Hoppa till huvudinnehåll

VV-auto stoppar försäljning av vissa bilmodeller

Bilar parkerade utanför Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg i Tyskland.
Bilar parkerade utanför Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg i Tyskland. Bild: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE volkswagenbilar

Importören av Volkswagen-bilar i Finland, VV-Auto Group, avbryter försäljningen av bilar som misstänks visa för låga CO2-värden.

Det handlar om både bensin - och dieseldrivna modeller. Företaget gör det här som en försiktighetsåtgärd eftersom den finländska beskattningen av fordon baserar sig på koldioxidutsläpp.

Vid fabriken i Tyskland har man i test konstaterat att 800 000 VW-bilar kan uppvisa för höga CO2-utsläpp, och därigenom håller inte heller förbrukningsuppgifterna streck. De bensindrivna bilar som man nu stoppar är bilar med 150 hästkrafters ACT-motorer. De här motorerna på 1,4 liter har funnits i modellerna Polo,Golf och Passat.

Inga nya beställningar tas emot

- De som beställt bilar med den här motortypen får förstås sina bilar, men vi tar inte emot nya beställningar innan fabriken i Tyskland ger grönt ljus, säger informationsdirektör Riitta Karjalainen vid VV-Auto.

Vid typregisteringen slår man fast hur många gram koldioxid som bilarna spyr ut per kilometer.

- Volkswagen har varit i kontakt med myndigheter i Finland och nu går man igenom mätningsprocesserna på nytt, säger Karjalainen.

VW tog stora risker i USA

Utsläppsfusket i företagets dieselbilar uppdagades i USA. Det gällde utsläpp av kväveoxid som Volkswagen fick ner med hjälp av fuskprogram i insprutningssystemet. Nu har nya uppgifter om bakgrunden till fusket kommit fram. Allt hade varit frid och fröjd om Volkswagens samarbetade med Daimler-koncernen hade lyckats.

Daimler hade utvecklat ett så kallad Bluetec-system för kväveoxidrening. Till exempel i Mercedesbilar tog man i bruk den här reningsmetoden.

Volkswagen anställde en ny direktör,Wolfgang Bernhard från Daimler, för att utveckla kvävereningen också för VW-bilar. Samarbetet skulle gälla marknaden i USA.

Men Volkwagenkoncernens dåvarande starka man, Ferdinand Piech, motsatte sig samarbetet med Daimler eftersom han och Daimlers högsta ledning inte kom till tals överhuvudtaget. Wolfgang Bernhard lämnade sitt jobb efter att samarbetsplanerna strandade.

Volkswagen hade fattat ett strategibeslut att satsa på marknaden i USA. Men utan Bluetec-systemet uppfyllde man inte de miljökrav som myndigheterna i USA ställde. År 2008 presenterade VW nya renare TDI-modeller med EA 189-motorer. De första mätningarna som utfördes i USA visade ännu för höga kväveoxidvärden.

Ett halvt år senare gjorde man nya mätningar och nu fick Volkwagens nya motorer grönt ljus. Mätningarna visade lika goda värden som konkurrenten Mercedes.

Nu sju år senare erkänner Volkswagen att man nådde godkända mätresultat genom att fuska.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes