Hoppa till huvudinnehåll

Spotify: Musiken tar slut men det gör inte räkningarna

Spotify-logo
Spotify-logo Bild: Spotify spotify

Musiktjänsten Spotify uppdaterade sina användarvillkor i slutet av augusti. De nya villkoren ger Spotify tillgång till mycket information på telefonen, användarens Facebookprofil och var användaren befinner sig. Villkoren och den nya sekretesspolicyn väckte stor uppståndelse men kom att överskugga en annan konstig uppdatering, som gäller företagets fakturering.

Applikationens rättigheter väckte debatt, men sannolikt handlar det om en överreaktion. Spotifys vd Daniel Ek har försökt förklara varför rättigheterna behövs.

I ett nötskal handlar det om att det speciellt för Android-applikationer är svårt att välja ut enstaka rättigheter och därför ber applikationen för säkerhets skull om lov till många saker på en gång.

Det är möjligt att Spotifys applikation gräver fram allt möjligt ur telefonen, men sannolikt är det inte. Hur som helst innehåller den nästa Androidversionen Marshmallow en funktion som gör det möjligt att ta bort vissa rättigheter av applikationer.

För jämförelsens skull ber till exempel Yle Arenans applikation om rättigheter att hantera telefonsamtal, men det behövs för att applikationen ska kunna stoppa en video när telefonen ringer. Sidan Android Central går igenom centrala rättigheter som applikationer ber om och vilket syftet med det är.

Däremot är Spotifys nya faktureringssystem ett lustigt kapitel.

Tjänsten tar slut men faktureringen fortsätter

De nya användarvillkoren träder inte i kraft automatiskt, utan de måste godkännas av användaren. Godkänner användaren inte villkoren meddelar applikationen att man har 30 dagar på sig att godkänna för att alls mer kunna lyssna på musik på Spotify.

Det här är inte ovanligt. En beställare ska ha en möjlighet att säga upp ett kontrakt när dess villkor förändras drastiskt.

Det som däremot är konstigt är att Spotify meddelar att faktureringen fortsätter att löpa ännu efter dessa 30 dagar, ifall inte kunden separat tar bort sin kreditkortsinformation från systemet.

Kungskonsumenten har inte fått en intervju med Spotify om saken. Jurist Katri Väänänen vid Konkurrens- och konsumentverket har däremot gett sin syn på användarvillkoren.

- Villkoren känns en aning oskäliga. Just ett sådant här fall har jag inte stött på tidigare. Det är inte klart och tydligt, säger Väänänen.

Det borde vara så att ifall kunden inte godkänner de förändrade villkoren, tar kontraktet slut efter 30 dagar och faktureringen avslutas. Spotifys formulering är enligt Väänänen exceptionell.

Konsumenter har ännu inte kontaktat verket om saken och verket har heller inte diskuterat saken med Spotify. Väänänen talar därför på en allmän nivå.

- Läser man inte villkoren särskilt noggrant, väljer bara att inte godkänna och tror att tjänsten tar slut där, kan överraskningen vara rätt så stor när man fortsätter att få räkningar.

Spotifys månatliga faktura på 9,99 euro kan lätt gå förbi obemärkt. Om det går så att man inte godkänner villkoren och Spotify trots det fortsätter att fakturera, lönar det sig att vända sig till företagets kundtjänst.

Man kan också kontakta konsumentombudsmannen och vid behov kan man diskutera saken med konsumentrådgivningen.

Olli Sulopuisto
Ursprungstexten på Kungskonsumentens sidor.

Läs också

virtuell verklighet + datorer + bredbandsnät + mobiltelefoner + internet + sociala nätverk + lösenord + databrott + teknik (apparater) + kommunikationsteknik + databaser + datakommunikation + pekskärm + telefoner + sökmotorer + dataskydd + e-postadresser