Hoppa till huvudinnehåll

ÅU går mot strömmen och blir sjudagars

Åbo Underrättelser blir sjudagars om några veckor. Satsningen görs på webben och papperstidningen fortsätter som hittills att komma ut fem dagar i veckan.

Enligt ÅU:s chefredaktör Pär Landor har läsarna efterlyst en sjudagars bevakning och nu fanns det möjlighet att erbjuda en sådan.

- Det är omöjligt att erbjuda flera dagar papper då distributionskostnaderna är så höga men nu kan vi erbjuda mer bevakning och bättre innehåll genom en webbsatsning, säger Landor. Det ska i sin tur också synas i tidningen som till och med kan bli tjockare om det vill sig väl.

Åbo Underrättelser går enligt Landor mot strömmen och att satsa i ett läge där hela branschen blöder är tufft. Men det går inte längre att fortsätta i samma spår och det är fint att ägarna också är villiga att öppna plånboken anser Landor.

Pär Landor
ÅU:s chefredaktör Pär Landor är glad att man nu kan erbjuda åbolänningarna en sjudagars bevakning. Pär Landor Bild: Yle pär landor

- Helgbevakningen betyder bemanning på lördag och söndag vilket kräver resurser, säger Landor. Men jag tror att det ger mer än det kostar och därför är ett steg i rätt riktning.

Men ägarnas resurser räcker inte för allt och för att kunna erbjuda ett kvalitativt innehåll för läsarna också i fortsättningen planerar ÅU att införa en betalmur inom en snar framtid.

- Vi är i nuläget den enda tidningen i Svenskfinland om man bortser från Åland som inte har en betalmur, säger Landor. Men nu är tiden mogen för en sådan och priset skulle motsvara den summa man idag betalar för några koppar kaffe.

Landor hoppas att läsarna kan förstå att tidningen är tvungen att göra de här förändringarna för att fortsättningsvis kunna erbjuda ett gott innehåll.

Interaktivt innehåll blandat med nyheter

ÅU valdes för andra året i följd till den bästa lokaltidningswebben av Tidningarnas förbund. Ett pris som visar att tidningen tydligen är på rätt väg.

- Prisnomineringar värmer men det som värmer mest är trafiken på webben som hela tiden ökar, säger webbredaktören Jean Lindén. Det visar att vi gör saker som intresserar vår publik.

Webbredaktören Jean Lindén är glad över Åbo Underrättelser satsning på sju dagar.
Webbredaktören Jean Lindén är glad att tidningen nu blir sjudagars och tror att publiken kommer att se förändringarna inom en snar framtid. Webbredaktören Jean Lindén är glad över Åbo Underrättelser satsning på sju dagar. Bild: Yle/Jesper Alm. jean lindén

Lindén har i ett år jobbat speciellt med webben och tror att det är viktigt att våga och testa saker för ingen har nu ett recept på vad som fungerar eller inte.

- Responsen vi får av användarna visar ofta om det fungerar eller inte, säger Lindén. Exempelvis har vi bloggar, poddar och rörligt material men vill i framtiden öka interaktiviteten med användarna.

Inga detaljer är ännu klara men webben är en förlängning av tidningen och kunderna kan skicka in sina egna alster till redaktionen. Bland annat har man tagit emot animationer från datorspelet Minecraft vilket har blivit ett populärt inslag bland de yngre läsarna.

- På webben samsas nyheter, featurejournalistiken, reportagen och de interaktiva helheterna och meningen är att kunna erbjuda ett bättre och bredare innehåll för den åboländska publiken.

Åbo Underättelsers slogan är Livet är lokalt och det är något som styr innehållet både i papperstidningen och på webben.

- Vi gör nyheterna om det lokala livet för åbolänningarna och då är ingen nyhet för liten, säger Landor. Tidigare skrattade alla gamla mediehus åt kattvideor men nu kan en lokal nyhet där en katt räddat ur ett träd generera mer trafik än de hårda nyheterna så spelet har förändrats.

Studio Åboland nästa

Samarbetet mellan de finländska tidningshusen och Yle har länge varit på tapeten och Landor säger inte nej till ett samarbete med exempelvis Yle Åboland.

- Inget konkret finns ännu men kanske en Studio Åboland i stil med Studio HBL kunde vara något som också fungerade för oss, säger Landor. Hittills har samarbetet fallit på olika detaljer men nu måste vi bara börja och prova på.

Landor har ingen färdig schablon för hur ett samarbete konkret kunde se ut men Yle kanske kunde bidra med kunskap om utrustning då man gör gemensamma satsningar på viktiga teman i Åboland.

- Yle styrs av Rundradiolagen och vi måste sälja reklam för att finansiera vårt innehåll men det här tror jag att är detaljer som kan lösas om viljan finns. Vi kan inte längre tänka i gamla banor och de som i sista hand vinner på ett samarbete som både Yle och ÅU kan dra nytta av är förstås den åboländska publiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland