig i nejden.

Läs också:
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/30/nya-krafttag-turismen-i-jakobstadsregionen