Hoppa till huvudinnehåll

Bilexpert: Volkswagenskandalen har renande effekt

Avgasröret på en dieseldriven Skoda.
Avgasröret på en dieseldriven Skoda. Bild: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE avgasskandal

Avgasskandalen kring den tyska biljätten Volkswagen växer sig större. För några dagar sedan avslöjade amerikanska myndigheter att bolaget har manipulerat fler bilar än tidigare var känt. I Tyskland har nu också bilarnas koldioxidutsläpp hamnat i fokus.

– Jag tror definitivt att hela den här skandalen kan ha en renande verkan, inte bara för Volkswagen utan för alla tyska biltillverkare. De som redan har fifflat eller tänkt tanken tar säkert lärdom, säger bilexperten Helmut Becker vid IWK-institutet i München.

Helmut Becker vid IWK-institutet i München
Helmut Becker Helmut Becker vid IWK-institutet i München Bild: Johnny Sjöblom/Yle helmut

Men så krävs förstås också att man lägger korten på bordet, vilket hittills inte har varit fallet.

I USA avslöjades i början av veckan att Volkswagen också har fuskat med utsläppen för vissa bilar med större dieselmotorer.

Nya kostnader för koldioxidutsläpp?

I Tyskland ska omkring 800 000 bilar dessutom enligt uppgifter från bolaget ha problem med koldioxidutsläppen.

Det här betyder att utsläppen kan vara betydligt större än vad bolaget tidigare har meddelat.

Då nya bilar beskattas enligt koldioxidutsläppen är de nya uppgifterna också ett finanspolitiskt problem.

Trafikminister Alexander Dobrindt har redan meddelat att det är Volkswagen och inte bilägarna som ska betala de uteblivna skatterna.

”Volkswagen tillåts inte falla”

Alltså ännu en möjlig ny utgift för en koncern som redan nu uppskattas få sätta ner tiotals miljarder euro för att reda ut skandalen.

Att biljätten skulle gå omkull tror Helmut Becker ändå inte.

– Det är klart att det är en enorm ekonomisk smäll, men Volkswagen är en så stor arbetsgivare att landet inte har råd att låta bolaget falla.

– Volkswagen har också många nöjda kunder och skandalen verkar åtminstone hittills inte ha haft någon större inverkan på försäljningen, säger Becker.

Då Volkswagen nu förhoppningsvis igen börjar koncentrera sig på teknisk utveckling i stället för fiffel, hoppas Becker att också beslutsfattarna tar lärdom av det skedda.

– Personligen hoppas jag att politikerna blir mer kritiska till bilindustrins lobbyorganisationer. Jag ser inget problem i att bilindustrin skulle få stänga sina lobbykontor i Berlin och Bryssel.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes